/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kommandoprompt i XP og 2000
Fra : er_du_klog
Vist : 631 gange
185 point
Dato : 17-09-04 16:31

Hej!!

Jeg har siddet og surftet på nettet for et par uger siden!

OG da så jeg hvordan man skrev beskeder via kommandoprompt fx. hver gang man logger på! Eller bare sådan fx. at man nu sidder ved denne pc eller denne pc arbejder!

SPØRGSMÅL!

HVORDAN SKRIVER MAN DEM NU, kan ikke finde adr.?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-09-04 18:51

Logger på HVAD? Din Computer eller Internettet? Skriver beskeder til Hvem?

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 185 point
Dato : 17-09-04 19:16
Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 17-09-04 19:19

Ok!

kort og godt!

Hvis nu man har lavet noget på en pc, fx. installeret et spil!

og man gerne vil sige det til brugeren! ( computeren står tændt hele tiden )

Hvordan skriver man så!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 17-09-04 19:22

NET SEND {name | * | /DOMAIN[:name] | /USERS} message

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 17-09-04 19:24

Ostemanden - Kan man ikke skrive det lokalt! Altså på selve pc'en!

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 17-09-04 19:26

Det mener jeg nemlig at man så!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-09-04 19:27

Du går ind i et simpelt tekst-program som f.eks Notepad. Laver en fil der hedder Nyhed.bat. I denne batch-fil åbner du et billede indeholdende din besked. På kundens PC går du så ind og tilføjer denne batch-fil til hans Start-menu. Næste gang han starter sin PC vil dit billede blive vist på skærmen. Den vil så blive ved med at komme op hver gang, det er muligvis ikke ønskværdig. Derfor afslutter du din batch-fil med at slette såvel billedet som sig selv.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 17-09-04 19:33

Jo du kan

Net send DINCOMPUTERSNAVN MESSAGE

Fx. Net send PC1 Hejsa

Du finder din pc's navn ved at højreklikke på denne computer og vælge computer navn! Under fulde navn står din pc's navn.

Vil du sende til andre pc'er, skal du bare skrive deres navn!

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 17-09-04 19:34

Arne - Altså

Jeg laver en fil Nyhed.bat i noteblok! Skal der stå noget i den ?
Billedet, hvad med det hvordan får jeg det frem! Hvis jeg klikker på bat filen siger den at jeg ikke kan åbne den. ( har lagt den midlertidigt i dokumenter )

og sidst men ikke mindst! Hvor skal jeg ligge filen når jeg er færdig i - start-programmer eller hvad?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-09-04 19:37

Øjeblik. Prøver lige at gøre det selv.:_)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-09-04 19:38

du skal huske på at tjenesten messenger skal køre på begge de pc'er der er involveret,der er mange der deaktivere denne tjeneste,af sikkerheds grunde.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-09-04 19:50

OK. Det virker.
Jeg laver en fil ved navn Start.bat. Den ligger jeg i C:\ Den indeholder flg.:

cd \
startmessage.doc
del startmessage.doc
del start.bat

Den Doc-fil der refereres til kan du jo kalde hvad du vil samt skrive med pæne bogsstaver o.s.v.

Og så lægger du start.bat ind i start-programmer. (Altså så det bliver kørt ved maskin-opstart.) TAg lige en kopi aaf de to filer før du tester 1'st gang. De bli'r jo slettet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-09-04 19:52

h-klik på denne comp>administrer>h-klik på computeradministrtion (lokal)>alle opgaver>
send konsolmeddelelse>
nu har du et vindue til meddelelse og et til modtagere (+ digselv)>tilføj modtagere>skriv computernavne>tryk send
Der popper en meddelelse op hos modtageren som i net send.
Sender og modtager skal have win2000 eller XP

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 17-09-04 20:16

Arne- Jeg har nu prøvet

1. den popper ikke automatisk op!
2. kunne man evt. lave det så den gør det før man logger på systemet!

