/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Martinus Kosmologi.
Fra : LailaLaila
Vist : 832 gange
100 point
Dato : 02-07-02 09:42

Hvis der er nogen her som kender til Martinus, vil jeg gerne vide, om man kan betragte Martinus Kosmologi som en religion eller en filosofi eller hvad ?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 08:54

"LailaLaila" <LailaLaila.news@kandu.dk> skrev i news:1JcU8.581$r52.58183
@news000.worldonline.dk:

> Hvis der er nogen her som kender til Martinus, vil jeg gerne vide, om
> man kan betragte Martinus Kosmologi som en religion eller en filosofi
> eller hvad ?

Der er tale om en religion, som indeholder en filosofi, som de fleste
religioner.

Det er hvad man vil kunne kalde en esoterisk religion.

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 16 - Tema: Sektmodstandere

http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden

http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Accepteret svar
Fra : charly

Modtaget 110 point
Dato : 02-07-02 10:22

Hej Laila Laila!
Tag og gå ind på søgemaskine "Google" og skriv Martinus Kosmologi
Du vil der finde en del angående emnet og diverse forfattere
hilsen Charly

Kommentar
Fra : LailaLaila

Dato : 02-07-02 13:27

"Cyril Malka" skrev d. 02-07-02 08:54 dette indlæg :
> "LailaLaila" <LailaLaila.news@kandu.dk> skrev i news:1JcU8.581$r52.58183
> @news000.worldonline.dk:
>
> > Hvis der er nogen her som kender til Martinus, vil jeg gerne vide, om
> > man kan betragte Martinus Kosmologi som en religion eller en filosofi
> > eller hvad ?
>
> Der er tale om en religion, som indeholder en filosofi, som de fleste
> religioner.
>
> Det er hvad man vil kunne kalde en esoterisk religion.
>
> --
> Venligst
>
> Cyril Malka
>
> et-sect-era nr. 16 - Tema: Sektmodstandere
>
> http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden
>
> http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Kommentar
Fra : LailaLaila

Dato : 02-07-02 13:32

Tak for svarene. I en folder, som man kan faa fra Martinusinstituttet staar der, at Martinus Kosmologi IKKE er en religion. Det afhaenger saa maaske af, hvordan man definerer religion ? Esoterisk religion ? Hvor ligger forskellen ?
Venlig hilsen, LailaLaila.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 14:12

"LailaLaila" <LailaLaila.news@kandu.dk> skrev i news:w0gU8.1236$r52.68123
@news000.worldonline.dk:

Du har glemt at skrive noget i din besked... Er det med vilje eller er der
gået noget galt?

--
Venligst

Cyril Malka

et-sect-era nr. 16 - Tema: Sektmodstandere

http://www.etsectera.com - Aktualitetsbladet om sekternes verden

http://www.malka.dk -=- http://www.malka.info

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 20:01

LailaLaila wrote:
> Hvis der er nogen her som kender til Martinus, vil jeg gerne vide, om
> man kan betragte Martinus Kosmologi som en religion eller en filosofi
> eller hvad ?
>

Selv mente han at det var "den sande kristendom" der var blevet ham
åbenbaret.

Og det er vel ligeså godt som mormonisme og pinsemission :)

Hilsen Claus.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 21:57

"claus Christian Larsen" <tip@tophygiejne.dk> skrev i en meddelelse
news:3D21F874.3080807@tophygiejne.dk...

Hvad har de bevægelser med Pinsemissionen at gøre. Pinsemissionen er en
evangelisk frikirke, det er de to andre nævnte ikke.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen der bor i Viborg.
se min hjemmeside www.nydheder.subnet.dk
eller se www.oplevjesus.dk

Kommentar
Fra : LailaLaila

Dato : 03-07-02 08:54

Hej Cyril Malka.

