/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Små STINKENDE dyr på badeværelset......
Fra : ans
Vist : 5288 gange
2 point
Dato : 05-09-04 19:35

Det er lidt svært at beskrive, men jeg prøver.

Jeg har på nuværende tidspunkt noget småkravl på mit badeværelse. Jeg tror det er mini mini biller. De er i stand til at flyve lidt.

De mindste er ca. 1 mm (det er, når jeg får øje på dem) og de største ca. 5 mm.
Jeg tror, de kan blive større, men det vil jeg ikke vente på.
De er sorte, som helt små, men man kan ane en brunlig farve på bagkroppen, når de bliver lidt større. De er dråbeformede. Vingerne har en længde på ca. halvdelen af kroppen. Vingerne sidder tæt ind til kroppen. De har seks ben og to følehorn.
Hvis jeg maser dem, stinker de ad h....... til.
Det er meget sjældent, de flyver. Reagerer ikke, som en flue ville gøre.

Er der en, der kan fortælle mig, hvad det er for noget stinkende småkravl? Jeg havde dem på samme årstid sidste år.

Hvordan kan jeg slippe af med dem?

Jeg ønsker et link med billed, så jeg kan se, om det er det rigtige "stinkdyr"

Jeg har sat spørgsmålet til et point for at tage forbehold mod smarte bemærkninger, som jeg ikke kan bruge til noget.

Et godt svar vil blive godt belønnet.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-04 19:42

Det kunne umiddelbart lyde som eksemplarer af en slags rovbiller.
De lugter nemlig meget grimt når man klemmer dem.
De fleste arter kan godt lide lidt fugtige steder
www.dpil.dk/HTML/rovbil2001.htm
Den der er på billedet er den største rovbille, og ligner ikke umiddelbart de andre, men jeg prøver at finde yderligere billeder

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-04 20:05

Har været ved at finde noget frem
Kakerlakker lugter også, men jeg vil mene de skulle være større
www.ab-skadedyrsservice.dk/kakerlakker.htm

Der er også andre biller og kravl man kan døje med indendøre
mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-09-04 20:25
Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-04 20:40

Jeg kan ikke finde andre billeder af rovbiller.
Men tror dog stadig det er sådan nogen.
Dem fra alimaks link(det er fra samme side som mit link) færdes også indendøre, men er noget større, og deres vinger dækker hele kroppen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-09-04 20:51

Der er ikke noget, der minder om de små dyr, som er på mit badeværelse.
De er der ca. 1 måned og kommer så først igen året efter. Det var det samme sidste år.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-09-04 21:00

Her er en del billeder af biller:http://www.dpil.dk/spomskad.htm
alimak

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 05-09-04 21:19

Hej ans

Uanset hvilket navn dine husdyr har, så kan de bekæmpes med et pyrethrum-middel -
f- eks. Bio-Trinol. ( der er flere forskellige).
Midlet er ugiftigt for mennesker og dyr, men du skal rette dig efter brugsanvisningen -
midlet *skal* være anerkendt til formålet!

Samme middel kan anvendes til andre "småting" - men overdriv ikke. Visse småkravl
som edderkopper, sølvkræ ("sølvfisk") o. lign.).

mVH
2603ph

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-09-04 21:50

http://www.chrisal.dk/biller.htm Sorry kom til at skrive linket i Molo's spørgsmål! Måske luller det ham i seng

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 05-09-04 22:11

Fang et eksemplar og send den i en tændstiksæske til Skadedyrsservice, - så skal de nok forklare dig, hvad det er for et slags dyr og hvad du skal gøre ved det.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-09-04 22:13

Det kunne osse være denne her
http://www.chrisal.dk/klannere.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-09-04 22:19

Det er kun på badeværelset de er.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-09-04 12:49

Jeg tror, at dine "husdyr" kan ske at være noget andet end udvoksede insekter.
Nogen insekter har flere stadier fra æg og til udvokset.
De hedder nymfestadier, og populært sagt, er udviklingen : æg, lille nymfe, større nymfe og endelig den færdige udgave af insektet. Og for nymferne er det typisk som du skriver, at de nærmest er dråbeformede og med de små anlæg til vinger, der kun dækker en lille del af kroppen. Og nymferne ser som regel meget anderledes ud end det udvoksede individ. Og det kan også forklare, at når de er færdigudviklede, så forsvinder de på en eller anden måde, og så har du dem ikke mere.
Men jeg prøver at finde nærmere om det.
dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-04 09:48

Hej igen ans
Det var ellers et længerevarende "sammenbrud" fra Kandu.
Men efter at have ledt efter næsten alt vedrørende biller, (se ogsåkommentar om nymfer), har jeg fundet en lille bille der hedder Fugtbille.
Det er en lille sortbrun fidus på 1-3 mm
www.anticimex.dk/default.asp?objectid=2777