???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-09-04 20:38

Hvis ikke den popper op, har du enten lagt kommandoen Start.bat et forkert sted, eller også kræver systemet at de filer der skal kaldes ved opstart ligger et specielt sted. Som du nok kan se er jeg mere DOS-ekspert end Windows XP ekspert, så jeg kan nok ikke hjælpe dig mere. Prøv selv at lege lidt med placeringerne, eller spørg andre kandu'er hvis du har besluttet dig til at min løsning er DIN foretrukne. Jeg VED at det virker hvis det bli'r lavet rigtigt. Og så er det uafhængigt af Nettet og andre programmer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-09-04 20:48

Umiddelbart ser det ud som om de andre kommentatorer kræver et netværk. Men hvis du har været ude hos en alm. bruger UDEN netværk, vil jeg tro at det er min løsning der efterspørges. Er blot ked af jeg ikke kunne følge den helt til dørs. M.v.h. AJ

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 17-09-04 20:53

Jep!

Vil bare gerne have at det var før man loggede på sin bruger profil fx. " Forsøg ikke at logge på, hvis du ikke er registreret bruger "

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-09-04 20:59

Jeg mener at det der med at logge på, er en meget fornuftig ting. Den besked du kommer med KUNNE jo være "fortrolig". Lad dog manden logge på før du viser din besked.
Den der med " Forsøg ikke at logge på, hvis du ikke er registreret bruger " kan jo alligevel ikke bruges til noget fornuftigt. Hvis han/hun ikke er registreret bruger, vil han/hun jo blot ikke blive logget på PC'en.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 17-09-04 21:11

Nu er det sådan at pc'en står i stuen til frit brug, med en skærm, tastatur og mus!

Så det kunne jeg godt tænke mig!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-09-04 21:16

Så må administrator sørge for at looge ud når han er færdig. Med Windows XP kan der jo oprettes flere forskellige profiler med hver deres loginnavn og Password.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 17-09-04 21:20

Det ved jeg sgu godt!

Men vil gerne have det før!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-09-04 21:23

Rolig nu Om det kan lade sig gøre at smide en besked op FØR Login, tvivler jeg på men ved det som sagt ikke. Prøv at spørge andre! Med squ venlig hilsen AJ.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-09-04 21:35

Hvis årsagen er at du gerne vil have at alle brugere ser beskeden før den slettes? Så kan du jo undlade at slette den og så lægge en anden batch-fil ind der checker datoen og så sletter de to filer når en nærmere fastsat dato nåes!
Det kan også lade sig gøre i en batch-fil. Husker ikke alle DOS-batch kommandoer, men dem kan du helt sikkert finde på Nettet.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 17-09-04 23:16

hvorfor al den bøvl med kommandopromt når der er lavet en win version
f.eks denne
http://www.smartison.com/winpopup/

men du kunne jo også ligge den såkaldte bat fil i denne mappe
C:\Documents and Settings\All Users\Menuen Start\Programmer\Start

Kommentar
Fra : technet

Dato : 17-09-04 23:36

jeg glemte helt denne
http://www.realpopup.it/
-
men har jeg forstået det ret at du gerne vil sende en besked til en anden computer på netværket men bare i dos

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 18-09-04 18:44

Nej...

Jeg vil ikke sende en besked over netværket!

Vil bare gerne have at en lokal besked kom op evt. hver gang man loggede på!

EKSEMPEL!

Man har lige opdateret til SP2... Brugeren skal så vide det!

Når person enten logger på igen eller computeren står bare tændt hele tiden, og når han så kigger til den er der så en besked der fortæller det!

Det skal siges!

At jeg ved at man kan gøre det!

Vil bare gerne vide hvordan!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 18-09-04 18:56

Så kan du gøre som jeg sagde fx... Lige starte kommando promten og skrive:

Net send COMPUTERNAVN BESKED

og så lukke kommando promten!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-09-04 19:01

ostemanden -> Jeg forstår bare ikke hvorfor din kommando indeholder ordet NET SEND, når der nu ikke er tale om en PC i et Netværk? Kan du ikke uddybe lidt? Hvad er det for en kommando og hvad gør den helt præcist? Skal BESKED være en fil eller en besked i ""? Eller hvad?

