/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Skal Min Pumpe give bobler?
Fra : Niqo
Vist : 7126 gange
50 point
Dato : 24-08-04 20:21

hey .

har min Pumpe lidt under vandet, så den ikk laver Bobler og larm, men er det bedst for mine planter at den laver bobler? for synes de bliver brune osv på bladene.

tak for hjælpen.

hilsen niqo .

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 24-08-04 20:34

Hvad er det for en pumpe du har?

mvh
Frank

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-08-04 20:37

Nu fremgår det jo ikke om det er et akvarium, eller en andedam.
Men planter vil helst have iltholdig vand, men ikke store bobler lige ind mod sig.
Du får mest ilt i vandet, ved at lave små bobler.
Er det en vandpumpe der er tilkoblet en luftkompressor, eller er det bare en lille luftpumpe du taler om?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 24-08-04 20:54

Om det der med at bladene bliver brune.
På et tidspunkt fik jeg grønne alger på glasset og kom noget i vandet for det, som ikke kunne skade fiskene, og så forsvandt det mørke fra bladene også.
Jeg er ret nybegynder, så det med pumpen ved jeg ikke noget om.

Kommentar
Fra : Niqo

Dato : 24-08-04 20:56

det er bare en almindelig pumpe, sådan et indvendig Filterpumpe . skal den give bobler fra sig eller skal den bare ligge under overfladen?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 24-08-04 21:27

Hvis du ikke vil ha' at den skal give bobler, prøv da at sænk den under vandets overflade. Så vil den ikke trække luft, og boblerne forsvinder.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : Niqo

Dato : 24-08-04 21:41

ja, det er det jeg har gjordt nu, men er det sundt for planterne? altså at de ikke for ild bobler?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 24-08-04 21:41

Hvis pumpen ikke har et anlæg indbygget, der er beregnet til at smide luft ind i systemet, medens den pumper under vand, så skal den bare cirkulere det gennem filteret, og så skal du have en extra luftpumpe, da fiskene jo skal bruge iltet vand. Altså både fisk og planter skal bruge ilt, og skidt og plantedele og planter bruger ilten, derfor er du nød til at tilføre ilt fra luften.
Nu er det sådan, at de fleste pumper har en studs, der skal sidde i en højde (Eller har en slange), der lige går op i luften, for at trække luft med ned i pumpens afgang.
Du er altså nødt til at finde dig i støjen, men nogle gange kan det reguleres, hvor meget ilt/luft der skal suges med ned, og det er lidt af en kunst at undgå støj, og stadig få luft nok til planter og fisk (Specielt til fiskene, da de let bliver syge ved for lidt ilt, afhængig af art, og vandets temperatur) Vand der er varmt, indeholder ikke så meget ilt, og bør tilføres mere.
Men det er en størrer videnskab, som du kan finde meget om på nettet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Niqo

Dato : 24-08-04 22:07

okay. skal jeg købe sådan en her som vist på denne side http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=943 ?

det er en luft pumpe. men der er ikke filter i til at rense akvariet i vel?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 00:17

Den ser udemærket ud, og der følger sikkert en "sten" med som laver meget fine bobler, og nej den renser ikke, men leverere kun luft.
http://hjem.get2net.dk/flue-info/side1/akvariesiden.htm
http://www.akvariesiden.dk/akvariet/vis_artikel.php3?id=14
http://www.akvariesiden.dk/akvariet/
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-08-04 19:38