Men jeg tror stadig på, at det måske er nogen uudviklede dyr (nymfer eller billelarver som de også kaldes), men jeg har ikke kunnet finde nogen billeder af de forskellige billers udvikling fra æg til færdige dyr.
dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-09-04 19:39

Hej ans. I en lille bog af Torben W. Langer har jeg fundet følgende:

[Citat

Almindeligt ser man i vasken eller i afløbet nogle ganske små fyre med "sommerfuglevinger". Det er SOMMERFUGLEMYG (Psycoda alternata), også kaldet badeværelsemyg. De stikker ikke: de har forkrøblede munddele. Deres larver lever på meget fugtige steder og æder bakterier og tilsvarende, bl.a. i afløb og vandlåse, og er derfor snarere nyttige. Vil man af med dyrene, kan man skylle alle afløb igennem med et kraftigt rensemiddel, f.eks. kogende vand med soda i.

[/Citat

Hvis du kan låne bogen på biblioteket kan du også se et billede af kræet, men kun Imago (Det voksne dyr).

Venlig hilsen AJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-09-04 19:40

P.S.: Bogen hedder "Generende dyr i Hus og Lejlighed".

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-10-04 19:33

Hej ans. Har du fået svar på dit spørgsmål? Var det Sommerfuglemyggen?

Kommentar
Fra : Runeldo

Dato : 28-10-04 21:32

tror du ikke du skulle bruge lidt vand og lidt sæbe på det badeværelse, der??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 21:47

Runeldo

Kender du et sted i huset, hvor der bliver brugt mere vand og sæbe end i et badeværelse?

Det er ikke det der er problemet. De kommer fra afløbet. Og med mindre du hælder DDT eller andre farlige giftstoffer direkte ned i afløbet, er det altså svært at undgå.

Hvis det drejer sig om Sommerfuglemyg, som jeg foreslår, er det imidlertid ikke noget problem, idet disse mere er en glæde end en skade.

Og med din kommentar antyder du at ans er en gris. Pas lidt på med hvad du skriver. Det KUNNE jo misforståes.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-04 22:17

Hej Arne

De små kryb kommer ikke fra afløb eller vasken. De kommer ovenfra. På badeværelset har jeg et ovenlys vindue "boble".
Det kan åbnes. I min forstue har jeg den samme type vindue, men det kan ikke åbnes, derfor har der været mulighed for at have en glasplade under vinduet i plan med loftet.
Begge steder vrimlede det med de små kryb, men i forstuen kunne de ikke komme videre.
Jeg har ikke været på biblioteket endnu, men jeg har ikke glemt dette spørgsmål.
Slet du bare dit spørgsmål http://www.kandu.dk/dk/spg/52528, jeg skal nok vende tilbage her.

Runeldo

Vil du have at jeg skal vaske de små kryb, så de er pæne og rene til næste år?????????

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-04 22:22

Det skulle være sådan http://www.kandu.dk/dk/spg/52528

der kom et punktum for meget

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-04 23:16

Måske er det farao myrer?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 23:19

Du ka'da selv være en Farogmor. Dumme Tedd!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-04 23:24
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 23:27

Hej ans.

Det faktum at de voksne dyr kommer ovenfra og igennem et ovenlysvindue, betyder jo ikke at de ikke er sommerfuglemyg! Det er kun æggene og de yngste stadier af larver, der lever i afløbene. Når de er udvoksede, skal de selvfølgeligt prøve at finde andre afløb at lægge deres æg i. Og så flyver de omkring. Finder de så et sted der lugter lidt af afløb (i deres fine næser) så går de til den.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 23:33

OK Tedd. Godt ord igen. Har lige checket dit seneste Link. Men hvis du læser hele denne tråd og dermed spørgsmålet, vil det stå lysende klart for dig at det IKKE er Faraomyrer. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-04 23:35

I min forstue er der ikke afløb. Og der lugter heller ikke af afløb.

Tedd

De der farao-myrer lever af fødevarer, det har jeg ikke hverken på badeværelset eller i mit ovenlysvindue i forstuen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 23:46

Nej ans. Men insekters lugtesans er ekstrem. Nogle arter kan lugte en parringsvillig hun på op til 5 Km. Og hunner der søger et sted at lægge deres æg kan også lugte stedet fra lang afstand. At du har stoppet deres indgangsvej i forstuen, betyder ikke at du har forhindret afløbslugten i at slippe ud. Og selvom DU synes at der lugter godt, kan insekterne sagtens synes det samme. Hvis du forstår hvad jeg mener? Pas i det hele taget på med at sammenligne vore sanser med dyrenes! Vore 5 sanser er nærmest "ikke eksisterende" i forhold til dyrenes.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-04 23:52

Nu har jeg lige læst om "sommerfuglemyg", der står at de er grålige, men "dem" jeg havde er sorte, når de når en størrelse på ca. 5 mm, kan man ane en brunlig farve på "overkroppen, ryggen"

Og som jeg tidligere har skrevet, er det kun en periode på ca. en måned de invaderer mit badeværelse.