Jeg begik en fejl, da jeg skulle skrive et svar. Jeg er ret ny her paa Kandu og forstod ikke rigtigt, hvordan man skulle baere sig ad - undskyld

Saa lidt som jeg nu har laest af Martinus' Kosmologi, mener jeg ikke, det er en religion, men en saadan mening vil jo betyde, at jeg har en definition af, hvad religion er.
En religion :

En gud.
En profet.
En "kirke" ( En bygning til tilbedelse, et ritual, en menighed )

Martinus forklarer at verdensaltet er Guddommen. Han anser ikke sig selv som profet, snarere som en laerer. ( Hans bog " Det tredie testamente" er vel en laerebog. )

Han frabad sig paa det alvorligste en " kirke". Medlemskab er ikke muligt.

Jeg er stadig usikke paa hvad der menes med - esoterisk ?

Venlig hilsen, LailaLaila

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 05-07-02 21:28

Børge Højlund Jensen der bor i Viborg. med emailen b-h-j@oncable.dk
skrev således:

> Hvad har de bevægelser med Pinsemissionen at gøre. Pinsemissionen
> er en evangelisk frikirke, det er de to andre nævnte ikke.

Selvopfattelsen "sand kristendom" har alle tre eksempler vel til
fælles.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
5 jul AD 2002
Skt. Antonius Maria Zacharia

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-07-02 12:44

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
news:wmnV8.108$wI3.3279@news.get2net.dk...
>
> Selvopfattelsen "sand kristendom" har alle tre eksempler vel til
> fælles.
>
jamen hvis nu man hælder lidt til Martinus eller for den sags skyld til
Vandrer mod Lyset, og man er døbt og konfirmeret, man tror på Gud og Jesus.
Så kommer mit spørgsmål til gruppen: er man så kristen.
Bedste hilsener
Soeren

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-07-02 08:14

"Sm" <dsl52801a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:ag99go$16bj$1@news.cybercity.dk...

[ ... ]
> jamen hvis nu man hælder lidt til Martinus eller for den sags
> skyld til Vandrer mod Lyset, og man er døbt og konfirmeret,
> man tror på Gud og Jesus. Så kommer mit spørgsmål til
> gruppen: er man så kristen.

Martinus kender jeg ikke, og kan derfor ikke udtale mig om!

Vandrer Mod Lyset har jeg læst en hel del af, og det har intet med
kristendom at gøre, i al fald ikke den kristendom, og den Jesus, vi
får beskrevet i Bibelen. Vandrer Mod Lyset er spiritistisk og derfor
set i bibelsk lys en vranglære der fører til fortabelse af det evige
liv sammen med Jesus.

Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-07-02 12:41

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:aggn33$lgg$1@dknews.tiscali.dk...
> "Sm" <dsl52801a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:ag99go$16bj$1@news.cybercity.dk...
>
> Vandrer Mod Lyset har jeg læst en hel del af, og det har intet med
> kristendom at gøre, i al fald ikke den kristendom, og den Jesus, vi
> får beskrevet i Bibelen. Vandrer Mod Lyset er spiritistisk og derfor
> set i bibelsk lys en vranglære der fører til fortabelse af det evige
> liv sammen med Jesus.
>
> Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
> --
ja det er set med dine øjne, men du tager fejl Andreas, ingen er fortabt for
hverken Gud eller Jesus, og hvem siger så det, jeg Soeren såmænd, Og husk
Andreas, de lærde, de såkaldte geistlige er i strid med sig selv, og derfor
falder huset en skønne dag. Det skulle ikke undre mig om noget lignende står
i din bibel. Prøv at se dig omkring i dagens Danmark, hvormange svigter
kirken, og hvorfor mon ? Masser af mennesker er begyndt at tænke anderledes,
end det man i tiderne er blevet opflasket med.
Min gode Andreas, hvis din Gud er god, hvorfor skulle nogle så fortabes,
hvis det er sådan så er din Gud da ikke god, tror du ikke en god Gud vil
vejlede sine børn igen og igen ?
Hvad var det igrunden for onde/urene ånder Jesus uddrev.

