/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Bliver verdens problemer nogensinde løst~
Fra : danielskovmand
Vist : 596 gange
44 point
Dato : 21-07-04 14:35

Her Tænker jeg på Ulandene...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-07-04 14:38

Nej!

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 21-07-04 14:44

Ikke sålænge der findes mennesker, det ville nok være naivt at tro.

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 21-07-04 14:45

En ting er sikkert, og det er at det går den rigtige vej. Problemet er så bare at der hele tiden vil opstå nye udfordringer, så spørgsmålet skal nok nærmere være om verden på noget tidspunkt vil være 100% problemfri.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 14:58

Hvis man taler problemer gennerelt ...næppe !!!

Hvis man taler socialt, kulturelt, politisk og empatisk, kan en ligelig fordeling af verdens goder og resourcer vel først implementeres ved en 'Verdens Regering' og denne utopi, ligger sikkert langt ud i en forhåbentlig kommende fremtid

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-07-04 15:06

Der skal seks jordkloder til for at give alle samme standard som vi har.
Med andre ord skal vi i vesten gøre noget ved vores luxusforbrug.
Eller tilpasse befolkningstallet, d.v.s. slå den fattige og uvidende
menneskehope ned i den tredje verden. Spørgsmålet er om diktatorer
har gjort menneskeheden en tjeneste eller ej.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 15:14

Teil -> Centralt spørgsmål : Flertalsdiktatur ..eller ej ? Selvstyrende regioner ? Hm... menneskeligheden bliver næppe enig med sig selv.

..og så skal vi også lige have afskaffet alle de 'store' religioner

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 21-07-04 15:16

Jeg vil vove påstå at løsningen på stort set alle problemer ligger i ordene : Respekt og Ærlighed!!
Hvis vi alle respekterede andres meninger og var ærlige overfor hinanden ville ingen blive snydt, ingen blive overhørt, ingen blive nedgjort, ingen komme op at slås eller i krig med hinanden, ingen være bedre end andre.
Om vi nogensinde når til det punkt er desværre yderst tvivlsomt.
Det er ligesom med kommunismen en smuk tanke i teorien. Men i praksis er mennesket (eller mange mennesker) for grådige og egocentriske til at det kan fungere.
Håber vi når et punkt i vores udvikling hvor alle er "lige"
fluffy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 15:16

...eller lave en fælles religion ...og dér melder jeg mig allerede ud

</BEVAR CHRISTIANIA>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 15:19

Nemlig fluffyclaus -> Der er ingen 'store' hemmeligheder, man skal blot være søde og rare ved hinanden og repektere at andre lever anderledes end sig og sine. Dette med den begrænsning, ingen gør hverandre ondt derved.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 21-07-04 16:36

Jada,da Adam var på jorden gikk det helt fint men så kom Eva og???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 17:01

Eva ??? Hende har jeg kysset

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 21-07-04 17:09

faen,var jo ikke født jeg da,gikk jeg glipp a noget??

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 21-07-04 17:19

Naa holniels....hun var alligevel mere interesseret i hvad slangen havde at sige....har hørt noget om at kvinder opfører sig ligesådan den dag i dag
fluffy

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 21-07-04 17:28

Ja regnede med det,blir fred og ro her når den sidste føler seg ensom eller solen kommer tætt nokk på jorden :-=

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 21-07-04 18:36

Teil(1): Det gælder kun for det nuværende teknologiske niveau, og ligelig fordeling er vel ikke nødvendigvis en god ting.

Fluffyclaus(1): Nøgleordet for velstand er effektivitet. Lige meget hvor sød og rar du er kan du jo ikke give nogen noget, hvis du ikke har noget selv.
Desuden så har det vist sig at verdenskrigene har været noget at det bedste som er sket for den menenskelige udvikling i lang tid. På en længere tidshorisont viser det sig at de store krige faktisk har øget den menneskelige befolkning, med mere end den har fjernet, pga alle de fremskridt som de har medført, ikke mindst teknologisk.
Desuden virker komunisme hverken i teori eller praksis. Det er bare én stor regnefejl som er så simpel at selv et får kan forstå den. Virkeligheden er langt mere kompliceret.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-04 18:55

Synes det er lidt naivt at forsøge at løse verdens problemer med et 10 point spørgsmål! De rigtige hardcore pointryttere (undtagen Molo) deltager jo først ved 200 point minimum!