> Runeldo
Det er ikke fordi badeværelset ikke bliver gjort rent i den måned.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 23:59

OK ans. Men giv dig nu lige tid til at læse Torben W. Langers bog først. Han er EKSPERTEN. Hvis det ikke er S.myg, må du prøve at fange nogle af dem, og så sende dem til Entomologisk Institut ved Århus ell. Kbh. Universitet.
Jeg kender ikke T.W.Langer personligt, men kan finde frem til ham igennem mine kontakter, hvis du synes. M.v.h. AJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-04 00:07

ans

Næh Sorry - det kan jeg ikke. Torben W. Langer: Død: 13-04-1988

Men jeg kan sikker finde en anden levende ekspert.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-10-04 00:21

Arne

Jeg tager på biblioteket i morgen, håber på at der er et billed af sommerfuglemyggen i bogen.
Mht. lugtesansen for insekter, så kan jeg godt følge din forklaring. Fra min forstue er der dør til badeværelset. Ca. 3 meter fra det ene ovenlysvindue til det andet.
Jeg håber at kunne finde ud af navnet på "krybet".

Det glæder mig at du slettede spørgsmålet

> Runeldo

Der blev ikke kun vasket, men også støvsuget ca. 4 gange om dagen i "højsæsonen"

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-10-04 00:33

Hvis du havde læst hele tråden Arne, ville du ha lagt mærke til at jeg har deltaget i tråden før! Der har været så mange gætterier om hvilke kryb, at jeg ligeså godt kunne fyre den med farao myrer af! Kan ikke se det skulle være værre end sommerfuglemyg?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-10-04 00:50

>Tedd

Jeg ved da godt at du har deltaget tidligere. Du har da også ret i, at der har været mange gætterier.
Jeg havde bare håbet på, at en af brugerne kunne finde et billed af det kryb, som invaderede mit badeværelse.

Dit indlæg om farao myrer opfattede jeg bare som en joke eller har jeg taget meget fejl

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-04 05:15

OK. Godt ord igen Tedd. Så er dit bare en joke, men det er mit om Sommerfuglemyg absolut ikke. Det er meget alvorligt ment.

ans

De hedder Psycoda alternata på latin. Jeg prøver lige om jeg kan finde nogle billeder du kan kigge på.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-04 05:24

Desværre ingen hits. Heller ikke selvom jeg kun søgte på slægten. Men de kan jo have skiftet navn siden T.W.Langer skrev bogen. Finder heller ingen billeder under Sommerfuglemyg. Når du nu ser billedet i bogen, så husk at arten har 4 stadier: Æg - larve - nymfe - Imago (voksen). Som oftest har også nymfen vinger, men det er garanteret Imago du ser afbilledet i Langers bog. Jeg tror at de du ser i forstuen er voksne hunner, mens de du ser på toilettet er nymfer og de er ganranteret ikke ensudseende. Specielt deres vinger vil afvige. Love AJ

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-10-04 13:25

Jo det var lidt en joke ans! Men godt der er liv i tråden igen Boede forøvrigt et sted hvor hele boligforening havde farao myrer, Og de var godt nok svære at udrydde! Tror det tog et par år med et eller andet hormonstof!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-12-04 17:54

Kære ans

Skulle du ikke overveje at lukke dette spørgsmål? Det ser ikke ud til at du får det rigtige svar her!
Jeg kanså i stedet henvise dig til Dansk Videnskabsformidling:

http://sn.formidling.dk

Hilsen og Godt Nytår fra Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-12-04 17:56

ans

På den side er alle svarerne Universitetsuddannede specialister, og ikke sådan nogle ½-studere nørder som os.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-02-05 09:39

Bor du i en ørken ? http://www.desertusa.com/mag01/may/papr/sbug.html

...men de findes hvist i mange varianter over hele verdenen : http://www.panhandle.unl.edu/potato/Beneficial_Insects/Stink_Bugs/stink_bugs.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-09-06 16:08

Jeg skulle hilse fra Arne og sige du skal lukke denne tråd. Den har stået åben AAAAAAAAAAAALT for længe og det må man ikke!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-09-06 16:16

Du behøver ikke at hilse tilbage til "Arne" men jeg beslutter selv om jeg vil lukke denne tråd.
Er det forstået