/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Forlængelse af til+afløbs-slanger på opv~
Fra : jakobal
Vist : 12790 gange
400 point
Dato : 19-09-04 17:41

Hej,
I forbindelse med montering af nyt køkken skal opvaskemaskinen flyttes længere væk fra vandtilførlsen og afløbet. Derved er slangerne som sidder på opvaskemaskinen ikke lange nok (mangler ca 75 cm). Hvordan kan disse forlænges? Vaskemaskinen er en Bosch 1-2 år gammel med aquastop. Umiddelbart ser det ud som om slangerne er monteret fast inde i maskinen...?

Hjææælp

Jakobal

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 19-09-04 17:46

køb en ny og længre slange pil top låget af maskinen fjern spændebåndet hiv den gamle slange af og sæt den nye på spænd spændebåndet igen på med top låget igen husk at købe slange med aquastop

mvh Granslam

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 17:47

Vær ikke bange hjælpen er nær.
De fleste byggemarkeder har forlængerslanger lige til at skrue sammen ,
med dem fra maskinen af.
Så god fornøjelse
Hilsen
Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 17:54

Ups
skrue sammen,fra maskinen af.
Sådan. (ikke med dem)

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 19-09-04 17:59

Men hvis jeg sætter en forlænger på, hvad så med aqua-stop dimsen? skal den ikke sidde direkte på vandtilførslen?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 18:03

Jo jo ,den lader du bare sidde ,og sætter slangen på der.(den nye)
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 18:06

Pil evt. de gamle af,og tag dem med hen i byggemarkedet,så du får de rigtige forskruninger (gevind)med det samme.
Keldd

Kommentar
Fra : jakobal

Dato : 19-09-04 18:42

Kan man da åbne aqua-stop dimsen?? det er jo nødvendigt for at få det nye slange på...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 19:03

jakobal
Det ligger lidt tungt med at svare på det spørgsmål,da der findes mange forskellige.Hør her:
Prøv i første (luk for vandet inden du begynder at rode) omgang at se om du kan skille den ad.
Hvis nej,tag slangen af henne ved maskinen,og skru hele aquastoppet med slange af.
Så langt så godt,og hvis det er noget fabrikspresset møg,kan det måske komme på tale at investere i en ny aquastop.
Tag det med til byggemarkedet,de plejer at have folk der er til at tale med.
Bare gå til den. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 19-09-04 19:53

Hvis du skal have en længere slange på bliver du nødt til at forlænge med en slange der er beregnet til det, fra aqua-stoppet til vandhanen...

Lad være med at eksperimentere med at skille aqua-stoppet ad.. ud over at du formodentlig ikke kan samle det igen går der inde i den originale slange både en el-ledning og en luftslange, og dem kan du ikke bare forlænge.

D_T

Kommentar
Fra : alma

Dato : 19-09-04 20:03

Jeg tror I er ved at begive jer ud noget der er lidt farligt. For det første må du endelig ikke skille aquastoppet ad, der er også el-forbindelser i den, for det andet hvis du laver indgreb af den art kan du også få problemer ved en evt. senere vandskade, må de højre magter forbyde det. Jeg vil anbefale at du forlænger den faste forbindelse med kobberrør el. PEX-rør, altså du afmonterer hanen og sætter det nye rør på tee-stykket og mont. hanen i enden af røret. Hanen må godt sidde i et andet skab, den skal bare være tilgængelig.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 20:25

alma
Nu må vi gå ud fra at spørgeren, jakobal,ikke har så megen indsigt at vi kan sætte ham til at rode med pex og kobberrør,men ellers har du ret.
Derfor er jakobal muligvis nød til at få fat i en slange med aquastop der passer i længden,som jeg tidligere er inde på.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 19-09-04 21:10

Der er ikke så meget " far gør det selv" i denne opgave, hold fingerne væk og lad en fag mand hjælpe dig. I tilfælde af en vand skade vil dit forsikrings selskab ikke udbetale en evt erstatning, da det kræves at være aut. vvs installatør for at lave en opgave som denne.
ps. i aqua stopen sidder magnetventil Støm til do m.m. Så glem at om at skille den ad / forlænge den.
der er KUN en måde at tilslutte den. Og det er på en afspæringsventil med kontra.

