/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Atombomber,hvorfor tungt vand?
Fra : Keldd
Vist : 5017 gange
100 point
Dato : 19-09-04 14:17

Hvorfor skal man bruge tungt vand for at lave en atombombe,og hvad er tungt vand?
Der findes også tungtvandsreaktorer og letvandsreaktorer på kraftvarmeværker(altså ikke herhjemme),
på den ene type er der vel også brug for tungt vand.
Det eneste vand "H2O" jeg kender er det der kommer ud af vandhanen,og så når det regner.
Een eller anden venlig Kandu`er har måske svaret??
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 19-09-04 14:21

Hej Keldd
Jeg aner intet om tungt vand, men prøv at læs dette.
http://www.akraft.dk/candu.htm

//bentjuul

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-09-04 15:23

Hej Keldd, så slap jeg igennem nåleøjet kandu.dk

Tungt vand smager som postevand, vejer 10% mere, skal opvarmes 1,4 grad mere end almindeligt vand for at koge, til gengæld fryser det ved 4+

http://www.jelllaersem.dk/historie/opgaveallan.htm

Når du så har lært alt om tungt og let vand, kan du deltage i en quiz http://www.akraft.dk/atomquiz.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 15:29

Hm,tja,jeg tror ikke jeg bygger så`n en reaktor ind i et gammelt oliefyr alligevel.
Hilsen
Keldd.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 19-09-04 15:42
Kommentar
Fra : mir_lol

Dato : 19-09-04 15:43

*GGG* hvor mon Keldd lige var i fysiktimerne ????????? Nå - husker da heller ikke en dyt selv og synes at linkene skrevet i forvejen er udemærkede, plus måske lige at læse lidt på Niels Borh etc.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-09-04 15:47

Vi kan vel nå det hele inden solen går ned ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 15:57

mir_lol,
spørger hvor jeg var i fysiktimen.Jeg var der,men lærerne vi havde kunne ikke gøre faget interessant.
Men sammen med et par andre banditter huggede vi et glas med "kaliumpermanganat"som på det tidspunkt var det stærkest farvende stof der fandtes.Gefionspringvandet i København sprang rødt en hel uge ,da vi havde proppet
det derned.Rigtig gode link foreløbig.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 16:31

Det er godt nok langhåret stof man skal igennem når man skal angribe en computer,men det er det da gået nogenlunde med indtil nu.
Og helt oprigtigt,så opgiver jeg tanken om at bygge min private atombombe ude i carporten,
der skal man da læse en hel bunke med små bogstaver inden man fatter en m2.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-09-04 17:53

For at lave en atombombe var man nødt til at lave en kontrolleret kædereaktion først, så man kunne omdanne uran til plutonium eller uran238 (eller var det 235? Hvertilfald en urantype der var mere egnet til en atombombe) Tungt vand bruges til at kontrolle kædereaktionen med, sådan som det osse anvendes fredeligt i atomkraftværker! Man kan osse bruge grafit til at styre kædereaktionen med. Hvis man ikke styrer kædereaktionen sker der en nedsmeltning af kærnen(kina syndrommet) sådan som der skete på chernobyl! De nåede dog at stoppe kædereaktioner før kernen smeltede helt ned til Kina, som den teoretisk kan gøre da Uran er det tungeste grundstof der findes naturligt!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 18:17

Ja,godt tedd,jeg fandt også ud, at man brugte tungt vand til at styre processen,det var noget med
at det var sværere at trænge igennem for neutronerne,når atomerne blev spaltet,og kædereaktionen kunne starte.
Jeg tænkte nok det var en lille smule indviklet.
Hilsen Keldd

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 19:27

Tak for svaret jakjoe.
Jeg kunne godt lide jakjoe`s link om atombomben,så derfor står han med palmerne idag.
Men allesammen,på næste søndag vil jeg også stille et spørgsmål relateret til vand,og det er virkelig et jeg har gået og tænkt på i mange år,dog er jeg ikke sikker på jeg stiller det i kemi,men jeg tror det.
Så my friends,stay tuned,I´ll be back.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 19-09-04 19:31

forfanden... tedd, kina syndromet findes ikke. og stop med at link, spørg mig, jeg er kapabel i at framstille en 100 megaton brint-bombe hvis i blot kan levere materialerne. og hele essencen i tungt vand er at det har en proton mere i brintatomet end alm brint der kun har een.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 19-09-04 19:38

hvis i vil vide noget, så opret en tråd og jeg skal gerne besvare jeres spørgsmål.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-09-04 19:39

Tak........godt brag !! Husk ørepropperne når du skal prøve resultatet.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 19-09-04 19:41

føler det bør gøres i indien, der må man jo alt.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-09-04 20:01

xyzzygy
i fin form,vær med på næste søndag.
Hilsen
Keldd