/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Et hul i jorden?
Fra : Camillasmoster
Vist : 578 gange
50 point
Dato : 16-08-04 20:03

Man spøger om en lille by, at den kan være et hul i jorden.

Hvordan kan det så være, at – stik imod al logik – en mindre by kan være et større hul i jorden?

Dette spørgsmål er jeg blevet stillet i forbindelse med en brevkasse, jeg har i et foreningsblad.

Nogen, der har en god forklaring?

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 16-08-04 20:06

Camillasmoster

Jeg tror du her skal tænke på at alt er realativt Hullet i jorden er størrere end normen, måske - men dog ikke størrere end, at det kun kan rumme en mindre by

// Toupie

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-08-04 20:06

Årsagen er vel, at et hul, er ingenting med noget udenom

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-08-04 20:13

Man kan synke dybere?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-08-04 20:14

Kan man synke dybere?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 20:19

Det er da klart - en mindre by er større end en lille by - derfor.

Kommentar
Fra : stanley

Dato : 16-08-04 20:21

Det er hul i jorden at spørge om den slags...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 20:30

En almindelig by har en vis størrelse.
En mindre by er ikke så stor som en almindelig by.
En lille by er lige akkurart stornok til at være by.
En samling huse er ikke nogen by og vil bare være et sted.

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 60 point
Dato : 16-08-04 20:40

Det jeg forstår ved, at en by er et hul i jorden, er at der er dødkedeligt.
Inten indkøbsmuligheder, natteliv, kulturelle muligheder overhovedet.
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-04 22:03
Kommentar
Fra : bvh

Dato : 16-08-04 22:21

En metafor måske! Som "Dødens pølse" eller "Skriften på væggen"...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 22:26

Camillasmoster - hvornår er der deadline i dit blad................
Kan vi nå at svare på dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 22:30

Det må høre ind under begrebet sprogforkvakling
Altså en mindre by??? mindre end hvad?
hvis udgangspunktet er en lille by, er en mindre by ikke så stor i forhold til den lille.
Og hvis det er en stor by, er en der er mindre end, jo en mindre by.
men for at gøre forvirringen total, bruger man udtrykket "en mindre by" om en by der bare ikke er særlig stor.
og det er der sprogforkvaklingen kommer ind i billedet, for hvis vi nu skal være helt videnskabelige er det faktisk helt forkert at bruge ordene mindre og større i sådan en sammenhæng.
Det er ord der oprindeligt hører hjemme i sammenhængen mindre END ,eller større END noget det sættes i forhold til.

Men det er bare en ting , der ligesom meget andet har sneget sig ind i sproget.

Og så kom der også lidt "filosoferen" omkring sproget med i dette kryptiske emne

Måske du skulle spørge "De YNGRE læger"

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-08-04 22:32

emesen og alle I andre:

Ja, I kan godt nå det!

Jeg smutter lige til Skagen i fire dage.

Så hæng I bare i!

Så glæder jeg mig til at se jeres svar, hvis emil vil.

Men jeg kan stadig checke dette forum af hele dagen i morgen, så deeeett....

Nat nat1

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 22:44

Udgangspunktet må være en "by"
Altså er en mindre by ikke så stor som en "by"
Og en lille by er hverken på størrelse med en mindre by eller en "by"
Vi bruger jo ordet mindre for, at gøre opmærksom på, at den ikke er så stor som en "by"
normal >mindre >lille

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 22:57

Jamen emesen, hvis en mindre by ikke er en "by" hvad er det så???
Og hvor stor skal den så være for at kunne kaldes en by?
Og hedder det nu ikke :lille>mindre>mindst???

Det her kan der nok komme en STØRRE diskussion ud af

Men synes så ikke ,for at være lidt seriøs, at man kan bruge udtrykket: en mindre by er et større hul i jorden.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-08-04 23:01

Jo, jeg tror (ja, jeg taler liige i søvne.... ) at den lille by er skisme da bare for træls, derfor er den et større hul end den større by, som ikke er så træls.

Got it?

Hanne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 23:03

Jeg tror du er inde på noget af det rigtige her ,Hanne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 23:05

Det er jo netop rigtigheden af dette:
>>-en mindre by kan være et større hul i jorden?<<
jeg prøver at forklare.......seriøs - det har jeg hele tiden været i dette spørgsmål.
Jeg bor selv i en lille by men nabobyen er en mindre by i forhold til den større by som ligger lidt længere væk. Den er dog ikke så stor som storbyen København.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-04 23:08

Kunat... Sinilluarit Camillasmoster -> Jeg går også i seng og sover på det

[hør] Jeg kan nok, fra mit nye job; snige mig herind i morgen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 23:09

Camillasmoster mener jo at den mindre by ikke er så stor som en lille by.
Det mener jeg altså ikke.............nemlig.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-08-04 23:13

Nu vil jeg ta' mig en mindre lur.
En lille lur er ikke nok.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-04 23:33

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-08-04 00:08

En lille by kan være træls pga. sin størrelse.
Der sker ikke ret meget.
Ergo er den et hul i jorden.
En endnu mindre by, hvor der kun er to huse og et lokum, er et større hul i jorden.
Jo større hul, des mere træls!

Nu SKAL jeg altså sove - der er noget, der hedder skønhedssøvn

Hanne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-08-04 11:18

Jammen hanne - du behøver da ikke så meget "søvn".

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-08-04 20:49

Jeg smutter lige til Skagen i fire dage.
(16-08-04 22:32) + 4 = (20-08-04 22:32)
Nu er det (23-08-04 20:42)
Hmm - lukker her.

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-08-04 21:22

Tak for svaret Gambrinus.

Jeg mener, at du ramte mest plet.

Så værsåsko!

Jo, jeg havde 4 dejlige dage i Skagen!

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-08-04 21:23

Sorry emesen!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-08-04 08:02

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-08-04 09:54

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-08-04 09:59

Hvordan ka' man ramme mest plet ?
Hvad nu hvis der er en, der rammer mere plet ?
Kræver det ikke en større skive eller en mindre pil ?
Robin Hood kløvede den forige skyttes pil.
Ramte han derved mere plet ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 24-08-04 10:14

Du har ret Gambrinus.

Sprogforbistring!

Hanne

Kommentar
Fra : algreen_ussing

Dato : 05-11-04 02:26

En "morlille" står af bussen, eller rettere RUTEBILEN som det hed førhen på landet.
I Dærup mellem Glamsbjerg og Odensevejen, Assens - Odense.

Og hun siger kommenterende til "rutebilschaufføren: " Dærup, det' en dø' by ! "
Er det ikke bare det det handler om !? Og selv om man jo heller ikke være mere eller mindre død, gradbøjes også dette udsagn almindeligvis.