/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Olie eller acrylmaling
Fra : ibenboel
Vist : 4430 gange
400 point
Dato : 05-09-04 11:35

Hej

Jeg er netop begyndt at male små malerier i acryl maling - ren fornøjelse.

Men jeg har spekuleret over, hvad er forskellen på at male med oliefarver ?

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 05-09-04 11:35

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-09-04 11:42

Med olie kan du lave strujtur og dybde i dit billede.

Det er sværere og koster flere penge.

Og det er vel det

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 05-09-04 11:49
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-09-04 12:11

Oliemaling kan holdes våd længere og det vil give en meget stor forskel i maleriet da du jo kan indmale "effekter" ved at male med en anden farve der vil trænge ind i den endnu våde maling og så kan man lave en smule struktur med den fede oliemaling. Acrylmaling tørrer hurtigt og det færdige resultat er meget anderledes.
Oliemaling er virkelig sjovt hvis man kan tåle lugten.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 410 point
Dato : 05-09-04 12:24

Man kan nu også lave dybde og struktur med acrylmaling (jeg maler også selv en del). Det kommer helt an på hvilken type acrylmaling man bruger.
Men forskellen ligger bl. a. i, at oliemalingen kan du "arbejde" i længere tid med, inden det tørrer.
Det gør det så også nemmere at ændre noget, og ligesom blande i farverne på billedet.
Men samtidig er det sværere at få et pænt resultat med oliemaling.
Så det er lidt et temperament-spørgsmål hvad man bedst kan lide.
Men du kan jo prøve dig frem og evt. købe et par små tuber med primærfarver så du kan blande det du skal bruge. Men de der pakker med små billige tuber oliemaling, er ikke gode.
Sundhedsmæssigt, er acrylmaling også at foretrække p.g.a. at selve farven, rensemidler m.m. er mere giftigt ved oliefarverne.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-09-04 14:18

Du skal være meget erfaren for at få det fulde udbytte af oliefarverne. Højst 10 % af alle kunstnere kan få det fulde udbytte af oliefarverne , uden at lave ulykker. Det krakelerer for ingen ting over tid- og den flotte glans , er der kun få der benytter sig af. Til gengæld er der mange flere ting du kan med akryl, uden at lave ulykker, og desuden er akrylen meget hurtigere at arbejde med. De fleste af de efekter du ønsker at opnå med olie, kan du også opnå med akryl, det er kun et spørgsmål om kemi og viden; men spørg blot.
mvh
A.C.Rosmon

Her kan du se lidt af det man kan med akryl, uden at lave ulykker( Uden at værket er selvdestruerende)
http://kunstner.net/gallery/index.php?cat=10003

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-09-04 14:39

Køb i øvrigt farver i en ordentlig kvallitet, da jo bedre kvallitet, des færer problemer på grund af farverne.

Godkendelse af svar
Fra : ibenboel

Dato : 05-09-04 17:53

Tak for svaret dova.

Du kom først med svaret på mit spørgsmål.

Jeg er dog også glad for A. C. Rosmoms besvarelse der uddyber det hele.

A. C. der ligger også lidt point til dig, men du kom ikke først

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-09-04 17:56

Selv tak
Og fortsat god fornøjelse med "maleriet"
mvh dova

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 06-09-04 09:58

selv tak. jeg ved ikke hvor du bor, men der er sat et kursus op i thisted her til vinter hos AOF, og jeg er ved at lave noget sammen med Dansk Folkeferie i Vigsø, så er du interesseret, eller bare vide mere, så kan du bruge denne adresse: a.c@rosmon.dk