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 21-07-04 19:03

Boegvad: Synes ikke jeg nævner noget om at give nogen noget. Jeg snakker om ikke at SNYDE nogen for noget. Der er en ret stor forskel. Jeg pointerer bare at de fleste problemer kan løses ved hjælp af ærlighed og respekt.
Hvad angår den voksende verdens population, så er det jo netop et af problemerne.....forstår ikke dit argumenet i den henseende?!?!
Vh fluffy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 19:24

tedd - Ja ja ja... ; sæt point-tallet højt = maximum = 500 point !!! Så kommer der MEGET kvalificerede svar på dette simple spørgsmål

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-04 19:28

Ja det var netop det jeg tænkte Molo! Nogle må jo være i stand til at løse problemet!

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 21-07-04 21:35

fluffyclaus(3): Du snakkede om at være søde og rare ved hinanden, men det er langt fra sådan man bliver rig og succesfuld, og der dermed kan falde noget af til andre når du forbruger løs. Så det fører altså ikke nogen vejne, det er trods alt sådan kapitalismen fungerer og hurra for det. Så mit argument i det henseende var altså "effektivitet"!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 21-07-04 21:47

Vi skulle alle starte med at udvise respekt for hinanden på gaden, og ikke jokke hinanden ned i et fodgængerfelt, fordi vi kun kan se vores egen næse/navle......

MHV
Hanne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 23:00

Gør du da dét Camillasmoster ???

..så er mit råd : La' vær' me' det !!!

Det er altid let at finde andre's fejl De kommer af; ..man ser med navlen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 21-07-04 23:03

Cm(1): Ja, se det er jo præcist der jeg vil hen, og det er faktisk meget sjovt at du argumenterer på den måde. For når folk normalt siger at nu skal vi tage så meget hensyn og være så gode ved hinanden, så er det faktisk fordi de ikke SELV kan se længere end deres egen næse. Det skyldes ikke at de er dumme, men simpelthen en mangel for forståels for hvordan markedskræfterne påvirker samfundet og dermed ofte ender med at forårsage den totalt modsatte effekt end hvad der var meningen. Ofte grunden til at nogle folk finder kommunisme tiltalende.

Eksempel: Hvis du giver 100kr til en velgørenhedsorganisation som støtter sultne børn i Afrika, så viser det sig at det faktisk ville være bedre for den sultne del af den afrikanske befolkning hvis du istedet tog et fly direkte til Afrika, gik hen til den nærmeste sultne afrikaner du kunne finde, og gav ham...et ordentligt spark i maven!! Det skyldes de 100kr som du giver til en velgørenhedsorganisation går uden om det kapitalistiske marked hvor den kunne være gået fra person til person og skabe øget velstand.
En mere gavnlig ting for de sultne afrikanere ville være hvis du tog de 100kr og gik ned i en butik og købte noget til dig selv som du altid havde ønsket dig. Det ville medvirke til en lang række af velstandsforøgelse på 100kr, først til butikken, til de ansatte i butikken, butikker hvor de ansatte bruger deres løn, og til sidst til et firma som vælger at åbne en fabrik i afrika fordi deres omsætning stiger, og en masse afrikanere får et job og behøver ikke at sultne. På den måde får dine 100kr en en mere positiv effekt for den sultne afrikanske befolkning end hvis du gav dem til en velgørenhedsorganisation.

Tja, hvad jeg så egentlig ville komme frem til er at, selv om man mener det godt så kan man samlet set gøre det modsatte af hvad man ønsker fordi man ikke kan overskue konsekvenserne af sine handlinger. Det viser sig faktisk at jo mere man tænker på sig selv, og gør hvad der er bedst for én selv, jo bedre er det samfundsmæssigt set for sine medmennesker.

