/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Jern spær??
Fra : R.brander
Vist : 5504 gange
100 point
Dato : 29-09-04 22:12

Er der nogen der ved hvor man kan finde brugte jernspær?? de skal bruges til at lave en halvtag der skal sættes på endegavlen af et hus....det kan evt. være hele spær man bare klipper midt over.
jeg skal nok bruge 4 hele spær som skal have en god benhøjde (til en hest) og en spændvidde på 4 meter cirka gor et halvt spær.

Er der nogen der kan hjælpe???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-09-04 22:47

Find et nedbrydningsfirma og hør efter brugte spær.
Eller kig i f.eks. Den Blå Avis under byggematerialer

Mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-09-04 22:48

Vi skal vide hvor du er i landet.
Keldd.

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 29-09-04 22:48

Ta du ud til en større produkthandel. Eller gå til en lokal smedemester, -helst en ældre der måske har lagt op fornylig, fordi -sådan en person ved sgu lige nøjagtigt HVOR du kan finde det du gerne vil ha, og der er i hans øjne ikke to kasseapparater der klinger når du stiller ham spørgsmål.
Det er der derimod hvis det er en yngre driftig fyr på 35, han forærer ikke gode råd væk, han vil se kroner og hvis ikke noget af disse 2 muligheder ikke duer, så lav da bare dit eget projekt.

Det er da ret nemt, at skitsere det og få regnet lidt på nødvenduge dimensioner. Herefter finder du da bar een der kan svejse lortet sammen og så har du ret hurtigt den stald du vil ha.

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 29-09-04 23:10

stiller du en simpel konstruktion op i stolper til at bære en rem til spærene f.eks. hvl. 5x5", så får du da ale tiders lille tag til heste. Dengang der var folk fra byen der flyttede ud på landet fordi det var såe skøøøønt a vær på landet, da var der da mange der byggede sådan et skelet i træstolper, og du får da reelt ikke noget bedre til heste. Render lidt imod med ben og hofter osv. så er træ da langt rarere end jern, desuden kan du bestemt ikke løse det billigere /eller bedre end det....-hvis jeg skal være ærlig, og det skal man vel her......,

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 30-09-04 08:53

Tror du ikke at du får problemer med rust der kommer til at løbe ned af væggene?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 09:23

Hvorfor køber du ikke en stak reglar 2/4 og laver nogle spær selv? Lav en - slå klodser på siden og brug den som skabelon for de næste. Saml den med sømbeslag og kamsøm. Sømbeslagene kan fås for små penge i Harald Nyborg eller ved ´Carl F.

Trælasten kan også levere rigtig spærtræ. Det er både billigt og sjovt at lave dem selv.

Kommentar
Fra : R.brander

Dato : 30-09-04 15:37

Tak for rådene....jeg kommer forresten fra brønderslev i nordjylland.....øhh i ved godt at heste har tænder ikke ??? altså de kan finde på at bide træ i stykker!!! (-:

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 15:53

Jow, men nu viste vi ikke hvor lavt du ville hænge spærene.

Kommentar
Fra : R.brander

Dato : 30-09-04 18:15

Nå okay jeg troede at i ville lave benene af træ også....det kan også være jeg har forklaret det forkert....det er hele spær inklusiv ben jeg er på udkig efter....og derfor synes jeg det ville være nemt med jern buer!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 30-09-04 18:20

hos din lokale jern handel ( jern genbrugs handel) bla. sydhavnen. rødovre. gladsaxe mm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 18:25

Jow jow. Det er bare os jyder der helst vil have træ. Desuden er træ bedre - ren brandteknisk (hvor åndsvagt det end lyder). Men stålspær kollapser faktisk hurtigere end træspær.

Har i ikke en lokal smed. Jeg har set masser af "landbrugsspær" simpelthen lavet af damprør og med nærmest almindelige vandrør som tænger. Gad vide om Rårup Maskinfabrik 75 68 50 22 kunne lave noget sådan. Han producerer blandt andet for dansk staldinventar, og kører da også til Sjælland.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-04 18:25

Men nedbrydning er nok både billigere og måske også nemmere.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 100 point
Dato : 03-10-04 21:54

lav stolperne af damprør , svejs en plade på toppen til en rem , og læg træspær derpå
er det et problem for dig selv at lave dem , så smid din mailadresse her , så finder vi ud af det , jeg bor ikke langt fra dig

Godkendelse af svar
Fra : R.brander

Dato : 04-10-04 16:44

Tak for svaret bredker. nu er jeg jo uddannet landmand....så mon ikke nok jeg skulle kunne finde ud af at klatsvejse det sammen....tak for ideen!!