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 18-09-04 19:03

nej

Prøv at starte din kommando promt og skriv det

Hvis nu din pc "hedder" ARNE skriver du:

Net send ARNE BESKED!
Og trykker enter

så kan du se hvad jeg mener

grunden til den hedder NET SEND er fordi den er beregnet til at sende beskeder over netværket... Men du kan sagtens sende den til dig selv

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-09-04 19:09

Hvornår vises beskeden så? Kun ved maskinopstart og før eller efter Login? Eller hvad? Og hvad hvis man har mange brugere der på skift logger på den samme maskine? Bliver beskeden så kun sendt én gang til den første der logger ind?
Jeg har ikke brug for svaret, men det virker som Er_du_klog HAR. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-09-04 19:12

Forstå mig ret. Det er jo ikke flere forskellige computere der skal sendes til, men et antal brugere på samme computer!
Og helst FØR Login.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 18-09-04 19:17

Ja... Denne her vises med det samme... LIGE efter du har trykket på enter... Sådan forstod jeg det...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-09-04 19:22

Hvis du genlæser HELE tråden, vil du finde ud af at det ikke er det der er behov for. Det tog også mig nogen tid før jeg fattede hvad meningen er!
Så selv om det lyder gammeldags, tror jeg altså stadig at nogle DOS Batch-filer placeret det rigtige sted vil kunne løse problemet.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 18-09-04 19:54

Jeg skriver i kommandoprompt Net send Martin Hej!

OG der vises intet!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 18-09-04 19:55

Hedder din computer Martin? Husk at der er forskel på store og små bogstaver... prøv med MARTIN

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-09-04 21:46

Det er da lige til,på pc'en det drejer sig om,højre klik på start>åben mappen alle brugere>
programmer>start,i mappen start>højreklik>ny>genvej>der kommer en dialog boks frem>gennemse>
henvis denne til den tekst fil du har opretter,og den vil åben i den tekst editor som er standart program for tekst filer på pc,en,og denne kan jo trækkes til den størelse man vil have den skal åbne i,og denne txt fil vil åbne hver gang du starter pc'en,eller vis du har
spyBotSD,så>tools>System start up>gå op i toppen>insert,her kan du gøre det samme enten til
lokal bruger eller til alle konti på pc'en,giv linket et navn(så du kan genkende den)og så
klik på knappen ud for linket file og henvis til txt filen eller hvilken som helst fil,der så vil åbnet hver gang pc'en startes.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-09-04 21:48

oprettet,rr

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-09-04 22:02

Jeg skriver i kommandoprompt Net send Martin Hej!

OG der vises intet!
du skal have ip:adressen med

Kommentar
Fra : technet

Dato : 19-09-04 00:53

@ECHO OFF

CLS

echo.
echo ÚÄ NETSEND ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
echo ³
echo ³ Welcome to NETSEND.
echo ³

SET ARGC=0

:CHECK1
IF NOT x%1x == xx GOTO GOTPARAM1

:CHECK2
IF NOT x%2x == xx GOTO GOTPARAM2

:CHECK3
IF NOT x%3x == xx GOTO GOTPARAM3

:CHECK4
IF x%1x == xx GOTO NOPARAM1

:CHECK5
IF x%2x == xx GOTO NOPARAM2

:CHECK6
IF x%3x == xx GOTO NOPARAM3

:GOTPARAM1
echo ³ Target : "%1"
SET TARGET=%1
SET /a ARGC+=1
GOTO CHECK2

:GOTPARAM2
echo ³ Message : "%2"
SET MESSAGE=%2
SET /a ARGC+=1
GOTO CHECK3

:GOTPARAM3
echo ³ Count : "%3"
SET COUNT=%3
SET /a ARGC+=1
GOTO PROGRAM

:NOPARAM1
REM SET TARGET=*
GOTO CHECK5

:NOPARAM2
REM SET MESSAGE=SYSTEM EVENT
GOTO CHECK6

:NOPARAM3
REM SET COUNT=1
GOTO PROGRAM

:PROGRAM

IF %ARGC%==0 GOTO USAGE

echo ³ Received %ARGC% parameters
echo ³
echo ³ This program will now send %COUNT% messages with
echo ³ the content "%MESSAGE%" to the receiver "%TARGET%".
echo ³ Press any key to continue...
echo ³
echo ³ (Press STRG+C to abort the sending process)
echo ³
echo ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
echo.

