/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PaintShopPro / Spørgsmål
10  Better_Pe.. 210
lave flere pixel pr inch
Fra : freeeeeeeen
Vist : 1158 gange
100 point
Dato : 27-09-04 15:08

jeg har nogle billeder de er ikke ret store altså ca pasfoto jeg har hørt at man kan få programmet til at se på de pixel der ligger ved siden af og så fylde ud med noget der ligner altså at man får flere pixel på billedet og så kan forstørre en smule er der nogen der ved om det er rigtigt og hvordan man gør jeg har psp

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 27-09-04 15:14

eh, det er da sådan ehnver forstøring virker, selv paint kan det, men paint er osse 10 gange bedre end f.eks photoshop

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 27-09-04 15:17

du har vist ikke rigtigt forstået når jeg forstørre mine små billeder til som sagt lidt større ja så er det jo bare en masse firkanter fordi billedet er af for dårlig kvalitet men så er det jeg har hørt at psp og andre prg kan ændre dette

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 27-09-04 15:34

At der måtte findes et sådan program kan godt være tænkeligt, men de kan ikke tilføje flere forskelligfarvede pixel end billedet er taget med. Det eneste der kan være tale om er en "smuksering" af billedet, men flere pixel, vil kun gøre en dårligt billede endnu dårligere.
Den enkelte pixel er af samme farve hele pixlen, og hvis det kunne lade sig gøre at dele denne op i ekx. 4 nye pixel, vil alle vare af samme farve, altså kun en forstørrelse af det oprindelige billede.

ellebye

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 27-09-04 15:41

ok jeg havde bare hørt at det kunne lade sig gøre med et godt resultat

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 27-09-04 16:54

du kan eventuelt bruge anti-alias, og så forstørre det lidt. det er nok det bedste man kommer.

Kommentar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 27-09-04 18:16

hvad er et anti-alias

Kommentar
Fra : akselsonne

Dato : 27-09-04 22:55

i psp
resize - ændre resolution tilen størrre værdi og derefter forstørre - Det kan give et bedre resultat end blot at forstørre.
brug metoden Bicubic
PS:
fra HELP
Bicubic Minimises the jaggedness that often results from expand­ing an image by estimating how the newly created pixels will appear. Use this type when enlarging photo-realistic, irregular, or complex images.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-04 01:35

Resize er vel en metode alle bruger, her får man netop lige den størrelse man ønsker. Er det ikke den mest brugte metode, end at trække i billedet??
Jeg selv benyttet adobe photoshop 7, og det er den eneste metode jeg normalt bruger til at ændre billedstørrelser på.
Grundkvaliteten af et billede er dog stadig udgangspunktet med hvilken pixel størrelse man har taget billedet med.
Med andre ord, hvis man har taget et billede med en lav pixel, ekx. 600x400 bliver kvaliteten ikke bedre at rezise billedet til eks. 1200x800, men opnår blot flere pixel af de samme farver som grundbilledet, men klart, hvis man i stedet for trækker i billedet for at gøre det større, er billedet stadig på 600x800 pixel, dog i et mere "sløret" billede, da de enkelte dots bliver større.

Godkendelse af svar
Fra : freeeeeeeen

Dato : 11-09-05 13:53

Tak for svaret ellebye.