/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
"Tømme" tekst-felt og boks for indhold
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 470 gange
63 point
Dato : 18-08-04 00:04

Er der et script, der kan slette indholdet af tekst-felter og tekst-bokse, når der er blevet klikket på dem?
Jeg har nemlig en del tekst-felter og bokse, hvor der kommer dataer i, og når man har klikket på feltet/boksen, skal indholdet selvfølgelig slettes, så det er lettere at skrive

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-08-04 00:42

Når du har flyttet det indtastede hen i det felt, hvor det skal bruges, er det vel kun et spørgsmål om at "blankstille" variablen! og så "vise" den igen. Sådan gør man i enhver form for PC-programmering. Jeg har også leget med ASP og Virtual Basic m.m.m, og altid tænkt på: Ikke blot at indhente data fra skærmen, men STRAKS derefter at gøre såvel skærm som variabler klar til ny indtastning. Det havde været en hjælp om du havde fortalt hvilket sprog du bruger!

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 18-08-04 06:58

Det er ren HTML, jeg bruger
Jeg har fastsat teksten fra start af.
Jeg skal bare have teksten slettet med onclick="et eller andet", men jeg har problemer med at se, hvad det der "et eller andet" skal være
Nogle, der har et forslag?

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 18-08-04 07:14

Eller det er nok mere onfocus

Kommentar
Fra : Yude

Dato : 18-08-04 08:34

Jeg tror følgende vil virke for dig:

   onfocus="if(this.value=='Tekst'){this.value=''};" onblur="if(this.value==''){this.value='Tekst'}"

hvor 'Tekst' naturligvis er din egen tekst.

Var det det, du var ude efter?

\Yude

Kommentar
Fra : gmusen

Dato : 18-08-04 09:38

I head-sektionen indsætter du følgende JavaScript:

<script language="JavaScript">
<!--
   function clearField(thefield){
      if (thefield.defaultValue==thefield.value)
      thefield.value = ""
   }
//-->
</script>

Felterne hvis indhold skal slettes kan se således ud i formen:

<form name="navn" action="" method="post">
<input name="navn_2" type="text" value="Et eller andet tekst" size="15" onFocus="clearField(this)">
<input name="navn_3" type="text" value="Noget andet tekst" size="15" onFocus="clearField(this)">
<input name="Submit" type="submit" value="Send eller andet...">
</form>

/http://g-mus.dk

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 18-08-04 09:59

Yude ->
Jeg har prøvet, men det virker ikke :'(
Hvad kan der være galt?

Accepteret svar
Fra : Yude

Modtaget 63 point
Dato : 18-08-04 10:17

Lasse >
Kan jeg ikke lokke dig til at vise, hvad du har skrevet? Så kan det være, jeg kan fortælle dig, hvor det går galt.
Hvilken browser tester du det i?

Følgende er testet på IE6 og Mozilla og burde virke:

<form id="myForm1">
   <input type="text" value="Din tekst" id="myInput1" onfocus="if(this.value=='Din tekst'){this.value=''}" onblur="if(this.value==''){this.value='Din tekst'}" />
</form>

<form id="myForm2">
   <input type="text" value="Din tekst" id="myInput2" onfocus="if(document.getElementById('myInput2').value=='Din tekst'){document.getElementById('myInput2').value=''}" onblur="if(document.getElementById('myInput2').value==''){document.getElementById('myInput2').value='Din tekst'}" />
</form>

Afhængig af hvor mange gange du skal bruge funktionaliteten og hvor eventyrlysten du er mht. javascript, kan du måske selv se, hvordan man kan lave en js-funktion, der kan bruges til alle input-felter på en side. Eller hjælper jeg gerne.

\Yude

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 18-08-04 13:01

<input type="text" onFocus="this.value=''">

Mvh

sMorch

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 18-08-04 16:42

Tak for svaret Yude.
Lige hvad jeg ledte efter

Kommentar
Fra : Yude

Dato : 18-08-04 17:47

Selv tak du. Jeg er glad for at, du kunne bruge det.
Sig endelig til, hvis der er andet, der driller.

\Yude

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 19-08-04 15:32

Yude ->
Det er der faktisk, men jeg ved ikke, om det hører til her, så jeg opretter et nyt spørgsmål