PAUSE

SET SENT=0
SET SYMBOL=1

:LOOP

SET /a SENT+=1
SET /a SYMBOL+=1
IF %SYMBOL%==9 SET SYMBOL=1

CLS

echo.
echo ÚÄ NETSEND ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ¿
echo ³
IF %SYMBOL%==1 echo ³ Sending message [%SENT% of %COUNT%] ... /
IF %SYMBOL%==2 echo ³ Sending message [%SENT% of %COUNT%] ... /
IF %SYMBOL%==3 echo ³ Sending message [%SENT% of %COUNT%] ... -
IF %SYMBOL%==4 echo ³ Sending message [%SENT% of %COUNT%] ... -
IF %SYMBOL%==5 echo ³ Sending message [%SENT% of %COUNT%] ... \
IF %SYMBOL%==6 echo ³ Sending message [%SENT% of %COUNT%] ... \
IF %SYMBOL%==7 echo ³ Sending message [%SENT% of %COUNT%] ... ³
IF %SYMBOL%==8 echo ³ Sending message [%SENT% of %COUNT%] ... ³
echo ³
echo ³ (Press STRG+C to abort the sending process)
echo ³
echo ÀÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÙ
echo.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 19-09-04 09:14

Manse NEJ... Du skal ikke bruge ip adressen... Kun navnet på pc'en...

Man kan self også bruge ip adressen, men det er tit den kan skifte...
Så skriver man ipconfig og ser hvad der står ud for ip adresse og bruger den...

eksempel net send 192.168.1.100 HEJ!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-09-04 09:23

ipconfig /all så får man alle ip adrsserne på netværket og så bruge disse til net send,det kan man gøre før man benytter net send,du har ret.
Manse9933

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 19-09-04 09:36

Hej!

Den siger at meddelelsealiaset ikke findes på netværket!

Kommentar
Fra : technet

Dato : 19-09-04 15:24

har du overvejet at kigge lidt her
http://www.snapfiles.com/freeware/network/fwnetworkmessage.html

og husk at du er jo netværk med din egen maskine (single maskine + dig selv ) ip + bruger

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 19-09-04 17:15

Manse::: Uddyb dette lidt!

Det lyder som om at det er løsningen!

Det er da lige til,på pc'en det drejer sig om,højre klik på start>åben mappen alle brugere>
programmer>start,i mappen start>højreklik>ny>genvej>der kommer en dialog boks frem>gennemse>
henvis denne til den tekst fil du har opretter,og den vil åben i den tekst editor som er standart program for tekst filer på pc,en,og denne kan jo trækkes til den størelse man vil have den skal åbne i,og denne txt fil vil åbne hver gang du starter pc'en,eller vis du har
spyBotSD,så>tools>System start up>gå op i toppen>insert,her kan du gøre det samme enten til
lokal bruger eller til alle konti på pc'en,giv linket et navn(så du kan genkende den)og så
klik på knappen ud for linket file og henvis til txt filen eller hvilken som helst fil,der så vil åbnet hver gang pc'en startes.
Manse9933

???

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 19-09-04 17:28

Arne - Kan du ikke prøve at sende de batch filer og det til mig!

i en zip fil!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-09-04 17:33

hvad vil du have udybet,spørg

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-09-04 17:41

f.eks, vis din txt editor åbner automatisk når du klikker på en txt fil så skriver i denne editor, skriv beskeden,gemsom i en mappe som du opretter til formålet,gem som,så højre klikke
du i mappen start,som beskrevet, gennemse og henviser til den txt fil som du har gemt i den mappe som du har oprettet til formålet,det samme kan du gøre med spyBotSd,genstart og se,
træk di tekst editor til den størrelse som du vil have den skal åbne i næste gang den bliver åbnet.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-09-04 17:46

og luk den, genstart,de manglene bogstaver i min txt må du tænke dig til

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 20-09-04 16:14

SPybotsd hvor henter jeg det!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 20-09-04 18:22
Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 22-09-04 19:11

Prøv at enable messenger servicen http://grc.com/stm/shootthemessenger.htm
og så skriv din besked igen: Net Send computernavn Hva så der?

Kommentar
Fra : technet

Dato : 22-09-04 21:27

hvor svært kan det dog være
flueben forsvinder

Godkendelse af svar
Fra : er_du_klog

Dato : 10-11-04 16:21

Tak for svaret Manse9933.