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 21-07-04 23:22

Det er ligegyldigt hvor stor point satsen er … det vigtige er da man for sat en debat i gang ikke???
- Med hensyn til den teknologiske udvikling ja så ser det meget trist ud.. desværre … jeg har selv sidste år lavet en produktion anlæg i Sydafrika (joburg),
- Og der var min erfaring at hvis man arbejde med økonomi ja så brugte de Windows XP, men hvis man skulle have lavet mediegrafiske ting ja så arbejdede de på Win95 el. Win98.
- Desuden er arbejdes moralen anderledes end EU/US, for man tager ikke ansvar for sit arbejde, man er simpelthen ligeglad.. ”Det er næsten ligesom TDC..!”

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-04 23:35

Så længe folk bliver ved med at vælge de samme kortsynede politikere til at repræsentere os, bliver der aldrig løst nogle problemer! Det gælder ikke bare Danmark!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 23:37

Korrekt danielskovmand : Det vigtigste er kommunikationen !

Uden at tale sammen, når man ingen steder. Heller ikke mht. motivation til at skabe en bedre verden for alle. Når arbejdslysten daler er det ofte pga. manglende forståelse/viden om andre menneskers behov og afhængighed af individets indsats ...hvor ubetydelig den end måtte synes. At man i udviklings landende ofte ser veluddannede og velbjergede mennesker sidde og trille tommelfingre hænger i høj grad sammen med det kulturelt accepterede hieraki.
Dette bygger ofte på familie/slægt/magt relationer og er ikke værdier der er værd at samle på i global sammenhæng.

Som tidlige nævnt ; mener jeg også at kultur = religøse overvejelser/traditioner/institutioner og vaner, er en forhindring for videre udvikling af et ligeværdigt samfund.

Anarki i ordets bredeste forstand er den eneste vej ud af sumpen

</BEVAR CHRISTIANIA>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-04 23:37

Det eneste langsigtede mål politikere har, er at blive så længe på taburetten som muligt!!

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 21-07-04 23:44

Okay, efter lidt flaming af politikere generelt så vil jeg gå videre og mene at flertalsdiktatur ikke er vejen frem for menneskeheden af grunde som jeg har været inde på tidligere.

Mht til anarki så hedder den reneste form af anarki kapitalisme, som dog viser sig at været den mest kontrolleret samfundsform overhoved, nemlig styret af individets handlinger også kendt som "den usynlige hånd" - hvis nogen har hørt om den?!

</BRÆND CHRISTIANIA> <-Overvejer at lave en trøje med det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 23:46
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 23:50

boegvad -> Ja, ..og jeg har tænkt på en T-Shirt med :

</BRÆND CHRISTIANSBORG>

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 21-07-04 23:51

"Bliver verdens problemer nogensinde løst?"
Sandsynligvis ikke før menneskeheden er uddød...

Det ligger simpelthen ikke i vores natur...
1. Vi er flokdyr med stammekultur -> Der vil aldrig opstå én samlet menneskehed.. (Altså medmindre der kommer nogen rumvæsener vi kan rotte os sammen i mod - jvf. evt. til Hitler's ide med at "alienize" = fremmedgøre jøderne for at samle resten af tyskerne)
2. Der vil altid være problemer.. I vores hoveder! - Vores opfattelse af hvad et problem vil altid være relativ.. Hvis vi ikke havde "store" problemer ville de små tage deres plads og de næsten ikke eksisterende tage deres plads.
3. Hvorfor skulle vi løse dem? Hvad ville formålet være med det? - Ingen problemer = ingen sjov.. Folk der keder sig har det med at skabe problemer.. (Ergo vi kommer aldrig ud af det)

Hvis vi ikke havde problemer vil alt bare være lige gyldigt og blive en stor grå sump...
Og så snakker i om religion??!! Hvornår har en religion sidst løst nogle problemer uden at skabe en hel masse nye??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-07-04 23:53

Jeg har sådan set ikke noget mod politikere boegvad! Når man ser på dem der bliver valgt har jeg mere noget imod de tumber der har stemt på dem Vi har parlamentarisme i Danmark, det bliver der nok ikke lavet om på, men det er da hjernedødt at stemme på de samme visionløse politikere gang efter gang! Og ikke engang stille andre krav til dem end at de skal sætte skatten ned, uanset hvad det så har af følger for svage både her og i udlandet!

