/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Datafagtekniker
Fra : chahin
Vist : 925 gange
100 point
Dato : 19-09-04 20:08

Hey..

jeg kunne godt tænke mig at høre meget om datafagtekniker, hvis i ved noget.

men mest om læreplads forstår ikke helt hvad jeg skal gøre. når jeg er færdig med uddannelsen.

MvH Chahin

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 19-09-04 21:50

Datafagtekniker er en "operatør"-uddannelse, - den er delt i 2. Første halvdel ca er It-supporter, og resten er meget med programmering. Af alt lige fra internetsider til print-plader og pic-kredse.

Når du er færdig med din uddannelse, så vil du nogle steder have mulighed for at blive fastansat i firmaet bagefter, og ellers så er det bare at søge steder du i forvejen ved mangler.

Et godt sted at søge læreplads er på Danfoss i Nordborg. De tager ca 20-25 ind årligt.

Jeg er selv dernede 8)

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 19-09-04 21:52

Det er meget svært at få læreplads (80% er i skolepraktik). Om det skydles dovne elever ved jeg ikke. Jeg går selv i skolepraktik.
Hvis jeg kendte til uddannelsen før jeg statede havde jeg nok overvejet det en gang til.
Uddannelsen er meget svær. I hver fald der hvor jeg er. Jeg går på et hold på.. tror det er ca. 20 elever. Efter hvad jeg ved bestod 4 sidste prøve.
Hvis du er god til netværk er der nok ikke de store problemer.

Jeg vil gøre opmærksom på, at hvis du vil starte i Ringsted bør du lige tænke på at finde en anden skole. Lærerne kører bogstaveligt talt, eleverne ned. Om det er en del af oprydning af psykisk svage elever ved jeg ikke. Det samme gælder slagelse, hvilken efter min mening er værre på de fleste punkter, men slagelse giver så også kun grundforløb.. eller det gjode de da jeg gik der i sin tid. Begge skoler er psykisk ødelæggende, og jeg vil gætte på, at de elever der ikke har begået selvmord vil få alvorlige problemer efter afsluttet uddannelse.

Kommentar
Fra : chahin

Dato : 19-09-04 22:07

nu skal jeg starter i odense tekinkskole.

men det jeg ikke forstår er at hvis jeg nu er færdig med de 5 år, hvor skal jeg hen???

Kommentar
Fra : chahin

Dato : 19-09-04 22:12

joniaya.

hvad laver du i Danfoss, hvad er dit arb.??

Accepteret svar
Fra : joniaya

Modtaget 100 point
Dato : 19-09-04 22:19

Datafagtekniker. Vi er delt op i 3 forskellige afdelinger. Server-gruppe, der står for dagligt drift af servere. Teknik-gruppe der står for at programmer, pcere osv fungerer som de skal. Desuden er det også os der "rydder-op" i firmaet, med at uddele sikkerhedspatches.

Jeg taler meget i telefon osv osv, og der er generelt tryk på.

Efter de 5 år har du muligheden for at læse videre, hvis der er behov eller ønske for det.

Man kan også bare søge arbejde.. Det gør man jo uanset hvad.

Kommentar
Fra : chahin

Dato : 19-09-04 22:23

ok..

hvor ligger Nordborg??

ups.. hvad var lige det med skolepraktik?

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 19-09-04 22:31

skolepraktik er en uddannelse på samme niveau som min, hvor du blot tager datafagtekniker uddannelsen på en skole. Opgaverne er det samme, dog ikke i samme omfang, og mange skolepraktikanter føler de spilder deres tid.

Nordborg ligger på Als ved Sønderjylland. :)

Kommentar
Fra : chahin

Dato : 19-09-04 22:40

ok...

er det rigtigt, at efter de 5 år altså i Teknikskole, tager man Teknikum i 2 år??

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 19-09-04 22:56

Nej, det er en mulighed. Når du er færdig efter de første 5 år, så er du uddannet datafagtekniker. Derfra _KAN_ man læse videre. det er ikke noget krav.

Kommentar
Fra : chahin

Dato : 19-09-04 22:59

ok.. hvis man læser videre, kan man så få en hurtigere læreplads??

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 20-09-04 16:51

det er forresten lige blevet påvist i en psykologisk undersøgelse, at databranchen klart tager førstepladsen når det kommer til stress. Stress kan give nemt give dødelige hjertesygdomme. Bare så du er klar over hvad du går ind til. Døden.

Kommentar
Fra : chahin

Dato : 20-09-04 18:45

heh.. hvor har du hørt det???

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 20-09-04 19:43

Fra min lærer.. i dag.

han er psykopat.

Kommentar
Fra : chahin

Dato : 20-09-04 19:51

okay.

Godkendelse af svar
Fra : chahin

Dato : 04-10-04 22:56

Tak for svaret joniaya.