/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Siden sidst ændret den....?
Fra : NielsPT
Vist : 408 gange
115 point
Dato : 15-09-04 23:28

Godaften Alle..

På min hjemmeside kunne jeg godt tænke mig, at der øverst stod hvornår jeg sidst pillede ved den.
Eksempel:

Siden blev sidst ændret d. 15. september 2004 kl. 23.19

.
Dette kan vel gøres med et javasript, - nogen der har sådan et?

Det skal fungere således, at det opfatter ALLE siderne på min hjemmeside. Dvs. hvis jeg ændrer en bette ting på en underside, skal den også registrere det!

Mvh Niels

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 15-09-04 23:40

Hej Niels
Jeg har selv dette på min hjemmeside - prøv om du også kan få det til at virke.

Kode
Senest opdateret <!--webbot bot="Timestamp" S-Type="EDITED"
S-Format="%d. %B %Y %H:%M:%S" -->

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 15-09-04 23:42

prøver lige, og vender så tilbage.
Tak

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-09-04 23:44
Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 15-09-04 23:48

De virker fint nok, sålænge man kun ændrer den side koden står på.
Jeg vil jo gerne have koden til at stå på forsiden (index-siden) Men så snart man kun ændrer en af undersiden registrerer den det ikke, og skriver derfor ikke at siden er ændret..

Andre forslag?

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 15-09-04 23:48

de = den

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 15-09-04 23:51

Det har du ret i Niels - jeg har min kode liggende i en bundramme og den registrerer derfor når jeg ændrer den enkelte side. Men altså ikke som du gerne vil have, at det står på Index-siden, så her kan jeg ikke hjælpe.....desværre.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 15-09-04 23:55

I orden Lexi. - Gik også selv kold her

taliskoko > Dine forslag virker på samme måde. Dvs, funktionen registerer kun ændringer på selve siden..

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-09-04 23:59

Så ændrer du bare indexsiden hver gang også... Bare ret f.eks. et punktum og tilbage igen. Og upload den sammen med den egentlig ændret side. Det burde være No problemo... Det var en ide´...!

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 16-09-04 00:05

Idéen er såmænd også god nok taliskoko.
Problemet er bare, at jeg skal ud og rejse i Asien, og skal derfor opdatere min side på diverse netcaféer. Jeg opdaterer min side via et FTP-program. Min hjemmeside er lavet i Frontpage 2000 - Dvs. at der skal ligge Frontpage på netcafé-maskinerne, før at jeg kan ændre bare en lille smule på selve siden.

Det eneste jeg vil ændre på siden, under min rejse, er nogle små tekstfiler (lavet i notepad / word) - som er nogle programmer der sikkert ligger på de fleste computere.. Disse tekstfiler kan jo sagtens uploades via FTP, uden at der ligger Frontpage på maskinen jeg uploader fra. - De går bare ind og overskriver den tekstfil der i forvejen er lagt ud..

Derfor kunne det være smart med en lille linie på forsiden, der registrerede hvornår jeg havde uploadet nye tekstfiler...
Håber du er med - Det er lidt indviklet.

Mvh Niels

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 16-09-04 00:16

Jeg er med... Kigger lidt mere rundt om der findes noget. Men der er masere J-S eksperter her på Kandu. De vågner forhåbentligt op...

Men ellers god tur, der...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-09-04 06:04

Det er da let

Gem dette som updated.js :

Kode
<!--
document.write("Web Log :<br/><br/>");
monthStrings = new Array("januar","februar","marts","april","maj", "juni","juli",
      "august","september","oktober","november","december" );
weekStrings = new Array("søndag", "mandag","tirsdag","onsdag",
      "torsdag","fredag","lørdag");

function appendZero(number)
{
if (number < 10)
return "0"+number;
else
return number;
}

today = new Date(document.lastModified);
document.write("Opdateret");
if (today != null & today.getTime() > 0)
{
day = today.getDate();
year = today.getYear();
hours = today.getHours();
minutes = today.getMinutes();
if (year < 2000)year += 1900;
document.write(" "+weekStrings[today.getDay()]);
document.write(" d. " + day + ".");
document.write(" "+monthStrings[today.getMonth()]);
document.write(" " + year);
document.write(" kl. " + appendZero(hours) + ":" + appendZero(minutes));

}
else
document.write(" på et ukendt tidspunkt");
//-->

Indkludér så scriptet i dit HTML dokument med :

Kode
<script type="text/javascript" src="updated.js"></script>

...og alt er blevet nemmere !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-09-04 06:13

Ps. ....øøøøøøeeehhhh

Virker kun på aktuelle side. Skal du bruge et script der undersøger alle sider på sitet og udskriver via index.html dokumentet må du bruge et PHP/ASP script der har alle sidernes dato og tidsstempler liggende i en DB. Ved indgangen på index siden tjekkes så om de underliggende siders dato/tid stemmer overens med de sidst registrede i DB'en. Hvis ikke udskrives de nye oplysningerne om opdateringen og så gemmes disse påny i DB'en.

Her på kandu.dk må du spørge 'natmaden' i kategorien PHP f.eks

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-09-04 06:16

Pps. Så lige at taliskoko allerede havde lagt omtalte *.js kode i sit første link fra zip.dk.