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 00:01

for::: Draageos:::
du har lidt ret MEN
Sikken omgang sludder, mennesker er jo forskællige men spg. Handler om man kan ændre Ulandes hverdag sådan de er selv forsynet med dem ting som nød hjælp organisationerne sender der ned...

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 00:11

-> danielskovmand
hehe :))
Tænkte at det kunne være sjovt med en anden vinkel på sagen..
Iøvrigt snakker i jo næsten kun politik

Jeg kunne prøve mig med et par andre :)

Hvad med... I snakker om hvad politikerne skal gøre *host* sidst jeg tjekkede så var politikerne kun et spejl af befolkningen (Var det ikke Marx der sagde det engang? mmmh nej det var nok en anden tysker :/)
Hvis der ikke er en folkelig vilje til at gøre det, så bliver det jo nok heller ikke til noget. - Og ærligt talt så ligger Afrika sgu et stykke væk og optager ikke de fleste danskere i hverdagen (jaja de giver en skærv i ny og næ... men det er ikke det samme)

Eller hvad med den her som jeg har hørt i AA sammenhæng... Man kan kun hjælpe folk der gerne vil hjælpes, man skal ikke være deres krykker og de skal kunne være parate til at modtage hjælp til selvhjælp.

Jeg kunne komme på nogen flere til hvorfor det ikke lige ser så lyst ud for den 3. verden... Men jeg er ved at være træt *Gab*

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 00:22

knas....

hvis man tror at man kan løse problemet ved at ligge 2 kr. i Red Barnet's kasse. ja så er man lidt naiv for det handler jo om at den regering som er en pågælden land de er indstillet på at forbeder landet istedet for at det er kun de rige som for noget.. og ikke dem som mangler.. (liberalisme er noget som ødelægger ulande)

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 00:51

"liberalisme er noget som ødelægger ulande"
Ja det kan du da have ret i...
Der er også dem som vil sige at det er fuldstændig liberalisme vil gavne U-landende
(fuldstændig liberalisme = Ingen toldmure, frit marked istedet for "frit" marked, ingen subsidier og andre konkurrence forvridende indgreb fra den vestlige verden)

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 00:54

Man kan også sige at Afrika mangler sit "Paris"...
Det ville være nemmere og bedre gennemført hvis de selv gjorde det

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 44 point
Dato : 22-07-04 00:56

Liberalisme : De kloge snyder de ubegavede, De uddannede snyder de analfabeterne, De stærke tæver de svage, De rige snyder de fattige, De smukke lever af de grimme, De raske skider på de syge, De velbjergede overlader ansvaret til alle andre ...imen overklassen te'r sig præcis, som den har allermest lyst til ...med folkets velsignelse !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 00:59

..og uden stave fejl :

Liberalisme er; når : De kloge snyder de ubegavede, De uddannede snyder analfabeterne, De stærke tæver de svage, De rige tager røven på de fattige, De smukke lever af de grimme, De raske skider på de syge, De velbjergede overlader ansvaret til alle andre ...imens overklassen te'r sig præcis, som den har allermest lyst til ...med folkets velsignelse !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 00:59

ja ja
men det betyder kun at landet kan handle med andre lande........
men de er vigtigt at de for skabt vækst, og en social/velfærds stat. og hvis der er bliver flere arbejdes pladser i det land...

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 01:02

-> Molokyle
Der er nogle økonomer eller "liberalister" der faktisk forstår noget helt andet ved ordet "Liberalisme" end hvad du giver udtryk for...
De ville endda gå så vidt at sige at liberalisme ville stå i kontrast til din beskrivelse...

Måske ville det være en ide at have en konsensus om vores sprogbrug før vi begynder at diskutere?

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 22-07-04 01:05

Jeg vil gerne lige citere en gal franskmand (chirac) : Er du ikke socialist som ung har du intet hjerte, er du ikke liberalist som ældre har du ingen hjerne.
Nyt citat : Den som beholder sit barndoms sind forbliver lykkelig
fluffy

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 01:05

-> danielskovmand
"men de er vigtigt at de for skabt vækst, og en social/velfærds stat. og hvis der er bliver flere arbejdes pladser i det land..."

