/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Dreamweaver / Spørgsmål
10  basil28 320
Dreamweaver, Frames og størrelse!!
Fra : dat
Vist : 562 gange
100 point
Dato : 10-09-04 14:15

Hejsa alle I gode kloge mennesker - I kan garanteret hjælpe mig!!!!
Jeg har Dreamweaver MX. Skal arbejde i Frames. Hvordan finder jeg ud af hvor stor (i pixles) en frame egentlig er????
Please: Beskriv meget grundigt.
F.eks. vil jeg lave en side som står midt på skærmen. Jeg har selv en 17" (1024 x 768) skærm, men det er jo ikke alle der har det, så jeg skal arbejde i % (det ved jeg), Men nogen gange er det rart at vide hvor stor en Frame er (i pixles).
Jeg skal lave en side á lá: http://www.onlinewebdesign.dk/
Den er designet til en skærm-størrelse på min. 800 x 600, og opefter. Designet i Frames med %, for så flytter siden sig, alt efter størrelsen på skærmen. Faktisk står siden altid i midten, uanset størrelsen (fra 800 x 600, og opefter)!!! Hvordan får jeg siden til at være i midten af skærmen, når jeg laver siden i mit Dreamweaver????
Håber ikke dette er alt for forvirrende?????
mvh
dat

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 10-09-04 16:58

Du kan også i Dreamweaver væle om str. skal være i Pixels, eller %

Lis

Kommentar
Fra : dat

Dato : 10-09-04 17:30

Hej Lis.
Tak for svaret.
Problemet er, at jeg f.eks. har en side der er delt i et "T" med frames. Hvor eller hvordan ser jeg "pixles" og "%", for den enkelte frame???
OG HVORDAN får jeg det hele til at være i midten af min skærm.
vh
dat

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 10-09-04 17:49

Der findes en værktøjslinie hvor du kan gøre dette. Du må kunne finde noget vejledning til den i hjælpefunktionen.

Lis

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 10-09-04 19:27

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Untitled Document</title>
</head>

<frameset cols="*,760,*" frameborder="no" border="0" framespacing="0">
<frame src="/kd/49022/leftframe.htm" name="leftFrame" id="leftFrame" />
<frameset rows="80,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
      <frame src="/kd/49022/topframe.htm" name="topFrame" scrolling="NO" noresize>
      <frame src="/kd/49022/mainframe.htm" name="MainFrame" scrolling="No" noresize="noresize" id="MainFrame" />
   </frameset>
<frame src="/kd/49022/rightframe.htm" name="RightFrame" id="RightFrame" />
</frameset>
<noframes><body>
</body></noframes>
</html>

Se det på http://www.bojohansen.dk/kd/49022/index.htm

Du kan let navigere rundt i dine frames ved at taste :
shift+F2 (Frames vinduet)

Tip, se hvordan Properties Inspectoren ændre sig efter hvor du klikker i frames vinduet
Du skal være meget præcis i Frames vinduet hvis du vil selecte hele framesettet, gå til den yderste af kanterne, og klik.
Leg lidt rundt med det.

Prinsippet i det du ønsker er at lave et frameset med 3 (Frameset 1 (FR1)) |||, og så neste et nyt frameset (Frameset 2(FR2) i det miderste frameset =.
Du har nu 2 frameset.

|||
=

I FR1 skal venstre og højre Frame sættes til at være relative, og senter framen skal så sættes til din ønsket brede
<frameset cols="*,760,*"

koden *,760,*

* = Relativ
760 = Pixels

mon ikke det kan hjælpe dig lidt på vej

Accepteret svar
Fra : BoJohansen

Modtaget 100 point
Dato : 10-09-04 19:30

Eller brug et sentreret Table :

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
<table width="760" border="5" align="center" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td>Dette er Top banner </td>
</tr>
<tr>
<td><p>Detter er inhold </p>
<p>Detter er inhold </p>
<p>Detter er inhold </p></td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 10-09-04 19:32

Eksempel på brug af Table

http://www.bojohansen.dk/kd/49022/table.htm

Kommentar
Fra : dat

Dato : 22-09-04 12:16

Hej BoJohansen.
Jeg takker, men lige en detalje:
Kan man ikke "låse" sine Frames. F.eks. i svaret med: Dette er indhold:
Jeg kan forstå at bredden er 760 Pixels, og det hele er centreret med: align="center". Alt det og resten er jeg med på. Men kan man ikke "låse" højden, så ligemeget hvad man sætter ind i sine frames, så rykker hverken bredden og højden sig??????
I dit eksembel er bredden "låst" til 760 (og centreret), men højden er ikke fastlagt!!!! Kan man det?????
Håber du forstår??
VH
dat

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 22-09-04 12:39

I eksemplet med Tables(Ikke frames) og "Dette er inhold" kan du ikke "Låse" som sådan, men hvorfor vil du også det.
Hvis der er noget jeg hader, så er det sider som ikke strækker sig i højden til min skærm.
Hvorfor skal jeg sidde med en 21" og kigge på en side som er tilpasset 800x600 i højden når nu jeg kan se hele siden på en gang uden at skulle bruge scroll bars.
Breden er mere eller mindre låst, dog vil et table altid strække sig efter det indhold som er i det.
Altså hvis du har et table som er 100 bredt, og du så putter et billede ind som er 200, ja så strækkes tabellen til 200, men dette er ikke noget problem da designeren af siden jo tager disse ting i betraktning når han laver sin side
Ligeledes hvis du har et ord i en lang smøre

LangtOrdLangtOrdLangtOrdLangtOrdLangtOrdLangtOrdLangtOrdLangtOrdLangtOrdLangtOrd

ja så vil det også strækkes

Kommentar
Fra : dat

Dato : 22-09-04 12:58

Hej igen - jeg bliver klogere og klogere - tak for det.
Lige et spørgsmål (igenigen):
Når du skriver Table - så er det også det man kalder "FrameSet", eller hva????
***dat

Godkendelse af svar
Fra : dat

Dato : 30-09-04 17:09

Tak for svaret BoJohansen.