Guds fred fra Soeren

ps. skal jeg virkelig melde mig ud af folkekirken

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-07-02 13:14

"Sm" <dsl52801a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:agh6es$2ds5$1@news.cybercity.dk...
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@get2net.dk> skrev:

[ ... ]
> > Vandrer Mod Lyset er spiritistisk og derfor
> > set i bibelsk lys en vranglære der fører til
> > fortabelse af det evige liv sammen med Jesus.
> >
> ja det er set med dine øjne,

Nej, det er set med Bibelens øjne. Vandrer Mod Lyset er IKKE i
overensstemmelse med den lære øjenvidnerne til Jesu lære her på jorden
beretter for os.

> men du tager fejl Andreas, ingen er fortabt for
> hverken Gud eller Jesus,

Så tager Bibelen, den eneste øjenvidneberetning om Jesu liv og lære,
også fejl.

> og hvem siger så det, jeg Soeren såmænd,

Hvad du siger, hvad præster og teologer siger, har ikke så forfærdelig
meget at sige. Det er langt vigtigere hvad Jesus selv sagde og
lærte, - og det kan du læse om i øjenvidneberetningerne i det Nye
Testamente i Bibelen.

[ ... ]
> Min gode Andreas, hvis din Gud er god, hvorfor skulle nogle
> så fortabes,

Fordi de ikke ønsker at blive frelst ved ikke at ville opfylde
betingelserne for at blive frelst!

> hvis det er sådan så er din Gud da ikke god,

Pladderhumanisme har intet med Gud og Guds godhed at gøre! Vil
evigheden være et godt sted fyldt med onde mennesker der ikke har lyst
til at være sammen med Gud og som kun ønsker at leve deres liv i
modstrid med Guds love og anvisninger!

> tror du ikke en god Gud vil
> vejlede sine børn igen og igen ?

Jo, og det har han nu gjort lige siden syndefaldet, - men Bibelen
lærer også at ved Jesu genkomst skal vi stilles for Guds domstol, hvor
vi skal dømmes efter hvordan vi har handlet her i livet.

> Hvad var det igrunden for onde/urene ånder Jesus uddrev.

Onde og urene ånder, - nogle mener at det er faldne engle, og jeg er
nok egentlig ikke uenig med dem deri!

[ ... ]
> ps. skal jeg virkelig melde mig ud af folkekirken

Hvis du ikke tror på den lære folkekirken står for, da bør du ikke stå
medlem af folkekirken, lige som du heller ikke bør være medlem af en
frikirke hvis du ikke tror på den lære en sådan frikirke står for. Så
den eneste der kan svare på det spørgsmål er nok dig selv!

Men prøv at læse nogle af disse artikler:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-019.htm

F.eks. kan denne:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-023.htm
stærkt anbefales.

Også denne:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-026.htm

Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
Der igen i eftermiddag forføjer sig ud i det ganske danske campingland

--
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk/
"Bibelsk lære om sjælen" - http://www.sda-net.dk/~tror/
"Hvad med Israel?" - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm
"Er du ven med Gud?" - http://www.bibeltro.dk

Kommentar
Fra : LailaLaila

Dato : 13-07-02 10:36

Det, som altid har vakt anstød hos mig, er visse kristelige retningers ( måske også andre religiøse retningers ) tale om fortabelse.
Selv med den spinkle kærlighedsevne jeg er i besiddelse af vil jeg ikke kunne dømme nogle til fortabelse. Langt mindre kan jeg forestille mig, at Gud eller guddommen, hvis kærlighedsevne er uendelig vil kunne dømme sådan.
Som jeg læser mere i Martinus skrifter, oplever jeg, at han formår at forklare lidelsens og mørkets nødvendighed, men der er ALDRIG tale om fortabelse, kun om nødvendige overgange.
Han forklarer at kærlighed er universets grundtone.

Han nærer en dyb respekt og beundring for jesus, men mener at "kirken" har fortolket visse ting forkert for eksempel, at Jesus sonede vore synder ved sin død på korset.
Om vi forsøger at tænke logisk udfra de evner og erfaringer, som vi har, er det da en ubegribelig tanke at en overtrædelse begås af een person men straffes på en anden ! Individets mulighed for en korrektion af sin adfærd ligger da i, at konsekvensen tilfalder den, som udfører handlingen.

Med venlig hilsen.......