Men det er jo netop også det der ser som formålet for liberalismen

Dets resultater er dog blevet nogle helt andre.. Lidt ligesom med Kommunismen i Sovjet Unionen

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 01:08

Jamen okay da
liberalisme er når ingen overlever undtagen de multinationale selskaber
Socialisme er når alle er lige og igen er noget mere end andre
jeg er Socialliberallist jeg menner at et samfund skal bygge på at abejdes giver og tager overlever...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 01:12

Liberalisme i yderste konsekvens er ...som jeg ser det : Den stærkes ret og enhver er sin egen lykkes smed ! Individet sætter egne grænser/standarder for empati, hvilket igen giver grobund for accept af egoisme frem for fælles ansvar.

I diamentral modsætning til kommunisme.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 01:20

::molokyle::
vil du være neutral eller vil du fortælle mig hvilke ideologi du synes om

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 01:21

Jeg tror ikke at en så dualistisk opfattelse vil gavne nogen af parterne...

Om den rene Kommunisme er imod vores natur eller om den rene Liberalisme kun viser vores natur fra vores værste side
tja... Det afhænger velsagtens af vores opfattelse af det menneskelige væsen.
Løgstrup ville sikkert mene at vi i bund og grund er "gode" gavmilde osv.
Mens Machiavelli.. ja gæt selv

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 01:24

hehe
"vil du være neutral eller vil du fortælle mig hvilke ideologi du synes om"
Jeg tror jeg har gættet nogenlunde hvor vores kære molekyle står..

Hvor tror i jeg "står"?

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 01:26

er der nogen som vil have kaffe??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-04 01:28

Hmm? Hvad er det for en rosenrød liberalisme der snakkes om?

Man snakker jo om at der var høj grad af liberalisme under Reagan og Thatcher! Er det den form for liberalisme vi snakker om?

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 01:28

jamen skal vi ikke af med den regering i nov. 2005???

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 01:29

jo.... Meeen hvem vil du stille i stedet?
Jeg har et bud... Det er dog nok noget usandsynligt

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 01:34

Så lyt dog til markedskræfterne for .......!

Liberalisme er aldrig nogensinde blevet udført i ren form, men det er på vej efter som vidensniveauet stiger generelt i verden. I fuldstændig ren form vil det medføre perfekt fordeling og nej molokyle, din opfattelse er ikke helt korrekt da du skal tænke videre frem.

Fuldstændig kapitalisme giver maksimal samlet velfærd og for hver gang man tilføjer et stink socialisme er det som at slå sig selv i maven!

Det er først når man tilføjer en smule socialisme at liberalismen bliver til "dog eat dog", men ikke hvis den kan få lov til at udfolde sig frit!

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 01:34

alt andet lige så har liberalimsen vist sig for at være noget man kan stole på ...
- dvs. de ødelægger landet totalt.. det er nok også derfor at venste i danmark aldrig ikke har holdt 2 valg perioder ud...
- i new zealand har liberal... vist sig hvad den står for...

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 01:36

Det er fordi danskere generelt er nogle tumper, med jantelov osv. og viser bare hvad flertalsdiktatur kan gøre ved et land.

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 01:37

"dvs. de ødelægger landet totalt.. det er nok også derfor at venste i danmark aldrig ikke har holdt 2 valg perioder ud..."
Jeg er uenig men det er så hvad det er...
"i new zealand har liberal... vist sig hvad den står for..."
Den har jeg ikke hørt om før.. Forklar venligst

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 01:39

"Det er fordi danskere generelt er nogle tumper, med jantelov osv. og viser bare hvad flertalsdiktatur kan gøre ved et land."
*host* *Fascist* *host*

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 01:44

i zealand I 1991 blev ordet "fagforening" strøget fra ordbogen

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 01:45

Tja her er du vist ret ude at skide!

En fascist er nationalSOCIALIST og det er jo så det DIREKT MODSATTE af hvad jeg har argumenteret for. Nationalsocialisme er faktisk den politiske gren der minder mest om kommunisme.

Men godt forsøgt - prøv igen!

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 01:48

De burde også fjerne "fagforening" fra Gyldendal's, fagforeningerne er den direkte årsag til arbejdsløshed. Tag den Fogh når du skal lave den nye plan for nedbringelse af arbejdsløsheden - din skabskommunist.

