/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Gallesten og Kost?
Fra : Bragesvej
Vist : 9613 gange
50 point
Dato : 11-09-04 16:20

Når man nu har Gallesten, ja så er der jo noget kost man skal holde sig fra,
Men hvad kan man med fordel spise når man nu har gallesten?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 11-09-04 16:43

En god fiberrig kost, masser af frugt og grøntsager og groft brød. Det er samme kost som anbefales mod irritabel tyktarm og forstoppelse.
Man skal undgå æg, røgede ting, løg, porrer, fløde, smør og chokolade for at nævne nogen ting.

Derudover er der et naturmiddel der hedder Resium som skulle have udrensende/opløsende effekt på galdesten, nyresten og blæresten.
Det er en kur som man drikker i en periode.
mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-09-04 17:01

Hej Bragesvej

Fedtfattig kost er vejen, men husk at du så kan komme til at mangle de fedtopløselige vitaminer. Spis et par multivitaminer uden jern dagligt (indeholder A- og D-vitamin).

Forøvrigt beskytter appelsiner mod galdesten

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-09-04 17:22

Er du meget motiveret for at gøre en indsats via kosten, så viser en undersøgelse, at vegetarer formentlig ikke har stor risiko for at udvikle galdesten.

http://www.helsemail.dk/show.php?sec=4&area=49&show=221

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 11-09-04 22:25

Resium er hun på, men hun er på hospitalet nu, og de vil fjerne Galleblæren, så er man vel ude over det problem ang kost.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-09-04 00:29

Ja, umiddelbart skulle der ikke være nogen problemer efter fjernelse af galdeblæren, m.h.t. kosten.
Men det får hun sikkert information om på sygehuset.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 19-09-04 10:39

Tak for svaret dova.