/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Underlig fiskeart
Fra : 0510
Vist : 764 gange
50 point
Dato : 29-08-04 18:19

Jeg og en kammarat var ude at fiske ved en mole igår, og min ven fangede op til flere små fiske på en 10cm's længe.
Den lignede en fisk fra en sø og havde mange spidste tænder + den var meget aggrasiv mod hans forfang.

Mit spørgsmål er så:

Hvilken fiskeart kan det være?
Og ville blive smadder glad hvis du/i kan give et link til et billede af fisken eller en side med info omkring den!

Mvh.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 18:23

Det kan have været aborrer eller måske hundestejler.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 29-08-04 18:24

hmm, hvis man nu fik at vide hvordan den så ud, ville det nok hjælpe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 18:25
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-04 18:25

Det ville være en stor hjælp hvis du kunne fortælle hvor i Danmark den mole ligger. Vore vande har jo et meget varieret indhold af salt, så alene at skulle svare på dit spørgsmål udfra din beskrivelse af fisken er lidt svært, Hvad mener du
f.eks med at den lignede en fisk fra en Sø? Giv altid en så fyldestgørende beskrivelse som du kan hvis du vil ha' gode svar. Mvh. Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 18:30
Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 18:34

Og hvis ikke det er nogen af de to jeg har foreslået, kan du prøve at lede efter den her
www.7days.dk/fishes/saltwaterfish/saltvandsfisk.htm
Det er udelukkende forskellige saltvandsfisk og altså ikke nogen man normalt ser i søer.

Kommentar
Fra : 0510

Dato : 29-08-04 18:39

Den ligner en skalle mest og blev fanget ved en mole ved sandal strand i fredericia (Saltvand)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 18:42

Skaller har røde øjne ,det er en af måderne at kende dem på når de er små og ligner mange andre fisk
Jeg synes bare ikke at kunne huske, at de skulle have mange spidse tænder.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-04 18:48

0510 -> Så er det hverken Aborre eller Hundestejle. Hverken Aborre eller Hundestejle kan vist ikke siges at ligne en Skalle. Kan du sige noget om hvor stor munden var i forhold til hovedet? Hvad farve havde: Øjne, Finner, Hale og Skæl? Hvor store var skællene (antal pr. cm. på denne ca. 10 cm. store/lille fisk). Havde den kløftet hale eller var den lige o.s.v. Prøv at beskriv fisken! Mvh. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-04 18:51

dova -> Ved Sandal Strand i Lillebælt findes der ikke Skaller. Det er en Ferskvandfisk og saltindholdet i Lillebælt er alt for højt til Skaller.

Kommentar
Fra : 0510

Dato : 29-08-04 18:54

Okay, jeg prøver:

Den havde sorte øjen og var delvist brunlig med svagt grønne prikker.
Den havde en kløftet hale, Andet end dette kan jeg ikke sige.

Kommentar
Fra : 0510

Dato : 29-08-04 18:58

Og nej det er hverken en Ulk eller hundestejle, men kunne måske tro det er en Aborre!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-04 18:58

0510 -> Udover hvad jeg tidligere har sagt, tror jeg heller ikke at hverken Aborre eller Hundestejle findes i Lillebælt. Jeg er selv født i Fredericia og har som dreng fisket i Sandal. Har aldrig hørt om at nogen har fanget Aborrer der, og Hundestejle fisker man jo ikke efter. Jeg har også såvel svømmet som dykket der og aldrig set hundestejler, de lever ganske vist i Brakvand, men den høje saltkoncentration mener jeg ikke den kan leve I. Nu findes der ganske vist to arter af Hundestejle i DK, den 6-pikkede og den 9-pikkede, men jeg mener ikke at nogen af dem findes i Lillebælt!

Kommentar
Fra : 0510

Dato : 29-08-04 19:02

Efter at have set billede af en aborre, så ligner dem vi fangede rimlig meget.
Andet kan det vel ikke være?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-04 19:07

0510 -> Jamen så har du også gjort det du kunne. Der er noget der "ringer", men kan ikke huske navnet lige nu. Jeg vender tilbage senere, når jeg kommer i tanker om det!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 19:09

Jeg tror også at det må have været aborrer, det plejer at være dem der opfører sig sådan som du beskrev i spørgsmålet.
Og de har ikke altid så markante striber som på billederne i mit link.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 29-08-04 19:19

Jeg TROR at det er Berggylte, men kun yngel. Så vidt jeg husker ER Berggylt-yngel prikket. Og modsat dova, vil jeg til min død påstå at der IKKE findes Aborrer i Lillebælt!

Godkendelse af svar
Fra : 0510

Dato : 29-08-04 19:34

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 20:07

En berggylte har ellers ikke kløftet hale som 0510 ellers så klart skrev.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-04 20:12

www.bromseklubben.dk/hvad_hedder_fisken/art.htm
et stykke nede på siden, er der en vellignende tegning af en berggylte.
mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-04 20:23

dova -> Såvel billede som beskrivelse omhandler VOKSNE Berggylter. Og du ved jo ligeså godt som jeg at der ofte er stor forskel på børn og voksne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-08-04 10:47

Berggylter har da vist suttemund og ikke bidemund! Hvad med ulk eller tangsnarre?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-04 12:27

Tangsnarre var egentlig et godt bud, bortset fra, at den heller ikke har kløftet hale, men det har Berggylten heller ikke og heller ikke som yngel, som jeg ellers blev belært!!!!
Og det var netop et af de kendetegn, spørgeren havde med i sin beskrivelse af fisken: Sorte øjne, kløftet hale, delvis brunlig m. grønlige pletter, mange små spidse tænder, og agressiv.
Ja, helt sikkert er det nok, at hvis man så fisken, tænkte man: Nåh,den!!!

Kommentar
Fra : lahuni

Dato : 31-10-04 16:22

Det er temlig sikkert en havkarrusse i har fanget den passer 100% med beskrivelsen og den ligner også berggylten der er mange der tager fejl af havkarussen og tror det er en berggylt