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 01:49
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 01:49

Draageos -> Gætværk er ikke vejen frem

Jeg hælder til kompromiset : Jeg er faktisk medlem af partiet ; Det Radikale Venstre (..snart kun kaldet : De Radikale)

Overraskende ?

</BEVAR CHRISTIANIA>

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 01:52

jeg er ikke..

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 01:55

sig mig en gang boegvad ryger du meget hash???
eller ved du ikke at Anders pjog er ved at ødelægge landet med hans politik???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 01:57

danielskovmand -> ...med SIN politik

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-04 02:03

Begrebsforvirringen bliver mere og mere udtalt! Nationalsocialismes eneste forhold til socialisme ligger kun i navnet! Liberalisme og kapitalisme er ikke det samme! Kommunisme og nazisme ligger heller ikke tæt på hinanden!

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 02:04

sig mig en gang skovmand har du nogen idé om hvordan samfundsøkonomien fungerer???
eller ved du ikke at du sikkert vil det godt, men er en direkte trussel imod din egen velfærd???

Og den artikel giver jeg ikke en rød øre for. For det første: Udgivet af SID - neutral? - I think not! Og enhver med en minimal forståelse for statskundskab ved at de sammenligninger imellem NZ og DK ikke kan bruges til en rygende fis. F.eks: Sammenligning af BNP, HA! Man skulle tro at artiklen var udarbejdet af en børnehaveklasse, eller sagt på en anden måde: Hvis der er nogen som ryger hash så må det være SID.

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 02:07

tedd > Liberalisme og kapitalisme er bestemt ikke det samme! Nazisme: Statskontrol af erhvervslivet og forbud imod politiske partier - <>pjat langt fra kommunisme<>

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 02:08

jeg må enrømme at jeg ikke kunne finde den rigtige report...

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 02:10

"Draageos -> Gætværk er ikke vejen frem"
Jeg gættede rigtigt - og du gætter _aldrig_ hvad jeg stemte sidst
På trods af at jeg er medlem af VU og V... *host!* *host!* - ja, jeg ved det godt men jeg kender en i lokalforeningen der sagde at hvis jeg spyttede en 50'er i kassen kunne jeg være med til at drikke VU lokalforeningens konto op - og nej det er ikke sodavand jeg mener... (V har faktisk flere gange været nødt til at skride ind for at komme VU's gæld til livs )

-> boegvad: "Tja her er du vist ret ude at skide!"
Ja ordet fascist lugter da i hvertfald - Når jeg sagde Fascist mente jeg en ikke folkerepræsentativ leder... Du har ret - det var dårligt ordvalg.
Hvad skulle jeg kalde dig i stedet? Oligark? Tilhænger af diktatur?

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 02:14
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-04 02:16

Nogle af midlerne i nazisme og den kommunisme vi kender er det samme boegvad, men ikke målet! Målgruppen hos nazisterne var forøvrigt flipproletariatet (småborgerne) som DF jo osse dyrker! ! Kommunismen som vi kender det har forøvrigt heller ikke meget med kommunisme at gøre

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 02:18

ang nazisme-socialisme: jeg tror nu nok der er en del mere end navnet som er det samme, det er jo ikke navngivet for sjov: klasseløst samfund, statens indgreb i borgerens hverdag osv.

ang liberalisme-kapitallisme: nok er det ikke den samme ting, men de støtter godt hinanden og fungerer optimalt sammen.

Draageos> Ha! det bliver værre og værre - det lugter jo snart hvis du bliver ved med det skideri! Du aner åbenbart ikke hvad de ord du bruger betyder, men jeg kan sige at du nærmest bevæger dig længere og længere væk. Desuden er det åbenbart dig der er tilhængeren af diktatur. Så længe der er nogle der bestemmer alt for andre må det vel siges at være diktatur, om det så er en enkelt person, nogle få (oligarki som du henviser til) eller flertallet

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 02:21

MÅ JEG LUKKE SPRØGSMÅLET NU???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-04 02:24

Ja der er ikke diktatur på Kandu danielskovmand!

