/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Vandring i bord
Fra : Jimmy17
Vist : 2619 gange
50 point
Dato : 16-08-04 20:27

Har været så uheldig at få en ring i et sofabord af bøgemelamin.
Hvordan får man det af?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 60 point
Dato : 16-08-04 20:34

Jeg har flere gange med succes fjernet hvide rande på et lakeret bord.
Tag noget sprit, hældt lidt ud på det sted der er angrebet.
Du skal derefter fordele den sprit du har hældt ud.
Der skal være så meget fugtighed i det, at du kan tænde sprittet.

Afbrændingen af sprittet får lakken varmet så meget op at den hvide rand forsvinder.

Til alle vittige sjæle......bordet er der også bagefter

Lad nu være med at overpøse området, bare et tyndt lag, men dog fugtigt.
Er du nu i tvivl, så prøv på et lille område først.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 20:39

Bordet er jo også lakeret på bagsiden - er det en idé at prøve der først. (vende bordet)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-08-04 20:42

emesen> Der nok ikke en vandring på undersiden

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 20:44

Nej nej - men for at afprøve afbrændingen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-08-04 20:50

...pas på

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-08-04 21:36

Det går vildt til her
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 22:13

Altså læg lige mærke til, at det ikke er et lakeret bord vi snakker om her, men melamin, altså kunststof, og der vil jeg ikke umiddelbart tilråde at hælde sprit på og sætte ild til.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 22:18

Det er jo også derfor jeg ville prøve på bagsiden først.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-08-04 22:22

Jeg troede det var lakeret ...... så dur det jo ikke

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-08-04 22:29

Bare sæt dem på plads dova
Keldd.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-08-04 22:39

dova sætter ikke nogen på plads
Jeg har bare fået besked om at det ikke er lakeret det der bøgemelamin bord

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 22:43

HæHæ

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-08-04 22:46

Melamin - altså plast. Jeg ville prøve forsigtigt med en lille klat grød ag wienwrkalk og sprit på bagsiden af en skuresvamp for at se, om den kan poleres væk. Eller hvis du har Slipol, så det anvendt efter brugsanvisningen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 22:47

Så er det vel bare en kalkrand der kan tages af ved at gnide med en ½ citron.
...................................ikke osse Dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-08-04 22:47

Hvorfor kommer der egentlig en vandring på melamin ??
Det kan jeg ikke helt forstå.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : mango

Dato : 16-08-04 23:18

der kan godt komme en vand-ring ..troede sgu først der stod vandring altså når man går langt *GG*..jeg har også en på min reol..og helt ærligt..tror ikke rigtigt der er noget at gøre.
venligst sus

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 23:43

mango, jeg tænkte godt nok også lidt i den retning da jeg så overskriften

emesen, jeg ved jo ikke om det er en kalk-rand.
Men mango må jo vide hvordan sådan en ring ser ud? er der noget med at der bliver en lysere farvet ring når det er melamin.
Hvis nu det var finer vi snakker om bliver det jo mørkt af vand.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 17-08-04 08:56

ja det bliver lysere..og jeg synes også at jeg oplever at melaminen slipper underlaget..men så slemt er det åbenbart ikke gået i dette tilfælde.
mango

Kommentar
Fra : 5705

Dato : 22-08-04 13:25

Mon ikke der er tale om et fineret bord? (Træfiner..)
Hilsen Henrik.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-08-04 10:29

Det er såkaldt bøgemelamin, ikke finerplader.
Mig bekendt laves der ikke borde af træfiner.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 25-08-04 10:30

Og det er en vand ring - ikke en vandring. Plejer ikke at vandre på et bord

Kommentar
Fra : mango

Dato : 25-08-04 14:03

Jimmy ja det havde vi vist fået på plads *GG*

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-08-04 14:34

>Jimmy: Der laves masser af borde af træfiner. Melamin er noget man bruger til campingtallerkner og køkkenborde, fordi der IKKE kommer vand-ringe på sådan noget. Jeg tror du skal kigge godt efter igen og så fortælle os, hvad bordet i virkeligheden har for overflade.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 14-09-04 11:21

kunne måske slibe bordets overflade og lakeret det?!!

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 14-10-04 13:31

der kan sagtens komme en vand ring på melamin,men det er rigtigt at det ikke er så sart et materiale!! Er der først kommet en vand ring på er der ikke rigtig noget at gøre-du må endelig ikke begynde at slibe MELAMIN KAN IKKE SLIBES så ødelægger du det helt.. Skjul ringen med en vase eller en skål eller køb- noget nyt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-10-04 19:05

Hvis der er en ring på et melaminbelagt bord, er den nok kommet af SYRE; citron- eller anden frugtsaft

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 27-11-04 05:21

Har du fået løst det så husk at luk spørgsmålet

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-05-05 12:30

Tak for svaret jakjoe.

Bedre sent end aldrig...

Har dog stadig vand ringen i bordet.
Men har brugt dit tip i forbindelse med en ring på et køkkenbord, der kom senere.
Og der virkede det fint.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 09-05-05 18:23

Siger mange tak.

mvh
jakjoe