/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hvem bruger mit tråløse netværk?
Fra : Bruno_G
Vist : 2488 gange
60 point
Dato : 01-09-04 13:51

Jeg har en Mac med et åbent trådløst netværk og bor i en etageejendom. Er det muligt, at få at vide, hvilke andre mulige brugere, der bruger mit netværk, og eventuelt hvad de bruger det til?

Bruno_G

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 01-09-04 16:42

hvis du har en log i din router kan du tjecke den og se hvilke pc'er der er og har været på og hvor de har været

Ole

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-09-04 17:09

Bruno hvem der bruger det kan du måske finde ud af ved at gøre som olefahnoe skriver, men bortset fra det så er der et link til dig her som du måske kan lære lidt af omkring netværkssikkerhed på trådløse netværk:
https://www.cert.dk/vejled/wireless.shtml

Kommentar
Fra : Bruno_G

Dato : 01-09-04 20:11

Jeg går ud fra, at der er en log i min router, jeg ved dog ikke præcist, hvad det er og hvordan den virker. Vil jeg i den kunne se, hvem der bruger mit netværk, og hvad de bruger det til, eller vil jeg blot kunne se en eller anden ubrugelig ip-adresse?

Kommentar
Fra : Bruno_G

Dato : 02-09-04 11:51

Og noget lidt andet, men nu alligevel ikke så langt fra ovennævnte. Hvis jeg sidder med min arbejds-Mac på en cafe, hvor der er trådløst netværk, kan jeg så, omvendt førnævnte problemstilling, være absolut sikker på, at hverken ejeren af netværket eller de andre brugere kan se hvilke, ofte fortroelige, ting jeg foretager via nettet? Jeg tror i så fald, at mine chefer vil fraråde mig på det kraftigste at arbejde udefra. Og det vil jo være noget øv, da det er ret rart at sidde og arbejde på en fortovscafé.

Kommentar
Fra : Bruno_G

Dato : 03-09-04 08:53

Med andre ord, er det muligt at vide, hvem der bruger mit trådløse Macintosh netværk, og til hvad de bruger det - samtidig med at jeg kan hændre selv at blive overvåget, hvis jeg arbejder via offentlige trådløse netværk? Bruno_G

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 03-09-04 11:35

Ja... du kan godt gå ind på din router og se hvem der har været på ..

Som standard laver den en log fil, omkring hvad der sker på routeren.
Men den kan godt være svær at læse igennem. For den ikke trænet ønje og det kan være en lang læsning.

Du kan gå ind på routeren via ip adresse i explore.
Plejer at være 192.168.0.1 eller ligende. Stå i din router manual.

Jeg ved godt det er svært... men prøv engang at læse din router manual igennem... der stå det hele

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-09-04 09:13

Når du arbejder med følsomme data fra din bærebare, med en forbindelse som fra f.eks. netcafe o.lign. bør du nok overveje at det hele sendes krypteret. (Ellers må du nøjes med noget der ligner: "Hej mor, har det godt!")

Når man arbejder med vigtige data, så må man naturligvis også tage de nødvendige forholdsregler.
Måske sker der ikke noget, men man kan aldrig vide sig sikker i denne verden!

Accepteret svar
Fra : loneanswer

Modtaget 60 point
Dato : 04-10-04 15:26

gå ind i din router og check det derfra det er pære let bare ikke rør ved noget du ikke skal rode ved så fucker den fucked up-.-..

Godkendelse af svar
Fra : Bruno_G

Dato : 20-05-05 01:10

Tak for svaret loneanswer.