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 02:24

danielskovmand -> Selvom Rapporten kan have ret i at man skal være forsigtig så er den ikke ligefrem objektiv..
Den spiller på folks frygt og er tydeligvis farvet

-> Boegvad... Jeg har snart svært ved at tage dig seriøst
"viser bare hvad flertalsdiktatur kan gøre ved et land." står i modsætning til mindretalsdiktatur... Din bemærkning var negativ = du er positiv overfor mindretals diktatur..
I øvrigt angriber du ikke indholdet af det jeg siger... men mit ordvalg, heh
Har du læst Sokates' forsvarstaler? (sofist <-> filosof)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-04 02:26

Udfra en liberalistisk tankegang må du, men nok ikke fra en nazistisk/kommunistisk. Fra en kapitalistisk synsvinkel bør du dog sætte pointene op først!

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 02:26

hvem ved måske dvs at jeg ikke selv kan bestemme hvornår jeg vil lukke jeg skal have den afstemning iden ???

KNAS....

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 02:26

"MÅ JEG LUKKE SPRØGSMÅLET NU???"
For min skyld gerne men prøv at spørge Boegvad... Han går ikke ind for flertalsdiktatur

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 02:27

En anden bruger her på kandu skriver meget eftertænktsomt på sin side (...læs nederst ) : http://www.x-perience.dk/

Jeg er blevet træt ..men tak for nogle spændende og indsigtsfulde betragtninger

Takuss... sinilluaritsi

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 02:28

->draageos: Du tænker åbenbart ikke på at verden ikke er sort eller hvid/enten eller, men det er jo typisk for kommunister. Der kunne jo være andre alternativer!!!!

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 02:29

"->draageos: Du tænker åbenbart ikke på at verden ikke er sort eller hvid/enten eller, men det er jo typisk for kommunister. Der kunne jo være andre alternativer!!!!"
hehe du snakker om sort-hvid...
Du har da ellers flot lige placeret mig som kommunist

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 02:30

VALGAFSTEMNING:
alle dem som siger det er sku okay at lukke nu skriver: luk_NU
alle dem som siger det er sku IKKE okay at lukke nu skriver:forsæt_lidt_ennu

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 02:30

Og desuden er det vel dit ordvalg der udtrykker din indhold, hvis ikke er det jo din fejl!

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 02:31

og du snakker om at dømme på ordvalg

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-04 02:32

Kan man stemme blank?

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 22-07-04 02:34

forsæt_lidt_ennu

Jeg skal lige have hængt vasketøjet op inden jeg lukker og slukker for i dag.....men det er en herlig diskussion I er igang med, så fortsæt bare lidt endnu

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 02:34

Normalt så stemmer jeg ikke da det ud fra et cost-benefit-perspektiv er tåbeligt. Men jeg går ud fra at det har en betydning her så: Luk nu bare!

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 02:34

luk_NU

Sagen var at du bevidst angreb mit ordvalg selvom meningen stadig var til at se

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 02:35

ja tedd hvis du ønsker at ikke vælge... så er du i blandt de 23% som ikke deltager valget..

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 02:36

jeg kan jo kun gå ud fra at det du skriver er din holdning - jeg er ikke tankelæser

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-04 02:36

Nej der er en forskel! Ved at stemme blank deltager man i valget! En sofavælger er en der slet ikke møder op på valgstedet!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-04 02:38

Jeg stemmer ligesom Toupie tror jeg!

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 02:41

"jeg kan jo kun gå ud fra at det du skriver er din holdning - jeg er ikke tankelæser"

-> Boegvad... Min kommentar: " *host* *Fascist* *host* "
Jeg tror ikke du behøver at være tankelæser for at se at det var ment som en *joke* der ikke skulle tage 100% bogstaveligt..

Dette var iøvrigt hvad jeg kommenterede... synes at det er gledet lidt i baggrunden
"Det er fordi danskere generelt er nogle tumper, med jantelov osv. og viser bare hvad flertalsdiktatur kan gøre ved et land."

