/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Bliver verdens problemer nogensinde løst~
Fra : Draageos
Vist : 1174 gange
500 point
Dato : 22-07-04 03:34

Fortsættelse af danielskovmand's http://www.kandu.dk/dk/spg/45542
Reference http://www.kandu.dk/dk/spg/45594

Alle kan give deres besyv med ja selv TDC adfærdsvanskelige og Fascistiske ordkløvere
Molokyle er også yderst velkommen til at fortsætte sin diskurs

NB. Her tænkes på Afrika! //::..com on bafana bafana..:::\\
(Og denne gang vil jeg forsøge at holde os inde på emnet)

Accepteret svar
Fra : the_expert

Modtaget 500 point
Dato : 22-07-04 08:05

For at verdens problemer kan blive løst skal man sætte sig ind i hinandens adfærd og holdninger, man skal sætte sig ind i hvad det er for en person man står overfor.
Derfor vil jeg lige fortælle lidt om mig selv, er der så nogen man ikke forstår så spørger man ind og får et svar og så er der det problem mindre i verden.

Jeg er 44 år og hedder Svend. Jeg bor sammen med min mor Sigrid som er 62 år gammel, har en hund som er 12 år ,den hedder Ib Rene', så har jeg også en kat som er 7, den hedder Emma, så har jeg også en undulat på 10 som hedder Signe og hun er så nuttet.

JOB:
jeg holder enormt meget af våben og ville derfor gerne ind på politiskolen men er ikke optaget.
Jeg har også søgt som sikkerhedsvagt i tivoli, men damen jeg snakkede med i telefonen sagde til mig at det helst kun var mænd som de ville have.
Derfor har jeg nu søgt ind for at blive pædagogmedhjælper i en fritidsordning, fordi vores nabo´s fætter har sagt at der leger de tit med våben.

BOLIG:
Jeg er skrevet op til en lejlighed i Gellerupparken, jeg glæder mig enormt meget til det men man må ikke have mere end 1 dyr der, men min mor siger at jeg bare skal lade være med at fortælle om de 2 andre og så er der ikke nogen der opdager det.

FERIE:
Jeg har været på ferie både i Århus og udlandet nemlig Harzen i Tyskland. Jeg kunne enormt godt tænke mig at få min drøm opfyldt om en rejse til Gardasøen som ligger langt væk og der er varmt der.

SPORT:
Jeg har lige meldt mig til boksning, da min mor sagde at det ville være godt nu hvor jeg er begyndt at arbejde i en fritidsklub, så det glæder jeg mig meget til at prøve.

LIVRET:
Min livret er ris, min kagelivret er riskager,og min ynglingsdrik er ris-the,
det er bare ærgeligt, at jeg ikke selv kan lave mad, da jeg gerne selv ville kunne koge min egne ris.

Kommentar
Fra : sniperdk

Dato : 22-07-04 09:12

Svend jeg har løsningen til dig ! :
Søg ind i Hjemmeværnet, her får du både våben OG du bliver løsningen på Danmarks problemer. Du kommer helt sikkert ikke til at kede dig i Gellerupparken med en pakke beredskabsammunition.
I HJV har du jo også uniform og der er masser af ris...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 09:32

Hvis vi skal fortsætte fra igår, så gik en stor del af debatten på om begreber som liberalisme og kommunisme kan gradbøjes. Det mener jeg godt de kan, men giver så ikke rigtigt mening. Jrg vil ikke gentage mine udtalelser om liberalisme (..dem har jeg fået point for én gang ). Jeg vil hellere 'modbevise' argumenterne FOR liberalisme med nogle alment menneskelige betragtninger.

En af grundpillerne i ideen om et liberalt samfund er, man skal have overskud for at kunne give/dele.
Først når man har noget at give ud af, foreligger muligheden for at hjælpe andre til at hjælpe sig selv.
Derfor skal der ikke gives til fællesskabet, man skal først sørge for sig og sine.

Problemet er så hvem har overskud, hvem er rig, hvem har mere end andre ???

