/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Trådløst netværk - Kryptering
Fra : fh1dk
Vist : 376 gange
333 point
Dato : 25-09-04 21:03

Jeg har været ude og købe en trådløs router d-link di-624 og netkort til 2 pc'ere d-link DWL-G520.

Jeg har fået internettet til at køre på begge maskiner men derefter er der så opstået lidt problemer. Jeg er fuldstændig grøn i dette her så det skal nok skæres lidt ud i pap

Computer 1 Hovedstation.
Fik sat Wizard op en enkelt gang, men kan nu ikke få kontakt med "web-siden" 192.168.0.1 og få sat resten op (mangler vist alt) - jeg har kigget lidt rundt i windows hjælp men kan ikke rigtigt finde noget entydigt svar på hvordan jeg for gjort mit netwærk sikkert. Jeg har prøvet at afinstallere netkort og reset'te routeren, men stadig problemer.

Computer 2 har slet ikke haft forbindelse med ovennævnte "web-side" så den har jeg ikke gjort mere ved. Fik dog kontakt med en nabos trådløse.....

Begge computere kører med Win XP og har installeret SP2.

Håber der er en der ved lidt mere om dette.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-04 21:09

Her er lidt at starte på
https://www.cert.dk/vejled/wireless.shtml

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-04 21:16

Lidt mere: http://www.kriminalitet.dk/wlan.pdf

Basis omkring netværksopsætninger finder du her: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm
Grundprincipperne i opsætning er de samme uanset om det er kabel eller trådløst.

Nu ved jeg ikke hvilken wizard du har anvendt, men man skal passe godt på så man ikke får lavet det mere kompliceret end det er nødvendigt.
For eksempel kan man normalt få kontakt med routeren hvis netkortets TCP/IP er sat til DHCP (automatisk søgning).
Kig lidt på det.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 25-09-04 21:31

Har læst lidt..... og TCP/IP er sat til DHCP.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-09-04 21:56

For at få kontakt, skal du da bare kopiere 192.168.0.1 ind i din browsers adresselinie.
Der fulgte vel en CD med, hvor alt er forklaret, med hensyn til opsætning, eller hent dem her:
http://www.dlink.co.uk/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUC7wcU93ygJVYKOhST9vhLPG3yV3oUYl2haltbNlwaaRp+X19Vnq1zitUvt1LVILi0KHxKk8WuevfbIC+

Der er indbygget en "Pre shared key" som sikrer at den laver en ny nøgle hver gang den forbinder. Det eneste du skal gøre er at vælge hvordan du vil kryptere første gang du stiller menuen.
Endvidere er der en såkaldt TKIP sikring der skifter nøglen for hver 10000 pakker der udveksles.
At din nabo så har en dårlig router, som han slet ikke har krypteret, er så en anden sag. Den største ulykke der normalt kan ske for ham, er at nogle bruger hans MB. hvis han da i det hele taget betaler for forbruget.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 25-09-04 22:07

Når jeg skriver 192.168.0.1 i adr linjen, så får jeg brugerboksen frem og her skriver jeg så admin uden password, men så lukker den siden ned med adgang nægtet..... ?

linket virker ikke.

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 343 point
Dato : 25-09-04 22:39

der sidder en lille rød reset knap på bagsiden og den trykker du lige ind med en kuglepen i ca 30 sekunder
og så prøv igen
evt med denne ip 192.168.1.1
eller 192.168.0.1
men ellers er her en guide
http://www.smarthome.com/manuals/6300G_quick.pdf

http://support.dlink.com/techtool/di624_revc/emulator/help_faq.html

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 25-09-04 22:48

jeg prøver at reset den i 30 sek, det er måske der det er gået galt, jeg tror kun jeg gjorde det i 5-10 sekunder, så håber jeg at jeg kan starte forfra i morgen - skal jeg fjerne netkort og installere dem igen, eller er det være ligegyldigt.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 25-09-04 23:00

du behøver ikke at fjerne netkort og afinstallere dem ,
men det tager da ikke skade at gøre det .

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-09-04 23:25

fh1dk, undskyld jeg fik dig brændt af på grund af andre gøremål, men jeg ser at du er i gode hænder

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-09-04 01:35

Netkortet skal selvfølgelig være installeret eller kan du jo ikke kommunikere med din router, og den lukker ned.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : fh1dk

Dato : 26-09-04 09:30

Tak for svaret technet.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 26-09-04 09:30

Har nu fået denne computer til at virke, så må den anden komme på hen ad vejen - tak for hjælpen alle sammen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-09-04 10:23

En god ide!
Når du så har fået systemet sat op som det skal, så SAVE din opsætning på din harddisk.
Skulle du en anden gang gå hen og resette systemet, så kan du altid hente opsætningen og lægge den ind igen, som om der intet var sket.
Gem evt din opsætning med filenavn som angiver datoen for lagringen, så kan du altid se hvilken fil du mener at skulle bruge.