/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Flash / Spørgsmål
10  Dr.Disco 500
Linke fra et projekt til et andet?
Fra : Bjoerneboe
Vist : 564 gange
10 point
Dato : 13-09-04 11:20

Jeg er ny bruger i dette forum så håber jeg gør det rigtigt...
Jeg er i gang med at lave en præsentation i Flash MX (arbejder på mac) og skal nu linke fra projektet til andre flash projekter. Jeg har prøvet med fs command, men det virker ikke. Der sker ikek noget når jeg klikker på linket og jeg har lagt begge projekter i en mappe der hedder fscommand!? Jeg har også prøvet at lave den anden fil om til en swf.fil og linke til det med geturl, men det virker heller ikke, browseren der åbner siger bare kan ikek finde fil.
Det må da være muligt at linke til en ekstern fil så jeg ikek behøver at integrere store filmfiler og projekter i det ene projekt?! Lidt på samme måde som i html hvor man linker siderne sammen?
I hovedprojektet har jeg allerede lavet en masse scenes og vil helst undgå at have for mange, for det har også vist sig som et problem. Jeg lagde nogle film ind i en scene og derefter vill projektet ikek spille de andre film jeg har liggende i andre scenes!?

Det blev lidt langt... håber virkelig der er en som kan hjælpe da det er et personligt projekt der skal vedlægges en ansøgning asap!

Jeg har jo desværre ikke så mange point da jeg er logget på for første gang, men håber ikke det får en betydning.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 13-09-04 11:34

Har du kigget på "loadmovie", med den kan du hente eksterne opjekter ind.
Det har jeg selv haft brugt i et project, som også var ved at tage overhånd.

LoadMovie kan loades direkte ind i et taget så du kan styre hvor den skal
lægge den hentede movie.

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 13-09-04 11:49

men hvis du bare vil end på en anden side, kunne du jo bruge GetUrl.

Men nu har du jo heller ikke fortalt helt hvad det skulle kunne. Held
med det

Kommentar
Fra : Bjoerneboe

Dato : 13-09-04 11:57

Tak for hurtig respons. Jeg har faktisk eksperimenteret lidt med Load movie, men så åbner filen ikek i et nyt vindue, kan man få den til det?

Jeg er ved at lave en personlig portfolio og fra hovedprojektet skal brugeren kunne klikke på forskellige projekter så som film og andre flashpræsentationer.

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 13-09-04 12:25

Ja hvis den skal åbne i nyt browser vindue så skal du bruge
getURL("din.html", "_blank"); hvor du så henter en html fil, hvor
i du bestemmer hvordan den evt. skal placeres og fjerner adresse
feldt m.m.

Kommentar
Fra : Bjoerneboe

Dato : 13-09-04 12:30

Det er skønt at jeg har fundet dette forum :)

Er det virkelig nødvendigt at jeg placerer swf.filen i et html dok. for at den kan åbnes i selvstændigt vindue? Det er til en cd-rom så jeg bruger ellers ikke html.

Jeg har netop eksperimenteret lidt med load movie og jeg kan godt få den til at åbne i eget vindue (egen størrelse) men så forsvinder det oprindelig projekt, hvilket heller ikke er så smart!

Er html den eneste løsning?

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 13-09-04 12:57

nåååå ok jeg tænkt bå det nok var til web så der for skrev jeg selvfølgelig html
jeg er i tvivl om hvordan man så får åbnet et nyt vindue, for så skal du vel hente en
projector (alså exe fil)

Men hvad med selv at lave dit vindue i din hoved movie, hvor du alså lave noget der
ligner et vindue der hopper frem med en luk knap, hvor i du loader den anden movie
ind i.

Jeg kan kort fortælle om hvad jeg gjore den gang, og hvad det gik ud på.
Vi var ved at lave noget undervisningsmatriale(DEMO), hvor jeg lavede en
hoved menu, hvor man så trykkede sig videre ind, til nogle under menuer,
i disse under menuer var der så nogle opgaver m.m. og når man trykkede
på nogle af de knapper, gik den til et sted i movien hvor der kun var
baggrunden og der ind i loadde vi så en anden swf fil, der så blev afviklet
der, når afspilningen var slut eller en knap blev akvieret, unloadede fil swf
filen, og fik hoved filen til at køre tilbage til menuen.

Hvordan loadede vi så, jo såvidt jeg husker, så brugte vi følgende
loadMovie("index.swf", "taget");
med den henter man swf'en ind i taget, alså Movie Clip, som var
placeret det rette sted i hoved movien, og det kørte endelig meget
fornuftigt.
Når afpilningen er slut ja så fortæller man evt. ROOT at den skal gå
til andet steds i hoved movien. alså bruge Teltaget.

Kan du bruge det til noget

Kommentar
Fra : Bjoerneboe

Dato : 13-09-04 13:07

Puha... det var mere besværligt end jeg lige havde regnet med.. hehe, men det må jeg prøve. Jeg vender tilbage ogfortæller om det virker.
I øvrigt så hedder filerne ikke .exe på mac der hedder de bare Projector...