Jeg har f.eks. en MEGET liberal moster der i ramme alvor påstår der IKKE findes rige i Danmark. Hendes målestok for rigdom går på eliten i Monaco og Saint Tropez. I dét lys er der ingen rige i Danmark og ifølge liberalismens 'lov' har man derfor ikke ansvar for de fattige her i landet. Hendes argumentet går på, der altid er nogen der er rigere end en selv og dermed er man altså ikke rig og heller ikke i stand til/moralsk forpligtet til at hjælpe nogen som helst.

Jeg er jo selv liberal, så hvordan hænger dette sammen ? Jo, det er fordi der kan findes paralleller, hvis man driver kommunisme ud i samme yderste konsekvens, som min moster bringer liberalismen. (en anden diskussion vi kan tage op en anden dag) Faren ved liberalismen er at hvis ikke den gradbøjes havner man i et skisma, hvor der pludselig, helt legalt, kan argumenteres FOR egoisme, samtidig med man påberåber sig liberale synspunkter. Dét er der en hel del mennesker ..politikere især, der overser. Derfor har jeg valgt at blive en 'aktiv' liberal og har meldt mig ind i et politisk parti. Her har jeg mulighed for at argumentere for social ansvarlighed istedet for Fogh's evige omkvæd om : Liberalisme med et menneskeligt ansigt. Det er meget menneskeligt at være en smule egoist og det bringer jo Fogh's ord i et lidt andet lys

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-07-04 11:11

Hej <E>
Hvor har du lært Svend at kende?

Molo, den moster er hun i familie med Haarder og Co, og ser hun lige så vild ud i øjnene (det kan vel for øvrigt fikses samme sted som A.F.R. fik det gjort).

Kommentar
Fra : the_expert

Dato : 22-07-04 12:48

sniperdk - tror du det skal være marinehjemmeværnet så
Får man også ris der ??
for ellers må jeg hellere tage det alm hjemmeværn.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 13:26

the_expert -> Du kunne jo også lade dig indrulere i Den Nord Koreanske hær. En vestlig befalingsmand vil være et stort propaganda stunt og der får du lov at skyde på alle de decidenter du lyster. Samtidig kan du være sikker på, ikke at få serveret andet end ris

Apopos våben er det en af de artikler, der ikke spares på i ulandendes nartionale budgetter. Sparede man blot halvdelen væk, kunne den samlede befolkning brødfødes

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 14:02

Så tager jeg sken i den anden hånd ...

på: http://www.kandu.dk/dk/spg/45615

kan vi debattere det emne som det løb ud i ved 2 tiden... Hard-Bafanas

Best Regards DanielSkovmand

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 20:00

Ville man som udefrakommende kunne være med til at løse problemerne?
Der har jo været megen debat omkring at hjælpeorganisationerne klient-gjorde den afrikanske befolkning og herudover også gjorde dem direkte afhængig af støtten da de i deres forsøg på at hjælpe fuldstændig var med til at ødelægge den eksisterende infrastruktur. (F.eks. Mælkepulveret der blevet givet ud gratis og dermed fuldstændig ruinerede de få bønder der i forvejen kun med nød og næppe havde kunne holde skindet på næsen). Man har set mange eksempler på at udefrakommende hjælp har haft en direkte ødelæggende virkning på samfundet.
Hvordan skal man gribe det an for undgå sådanne problemer?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 20:31

Draageos -> Man kan altid gøre en forskel. For at undgå de problemer du nævner bør man betragte problemerne deltagerlogisk. Kender du det begreb ? Det stammer fra pædagogikken. Man bør også tage højde for; man ikke kun arbejder med, HVAD man kan gøre, men også med HVORDAN man konkret kan gøre en forskel.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 20:51

Tja.. Men ville det ikke bare være bedre at finde nogen dernede der selv har initiativet og så støtte dem økonimisk og med de midler der ellers er nødvendige for at få noget varigt på benene?
Istedet for at kaste penge i et bundløst hul.. For situationen I afrika er da ikke blevet meget bedre det sidste stykke tid.. Ja det kunne have været så meget værre men alligevel