Undskyld taliskoko ...er vist lidt tidligt på dagen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 16-09-04 14:19

Mistede lige mit indlæg
og er på vej ud af døren. (tak for tilliden Molo
------
lister alle filer med dato.
Kode
<?
$adr = "."; // Adressen på mappen der skal startes fra
function find_nyeste_fil($adr,&$nyeste_fil_dato){
$dp=OpenDir($adr);

do{
$itm=ReadDir($dp);
if($itm!="..") {
if (Is_Dir("$adr/$itm")&&($itm!=".")&&($itm!="..")&&($itm!="")){
find_nyeste_fil("$adr/$itm",$nyeste_fil_dato);
$dir++;
}
elseif (($itm!=".")&&($itm!="..")&&($itm!="")){
      $filnavn = "$adr/$itm";
      echo "$filnavn er sidst opdateret ".date( "d m Y H:i", filemtime($filnavn))."<br>";
$total++;
}}
} while ($itm!=false);
CloseDir($dp);
}

find_nyeste_fil($adr,$nyeste_fil_dato);
?>

gem den som eks. test.php

en ordenlig udgave for du i aften/nat (hvis at du kan bruge php)

Mvh Natmaden(på vej til mutters føs'da)

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 16-09-04 14:54

Ifølge min udbyder (dothost) kan jeg bruge PHP4 - men jeg aner virkelig intet om PHP..

Glæder mig til at få en ordenlig udgave. Det bliver nok først nat før jeg kommer på kandu, da jeg skal i biffen og se Shrek 2

Men jeg prøver lige at bikse lidt med den kode du har sendt mig...
Tales ved senere så!

Tak..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-09-04 20:34

[hør ]Ser ud til det løser sig til alles tilfredshed !

Go' og rolig aften...

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 115 point
Dato : 19-09-04 07:48

Ak! Som tiden dog går
At du kan bruge php på din hjemmeside er jo godt.
At du ikke lige kender det , er ikke så godt,
men lad os først prøve med en test mere,
Og HUSK filer der slutter på .html og .htm .SKAL slutte med .php ,
Det har ingen indflydelse på selve htmlkoden at den slutter på .php ,
den vil fungere, som da den hed .htm og html.

her er testen, den kan laves på mange måder.
denne er måske lidt fyldig. men det er med håb om at den er mere læsbar.
Kode
<?

// Navn: test.php

// dette er en udgave til test

//

// Finder nyeste fil på domænet/mappen

// funktionen leder alle filer igennem

// efter den nyeste dato.

// Der startes fra, hvor variablen $adr peger på

// et .(punktum) symbolisere at undersøgelsen starter 'her'

//

// funktion starter her

function find_nyeste_fil($adr,&$nyeste_fil_dato){

$dp=OpenDir($adr);

$nyeste= 0;

do{

$itm=ReadDir($dp);

if($itm!="..") {

if (Is_Dir("$adr/$itm")&&($itm!=".")&&($itm!="..")&&($itm!="")){

find_nyeste_fil("$adr/$itm",$nyeste_fil_dato);

}

elseif (($itm!=".")&&($itm!="..")&&($itm!="")){

      $filnavn = "$adr/$itm";

      $tidskode=filemtime($filnavn);

      if($tidskode > $nyeste){$nyeste=$tidskode;}

}}

} while ($itm!=false);

CloseDir($dp);

// *** 1

$nyeste_fil_dato=$nyeste;

// *** 1

}

// funktion slutter her

// Eksembel. På kald af funktionen 'find_nyeste_fil'

$adr = "."; // Adressen på mappen der skal startes fra

find_nyeste_fil($adr,$nyeste_fil_dato);

echo "Nyeste fil har tidskoden ".$nyeste_fil_dato."<br>".

"hvilket der svare til ".date( "d m Y H:i",$nyeste_fil_dato);

?>

gem den som eks. test.php
Du kunne nu putte al denne kode ind i den htmlkode hvor du vil bruge det.
hvilket jeg vil antage er index.html (SOM DU HAR OMDØBT TIL index.php)
det kunne se sådan ud:
Kode
<?
// funktion starter her
function find_nyeste_fil($adr,&$nyeste_fil_dato){
$dp=OpenDir($adr);
$nyeste= 0;
do{
$itm=ReadDir($dp);
if($itm!="..") {
if (Is_Dir("$adr/$itm")&&($itm!=".")&&($itm!="..")&&($itm!="")){
find_nyeste_fil("$adr/$itm",$nyeste_fil_dato);
}
elseif (($itm!=".")&&($itm!="..")&&($itm!="")){
      $filnavn = "$adr/$itm";
      $tidskode=filemtime($filnavn);
      if($tidskode > $nyeste){$nyeste=$tidskode;}
}}
} while ($itm!=false);
CloseDir($dp);
//*** 2
$nyeste_fil_dato = date( "d m Y H:i",$nyeste);
//*** 2
}
// funktion slutter her
?>
<html>
<head><title></title></head>
<body>
<b>Den nyeste fil er gemt : <i>
<?
find_nyeste_fil(".",$nyeste_fil_dato);
echo $nyeste_fil_dato;
?>
</i></b>
</body>
</html>

Håber at du kan følge med

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 19-09-04 08:16

Nå har du prøvet
her er lige en lille en der viser hvornår at en bestemt side er opdateret:
Kode
<html>
<head><title></title></head>
<body>
<b>Denne fil er gemt : <i>
<?
echo date( "d m Y H:i",filemtime("index.php"));
?>
</i></b>
</body>
</html>

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 20-09-04 13:23

Mange tak for svaret natmaden!

Beklager jeg først vender tilbage nu, men kandu har fungeret meget ustabilt her på det sidste, og derfor glemte jeg simpelthen at jeg havde stillet et spørgsmål

Jeg har desværre ikke tid til at kigge på det du har skrevet i dag, men gør det i aften, eller i morgen.

Mvh Niels

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-09-04 14:17

Men-men-men virker det hos dig ?
Det kære igennem hele dit domæne, hvis du har en form for 'log-fil' på domænet,
så vil svaret altid være det øjeblik, da du selv gik ind på siden.
prøv det og vend tilbage.

Jeg er stadig med her !