Du Keldd, hvis du er i blik og rør burde du vide bedre.

med venlig hilsen
The King.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 21:40

King
Vide bedre end hvad??
Keldd.

Kommentar
Fra : theking

Dato : 19-09-04 23:03

Hej keld
Det kan være at du har misforstået spørsmålet, men man kan ikke afmontere slangerne på en opvaskemaskine med aqua stop, slet ikke forlænge dem, da installationen ellers ikke vil være lovlig. ( jeg gik ud fra at du er vvs montør / Blikkenslager)

Med venlig hilsen.
The King.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 23:30

King
Se svaret 19-09-04 20:25,og selvfølgelig skal den sidde på en kontraventil,
hvad den gamle sikkert også har gjort,det er sent
Keldd.

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 400 point
Dato : 20-09-04 11:48

jakobal
En smule forvirring i går,men hør her:

Aquastoppet skal skrues af,fra taphanen med kontraventil,tilsluttes en trykslange hen til aquastoppet.
Heller ingen problemer med at forlænge afløbet.
Slangerne har de i de store hvidevare kæder,Skousen m. m.
Jeg så på en Bosch maskine,og så slangerne de havde hængende,de var ganske vist 1,5m lange,men den flinke mand
i forretningen mente de kunne skaffes kortere.
Dette må du godt selv lave,se her: http://www.raadogdaad.dk/shownode.asp?nodeid=675
Slangerne er normalt ikke noget vvs grossisterne ligger inde med,men som sagt findes de i de store hvidevarekæder.
En vvs montør ville ikke rode med slangerne,men forlænge den faste installation,som alma i kommentar 20.03 ,er inde på.Han har jo også tingene til det i sin servicevogn men ikke slangerne.
Hvorfor jeg fik rodet mig ind i noget halvsludder i går(jeg vil helst ikke indrømme det),var fordi jeg havde nogle andre aquavastop inde i hovedet. Og så:Brug noget ordentlig værktøj,se samlingerne ordentlig efter,de skal være helt tætte,
ikke noget med de står og fugter,så held og lykke.
Hilsen
Keldd. (Blik og Rør-vvs montør,jeg kan ikke finde på mere)

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 20-09-04 13:19

DEt er ikke svært, jeg har selv gjort det samme med min som er under et år gammel. Køb så meget pex slange du skal bruge og snak med byggemarkedet om gevinddimensionerne til henholdsvis hanen eller ballofixen, eller hvad den nu skal monteres på, og aqua stoppet - det hele er standard. Så forklarer han dig også hvordan det skal monteres med stivere osv. Det er meget enkelt, og det er nemmere at få forklartet i byggemarkedet, hvor du kan se stumperne. Afløbet køber du bare en forlængerslange til, og hvis der ikke lige er en du kan spænde direkte på, så køb en med gummimuffe i mhver ende, og brug et lille stykke ½tomme vandrøg til at samle dem med - du spænder dem bare på med almindelige spændebånd. Du kan få en pakke med slange og spændebånmd i enhver hvidevarebutik. Husk at lav en vandlås oppe ved afløbet, swå du ikke for vand fra håndvasken ned til maskinen. Så sætter du det sammen, og mere er der ikke i det. Hvis du er i tvivl om dimensionen på aquastopgevindet, så mål med en skydelærer, eller køb nogle forskellige dimensioner med hjem og returner dem der ikke passer.

Godkendelse af svar
Fra : jakobal

Dato : 20-09-04 15:38

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-09-04 15:51

Selvtak.
Keldd.

Kommentar
Fra : alma

Dato : 20-09-04 19:33

For fanden Keldd, det du råder jakobal er jo ikke at monterer en afløbsslange, men at forlænge en fast installation med en slange, meningen med en aqua-stop er jo netop at der ikke sker noget ved et evt. slangebrud.
ps. jeg har hverken kobberrør el. slange i min bil (undtaget bremserør og kølerslange)

Kommentar
Fra : theking

Dato : 21-09-04 22:23

Hej igen
vil bare lige gentage denne sætning. (I tilfælde af en vand skade vil dit forsikrings selskab ikke udbetale en evt erstatning, da det kræves at være aut. vvs installatør for at lave en opgave som denne)

Med venlig hilsen¨
The King. ( cand. ma. pro. blik samt rør