/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
hvordan skal man forstår ideologierne?
Fra : danielskovmand
Vist : 656 gange
400 point
Dato : 22-07-04 13:58

Kan man gradbøje Liberalisme, Kommunisme, Socialisme, osv. hvis man har en anden ?? ISME ??
det er vigtigt at man ikke starter en debat der handler om hvordan partierne praktisere deres ideologi men mere om deres Grund holdning til et samfund

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 22-07-04 14:25

En isme er jo i sig selv "ren", og kan ikke gradbøjes, man kan dog antage en holdning eller en overbevisning der indeholder elementer fra flere forskellige ismer

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-04 14:33

De fleste "ismer" fejler ikke noget.
Det er straks lidt sværere med de forskellige "ister", som gradbøjer/misbruger "ismen" til egen fordel.
Eyvind.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 15:46

Eyvind -> 99.999 % af menneskeligheden

'-ismerne er idealet = utopier. '-isterne; de der prøver at leve utopien ud.

Selv egoismen kan ikke leves helt ud ....heldigvis

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-07-04 17:00

Hvis bare "isterne" prøvede ville det være godt, men desværre har de "egoerne" med som ballast.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-07-04 22:39

Ja bestemt kan man gradbøje ismerne. Isme er blot en måde at tænke på ikke noget fast afgrænset, afhængig af tid og sted.

De forskellige ismer er tæt knyttet til de forskellige videnskabsteoretiske retninger, som også blot er forskellig måde at tænke på.

Skitseret så det er til at forstå, har jeg klippet dette et sted på nettet....

Socialisme: Du har to køer og giver den ene til din nabo.

Kommunisme:Du har to køer, regeringen tager dem begge og giver dig mælk.

Fascisme:Du har to køer, regeringen tager dem begge og sælger din mælk

Nazisme:Du har to køer, regeringen tager dem begge og skyder dig.

Bureaukrati: Du har to køer, regeringen tager dem begge, skyder den ene, malker den anden og hælder mælken væk.

Kapitalisme: Du sælger den ene ko og køber en tyr...

Nå ja, det er lidt firkantet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 23:03

Jeg hylder idealismen og har intet imod at blive kaldt idealist

</MOLOKYLIST>

Accepteret svar
Fra : ehtrod_n

Modtaget 400 point
Dato : 11-07-05 00:30

Hej danielskovmand jeg syntes det er på tide at lukke denne tråd efter at det næsten er gået et år.

Og jeg vil hermed gerne sige min mening.

Jeg tror ikke det kan lade sig gøre at gradbøje liberalisme,kommunisme & socialisme ISME som du siger.
Det er ellers et godt og meget svær spørgsmål du har valgt, det kan man jo filosofere meget over. :-0
En god filosoferende sommer.

Godkendelse af svar
Fra : danielskovmand

Dato : 11-07-05 22:51

Tak for svaret ehtrod_n.
            Ja ja livet skal jo gå... og et år jo så gået