Jeg vender tilbage

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 13-09-04 13:11

Nej det er jeg jo endelig godt klar over, da jeg også har prøvet at
arbejde på Mac. Men jeg er nu alså til PCeren

Kommentar
Fra : Bjoerneboe

Dato : 13-09-04 13:29

Hej igen

Jeg skal nok holde dig aktiveret idag *S* Nu har jeg prøvet at loadmovie med en swf.fil. Altså on release trikker at filmen går til en anden frame hvor jeg Loader movie og det fungerer fint når jeg bruger LEVEL men prøver jeg med TARGET viser den ingenting. Så har jeg i den swf.fil jeg afspiller lavet en knap som Unloader film, og det virker også men når den unloades ved jeg ikek helt hvor i filmen den er hoppet hen fordi der så bare er en hvid BG, hvordan fortæller jeg den hvor den skal gå hen når den unloades? Jeg ved godt det er svært at svare på det når du ikek sidder med det selv... men jeg er glad for de svar du indtil videre har givet mig, de har da hjulpet mig på vej.

Mvh
Tine

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 13-09-04 13:35

Jeg tro nok at vi glemte at unloade movie den gang, men er det ikke muligt
sige unloadmovie og efterfølgende teltaget, goto hmmm ja et eller andet sted.

Hvor sidder du i landet og arbejder ?

Kommentar
Fra : Bjoerneboe

Dato : 13-09-04 13:40

Jeg har forsøgt at unloade og GoTo frame1 i samme scene... men det virker ikke! Jeg tror snart jeg eksploderer... haha... har ikke tid til det her pjat... Ihh

Jeg sidder i København og arbejder hjemmefra.

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 13-09-04 13:43

bruger du også teltaget ?

Kommentar
Fra : Bjoerneboe

Dato : 13-09-04 13:45

Jeg ved ikek helt hvad du mener med Teltaget? Er ikke den store actionhaj... endnu! *S*

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 13-09-04 13:50

Ok du sige endelig, at du godt vil have et bestemt movieclip skal udføre en kommando, uden at du endelig at
programmereingen er i den movie, eks.

tellTarget ("root") {
gotoAndPlay(1);
}

Fortæller root at den skal gå til og afspille fra frame 1.

er du med nu ?

Kommentar
Fra : Bjoerneboe

Dato : 13-09-04 13:56

Det her er hvad jeg har skrevet, men den vil ikek tilbage til den oprindelige fil...

on (release) {
   unloadMovieNum(0);
   tellTarget ("root")
   gotoAndPlay(1);
}

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 13-09-04 14:04

hvor er progrmmereingen placeret, i filen du hentede ind ?

Jeg ved ikke om det bare er en fejl, men der mangler et par klammer
i din progarmmereing. efter tellTarget ("root") og efter gotoandplay(1);

da du skriver
on (release) {
unloadMovieNum(0);
tellTarget ("root")
gotoAndPlay(1);
}

og jeg mener det skal være
on (release) {
unloadMovieNum(0);
tellTarget ("root"){
gotoAndPlay(1);
}

Hvor meget fylder dine filer, for eller kunne du jo prøve at mail dem til mig,
eller jeg kunne finde et sted at oploade dem, hvor jeg kunne pille dem ned
igen.

Kommentar
Fra : Bjoerneboe

Dato : 13-09-04 14:13

Jeg har lige testet med din udgave, det virker stadig ikke.
Lige nu sidde rjeg bare og leger med nogle fiktive filer så det ikek tager 100 år hver gang jeg tester. Jeg skal bare se hvordan det fungerer og så kan jeg implentere det i mit rigtige projekt...
Så jeg har nbare lavet en swf. med en knap som udløser loadmovie og den movie er så en anden swf.fil jeg har liggende...

Accepteret svar
Fra : jhvp

Modtaget 10 point
Dato : 13-09-04 14:27

kan du så ikke bare mail mig dine fiktive filer på flash@jhenri.dk
så kan jeg jo prøve med.

Godkendelse af svar
Fra : Bjoerneboe

Dato : 15-09-04 14:36

Tak for svaret jhvp.
Jeg er meget taknemmelig over al den tid og de kræfter du har lagt i mit "lille" problem. Du fandt ikke helt frem til den endelige løsning, men du fik mig så godt på vej at jeg selv kom frem til løsningen på anden vis.
Hvis nogle skulle være interesseret er løsningen således:

Når en swf.fil skal hentes ind i et projekt skal man bruge kommandoen LoadMovie og give den et lag i Levels, fx Level 2. Når denne fil skal ud igen bruges UnloadMovie og der henvises her til samme lag - altså Level 2.
Nu var mit problem at swf.filen ikke skulle Unloades på et bestemt tidspunkt, men det at det var op til brugeren hvornår den skulle unloades og i det tilfælde må man ind i sin swf.fil (faktisk skal man ind i flashfilen for at lave et actionscript) og der fx lave en knap som udløser UnloadMovie - Level 2.

Håber dettte giver mening hvis nogen skulle få brug for det