Hej Niqo!
Vi tager lige hele smøren forfra.
Først luften:
Med hensyn til om der skal luft tilsættes et akvarie, er det et spørgsmål om akvariets størrelse samt antallet af fisk. Et stort veltilplantet akvarie (over 100 ltr) har ikke brug for luft medmindre der er for mange fisk i det (tommelfingerreglen siger 1 cm fisk pr. ltr. vand). Det er jo planterne der omsætter affald og lys til ilt. Hvis akvariet er stort har du derimod brug for en pumpe til at cirkulere vandet for at opnå en ensartet temperatur i hele akvariet.
Har du planter nok og de gror, er der nogenlunde biologisk ballance og så har du normalt ikke brug for filter.
Planterne:
Der kan være mange årsager til at planterne bliver brune-- overfodring, forkert bundlag, for lidt lys, lyset tændt for kort tid o.s.v-o.s.v.
Det kan også være brunalger der sætter sig på planterne, prøv at gnide forsigtigt på bladene, forsvinder det brune er det alger.
Det er helt sikkert ikke boblerne der generer planterne.
Den lille luftpumpe du omtaler er ok. Den vil også lave den nødvendige circulation i vandet.
Ovenstående er det nærmeste jeg kan komme på at hjælpe dig.
Hvis dette ikke er nok, må du oplyse om akvariets størrelse, hvilke planter og antal du har samt hvilken type bundlag du bruger, hvor meget lys i hvor lang tid etc.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Niqo

Dato : 25-08-04 20:36

Det er et 60 L akvarie jeg har. har to planter i, og ca 15 Gyppy'er , 2 Platy'er, 5 Neon fisk, 5 Plettede panser maller, og en sugemalle. mine bundsten er sådan nogen små nogen, ved ik lige hva de kaldes. har lyset tænt fra kl 10.00 til 22.00 ( 12 timer ) , og Vandet's Temp. er ca i Gennemsnit 26 G .

mine planter har brunde Huller i deres blade, og nogen af bladene er vistned på en måde.

skal jeg køre en rigtig luft pumpe? eller er det fint nok med den filter pumpe som jeg har nu?

HJÆLP :)

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-08-04 08:20

->Niqo
Antallet af fisk er ok.
Bundlaget er sikkert også i orden, det skal helst være 5 cm tykt, i hvert fald hvor planterne står.
Lyset er også i orden og temp. på vandet fint til de fisk du har.
MEN---du har alt for lidt planter.
De planter du har, kunne jeg tænke mig var af arten "Amazon sværdplanter" de har det nemlig med at få brune pletter og visne ned så kun "skelettet" står tilbage.
Jeg vil anbefale at du indkøber en håndfuld Vallisneria, der er en hurtigvoksende, meget iltgivende og robust plante og så er den billig, og alle akvarieforretninger har den. Vent med andre planter til du har fået noget mere erfaring. Og husk-jo flere planter jo bedre.
1/3 del af vandet bør udskiftes hver uge så længe der ikke er gang i planterne (nye skud) derefter en gang om måneden. Med de få planter du har, vil giftstoffer fra overfodring samt fiskenes afføring ophobe sig i vandet, hvilket kan tage livet af planterne.
Til sidst---JA du skal købe en rigtig luftpumpe og en luftsten i en fart, de planter du har, kan ikke lave ilt nok til fiskene. Senere, når planterne gror og har bredt sig godt kan du fjerne luftpumpen igen.
Er der andet jeg kan hjælpe dig med, kan du altid fange mig her under katagorien fisk.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-08-04 15:28

Du skal bare bruge den pumpe du har, hvis den har en studs der stikker oven for vandet, hvor den kan slæbe luftbobler med ned.
Og så skal filteret renses ca hver 14. dag.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Niqo

Dato : 03-09-04 15:16

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : Snoopydk

Dato : 07-02-11 05:35

Der findes mange fejlfortolkninger ang. "luft" i akvariet.
F.eks. består atmosfærisk luft af ca. 80% N2 (kvælstof) og 20% O2 (ilt).
Luftpumpen lever ikke ilt til akvariet, men sørger for, at der bliver cirkulation i vandet.
Dette er væsentligt for hele systemet, dels kræver det vandbevægelse omkring planternes blade for at de kan optage CO2 og afgive O2. Men størstedelen af udvekslingen af disse to bestandele foregår i vandoverfladen (og ikke omkring "boblerne"), derfor er det væsentligt at der er bevægelse i overfladen uanset hvordan du så gør dette, d.v.s. vil en cirkulationspumpe være mere effektiv (og mere lydløs) end en luftpumpe.