/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
fernis
Fra : ela
Vist : 882 gange
150 point
Dato : 05-09-04 14:27

Jeg maler oliemalerier, er der nogle der har erfaring med hvad jeg skal bruge
når maleriet er færdigt og tørt.Jeg vil gerne have en ens overflade, enten blank eller
lidt mat,det kan godt stå lidt uens i glansen efte hvor meget terpentin man har brugt i malingen . skal jeg bruge fernis eller andet , hvis det er fernis skal det være almindeligt gulvfernis ?
På forhånd tak for svaret.Ela.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 160 point
Dato : 05-09-04 14:35

Du kan bruge linolie.
Fernis er ikke godt. Det tørrer op og laver en hård overflade der vil krakelere med tiden. Og det skinner for meget.
Linolie gør dog, at billedet er længere tid om at tørre, men du kan også få noget der hedder Xerotin, der er et middel der får det til at tørre hurtigere.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-09-04 16:16

Du kan først bruge fernis når billedet er helt tørt! sædvanligvis efter et ½ til et helt år! Men der er osse noget der hedder retoucher fernis, man kan påføre før.
Her kan du se lidt om forskellige produkter til malerier
http://www.pebeo.dk/produkter/laerred/oliemalemidler/produktblad.php

Der må være en grund til at det hedder fernisering når maleren udstiller sine færdige billeder!

Godkendelse af svar
Fra : ela

Dato : 05-09-04 17:14

Tak for svaret dova.