/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
BIOS opdatering Soltek (meget nervøs)
Fra : skibben
Vist : 364 gange
40 point
Dato : 21-09-04 21:02

Hej

Jeg er ny her og heller ikke den mest øvede bruger af PC, dog et par år.

Jeg står med det problem at jeg har fået en 160Gb ekstern HD og mit bundkort kan ikke se den. Løsningen er jo en BIOS opdatering, men der er jeg helt på bar bund. Har læst mange skrækhistorier så jeg lister mig hen imod at gøre det.

Mit bundkort er et SL-85ERV2 med Windows XP og jeg har hentet de 2 filer AMIflash og 85erv22.rom.

Spørgsmål 1: Der står at jeg skal boote fra DOS på en diskette. Jeg har nu formateret en diskette som MS-DOS Startdiskette og lagt de 2 filer ind på den.

ER DET DEN RIGTIGE MÅDE (Disketteform) ?

Spørgsmål 2: Der står at det er bedst at gemme den gamle BIOS, men disketten er fuld.

KAN MAN SKIFTE DISKETTE UNDER OPDATERINGEN OG LÆGGE DEN PÅ EN ANDEN ??

Spørgsmål 3: Dette er taget fra medfølgende instruktion;

Download latest BIOS
file and AMI update utility. The file name of AMI update utility will be
“AMIXXX.EXE” of which “ XXX ” stands for the version number of the
file.

DEN FIL JEG HAR FÅET HEDDER BARE AMIFLASH.EXE ???

Spørgsmål 4: Dette er taget fra medfølgende instruktion;

Under “ A “ prompt, type “ AMIXXX.EXE *.ROM “ and then
press <Enter> to run BIOS update program. Please note that there
should be a space between AMIXXX.EXE and *.ROM. (*.ROM depends
on your mainboard model and version code. Instead of typing “*”, you
should type the specific file name for your specific mainboard). For
example, you may type “amiflash(space)85ERV211.rom”.

NU STÅ DER PLUDSELIG AT JEG SKAL SKRIVE; “ AMIXXX.EXE *.ROM “ LÆNGERE NEDE STÅR DER: type “amiflash(space)85ERV211.rom”. ????

Spørgsmål 5: Mit bundkort hedder SL-85ERV2. I eksemplet står der 85ERV211.rom og selve BIOS-filen jeg har downloadet hedder 85erv22.rom.

HVOR KOMMER TALLENE EFTER 85ERV2 FRA OG HVAD SKAL JEG SKRIVE ?????

Håber der er nogle der er klogere end mig kan give mig svarene. Har kun 40 point da jeg er ny her.

På forhånd TAK

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-09-04 21:10

Du skal skrive amiflash 85erv22.rom og så trykke enter
Tallene efter er bare bios versionen jo højere jo nyere!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-04 21:15

Der er egentlig kun to alvorlige problemer i forbindelse med BIOS flash.
Man må under ingen omstændigheder anvende en opdatering der ikke passer præcist til det bundkort.
Man må ikke afbryde midt i Flash.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-09-04 21:25

Derfor kan man jo nok få sved på panden! Jeg får det endnu, selvom jeg har prøvet mange gange, med godt resultat

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-09-04 21:25

Og ja du skal flashe fra en bootbar dos diskette!

Kommentar
Fra : skibben

Dato : 21-09-04 21:28

tedd skriver:

Du skal skrive amiflash 85erv22.rom og så trykke enter

OK. men stadig er instruktionen tvetydig, skal der skrives .EXE efter amiflash ?

BjarneD skriver:

Man må ikke afbryde midt i Flash.

Kan jeg så tillade mig at skifte diskette, så jeg kan gemme den gamle BIOS ?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 50 point
Dato : 21-09-04 21:33

Næh du skal ikke skifte diskette! Selvom du gemmer den gamle er der jo ikke noget at gøre hvis flashen går galt! Du kan derimod nok downloade den gamle bios og så flashe tilbage hvis du er utilfreds med noget efter du har opdateret!

Du skal bare skrive sådan som jeg har skrevet! bare husk mellemrummet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-09-04 21:36

Hvad med lige at prøve lidt nemt først.
Det er en USB HD ikke.
sker der noget nå du sætter USB stikket til efter du har startet comp
kan du køre med andet USB grej
Har du været her og kigge
H-klik på denne comp>administrer>diskhåndtering>nede i højre side - kan scrolle ned og se din HD

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-04 21:37

Fuldstændig enig. Det er typisk når man vil gøre et eller andet smart, at noget kikser.
Jeg har ødelagt BIOS på et helt nyt bundkort for nogle år siden og det er noget man lærer af.

Godkendelse af svar
Fra : skibben

Dato : 21-09-04 21:38

Tak for svaret tedd.

Jeg tror jeg har nok nu til at forsøge, drikker lige en kølig pils, så må det briste eller bære.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-04 21:42

Hvorfor ikke prøve emesens forslag?

Kommentar
Fra : skibben

Dato : 21-09-04 23:54

Også tak til dig BjarneD og til emesen, men min PC kunne ikke se HDen. Det kan den nu, opdateringen gik som pilsneren. Den røg let og elegant igennem

Hilsen glad mand

Kommentar
Fra : tedd