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 21:13

Hvem vil du finde af lokale der er veluddannede og ikke dybt indfiltreret i den lokale regerings kurruptionsnetværk ? Problemet er jo bl.a. man blot sender midler (..som en slags aflad) og siger man har hjulpet. Pengene går strax retur til I-landende i form af våbenindkøb. Det samme sker med midler der kommer fra salg af råstoffer. Nej hjælpen skal komme nedefra og op, ikke omvendt. I det hele taget er det sjældent hjælp i form af midler der mangles, men et politisk system der tager hensyn til masserne og fordeler goderne blandt disse.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 21:16

Iøvrigt sidder jeg slet ikke inde med svaret på ulandendes problemer, men med svaret på de svage i Danmark's. Jeg har selv (..og gør stadig ind imellem) gjort en indsats for at forbedre forholdende for de hjemløse i stor-københavn.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 23-07-04 02:14

En Ghanesisk psykolog, Hr. Netsey-Afedo, bosiddende i Esbjerg har gjort et kæmpe stykke arbejde for at forbedre forholdende i sin fødeby. Han har sørget for at esbjerg og hans fødeby er blevet "venskabsbyer". Der betyder bla. at udover at bygge en skole, er der inviteret x antal personer til esbjerg hvor de er blevet undervist på seminariet så de er i stand til at varetage undervisningen selv. Der er blevet lavet en vandboring, og igen er der x antal personer der er blevet undervist i vedligeholdelse af den boring og medfølgende udstyr. De har fået bygget et mindre hospital efter samme princip. De er blevet undervist i effektivt landbrug.
Jeg tror at hr. Netsey-Afedos initiativ er noget af det rigtige. Vi skal ikke sende dem penge, det er det samme som at give dem en fisk istedet for at lære dem at fiske. De skal undervises og uddannes. De skal lære at der er alternativer. og lære hvordan de alternativer kan omsættes til realiteter. Så tror jeg at vi ville være kommet et langt stykke.
fluffy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-04 08:21

flyffeclaus -> Desværre er det ofte sådan at ulande med regimer, der ikke som det Ghanesiske er demokratiske, gør alt for at kvæle den slags initiativer med udrejse forbud, forfølgelse og tortur. Da kan det være endog meget svært at få denne slags initiativer på plads. Da er det kun regeringens repræsentanter der kan 'påvirke' hvilket kan være mere end svært, da de så mister deres privilegier. Jeg siger ikke det er umuligt, blot det er svært.

Jeg har selv, da jeg læste voksenpædagogik, i forbindelse med NGO topmødet på Holmen, haft fornøjelsen af at undervise sydafrifkanske udveksling lærere, der skulle lære om det danske voksenuddannelses system ; FOH, FOF,højskole bevægelsen osv. Det vær meget lærerigt, men igen sydafrika er et demokratisk land, med problemer javel, men slet ikke med de massive, jeg tror Draageos tænker på.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-04 08:48

Ps. Iøvrigt betragter jeg slet ikke Ghana og Syd Afrika som u-lande

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 23-07-04 12:38

tsk Nu er der en del andre lande i afrika en bare Ghana og Syd Afrika... For ikke at sige mange. Og en pæn del af dem er ulande.
Og når jeg mente at det måske ville være en ide at give penge til lokale initiativer så tænkte jeg netop på f.eks. Hr. Netsey-Afedo, hvor pengene ville gå til materialer og udstyr til boringen og uddannelse. (Som i modsætning til penge der "kun" blev vrugt på mælepulver)

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 23-07-04 12:44

Mmmhh jeg kom til at tænke på det initiativ som de afrikanske lande selv har været med til at stable på benene "AU" eller hvad det er det bliver kaldt (den Afrikanske Union?) i stil med EU.. Det er da et initiativ der på sigt kan føre til noget holdbart dernede. Vi har set at andre Afrikanske ledere (igennem AU) har været med til at ligge pres på et andet afrikansk land med indre uro (borgerkrig?) og en del humanitære problemer. De fik faktisk stoppet urolighederne (kan ikke huske om det var med hjælp fra EU USA), fik indsat afrikanske sikkerheds styrker og sikrede at udenlandsk støtteorganisationer fik adgang..

Godkendelse af svar
Fra : Draageos

Dato : 26-07-04 21:10

Tak for dit extraordinære svar the_expert.