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 02:41

jeg lader den stå åben til sener i dag

Tillykke molokyle... du har svaret på mit spg på en nobel måde... men du for min bedømelse senere

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 02:43

"Tillykke molokyle... du har svaret på mit spg på en nobel måde... men du for min bedømelse senere"
heh... jaee det ville jeg nu nok også have gjort

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-04 02:44

Som Clauvsowitch (undskyld stavningen) skrev! "Krig er bare en forsættelse af politik, med andre midler" (frit citeret efter min hukommelse)

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 22-07-04 02:45

Okay hvis du siger: "Den er sort", så kan jeg jo ikke vide at du mener "Den er hvid" som er nøjagtigt det modsatte og præcist tilfældet her !!??!!

tsk: og igeeen: Der behøver vel ikke at være noget direkte alternativ til flertalsdiktatur - hvis du skriver facist som en modsætning så kunne du lige så godt have skrevet kommunist som stort set har den samme styreform.

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 02:49

Husk nu på hvad vi starte med hvis vi er SØDE ved hverandre så er verden et beder sted at leve i...
Citat.. hvis du smiler til verden så smiler den igen...
Sleep Well.. boys

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 22-07-04 02:49

Man kan sige at ordkløveri sætter kulør på tilværelsen, men det er ikke ligefrem med til at fremme verdensfreden...........konklusionen på denne tråd må være at >> nej, der bliver aldrig en problemfri verden, når der alene i denne tråd er SÅ mange forskellige meninger

// Toupie

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 02:52

Nogen der kan huske hvad vi startede med at snakke om...

-> Boegvad vi kan diskutere til langt ud på morgenen... Og vi bliver sgu nok ikke enige af den grund
Du hænger dig stadig i mit ordvalg fascist og ikke konteksten

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 02:53

Toupie

den sad godt!

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 02:55

//::..com on bafana bafana..:::\\

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 02:57

//::..com on bafana bafana..:::\\ <- Er det en sang?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-07-04 02:58

Udmærket fodboldhold

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 02:59

heh.. tjekkede lige mails... og blev bombarderet af "Ny kommentar hos kandu.dk"

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 03:04

det kan sku ske at der er en sang som hedder det men.... I er næsten ligesom TDC adfærdsvanskelig..! der er ikke nogen som kommer med konstruktivt til debatten om Ulande Problemmatiken de sidste 2 timer...

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 03:08

i kan for sætte her... http://www.kandu.dk/dk/spg/45594

Godkendelse af svar
Fra : danielskovmand

Dato : 22-07-04 03:12

Tak for svaret molokyle. Nobelt Arbejde sir.
               Best Regards
Daniel Skovmand

Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 03:35
Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 03:35
Kommentar
Fra : Draageos

Dato : 22-07-04 03:35

sikken slem hoste

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-07-04 09:52

Ja, nu blev jeg ikke lige oppe hele natten for at "pille i navle".

"Vi skulle starte med at udvise respekti fodgængerfelt" - hvis nogen overhovedet kan huske denne kommentar fra mig.

Det er netop, fordi jeg interesserer mig for mine medmennesker og ønsker, at vi udviser større respekt for hinanden. Og som altid, skal man starte i det små. Vi taler alle om, de små ting - men husker vi dem???

Godmorgen til alle jer, der ikke fik jeres nattesøvn.

MV morgenhilsen
Hanne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-04 09:56

Camillasmoster -> Du skal da velkommen til at fortsætte her http://www.kandu.dk/dk/spg/45595 som Draageos opfordre til

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : leonard

Dato : 23-07-04 10:19

Min personlige mening er,at i stedet for den monotære politisk teori,skal vi i den vestlige verden går tilbage til KEYNES teorier,som jo skabte den velstand vi lever
under i dag,men som mange betragter med foragt - alle dem som kun tænker på,
at alt kun kan købes (kan jeg f.eks. købe kærlighed?).
Keynes teorier udmøntede sig i slutningen af 1940´erne med, at vi fik Mashal-hjælp,
som skabte en fornyet forbrugsmønster. Jeg mener,at vores eksport ville blive
hjulpet meget ved at støtte U-landenes produktive kræfter til gavn for os andre
også;det lyder lidt kynisk men det er jo økonomiens buffer-virkning.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-07-04 10:30

leonard -> Fint nok, hvis ikke lige det var fordi vi snyder u-landende så vandet driver, når det kommer til at støtte produktive kræfter. Tænk på mine driften, bare for at tage et eksempel

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ehtrod_n

Dato : 11-07-05 01:51

Hej danielskovmand jeg er lidt i tvivl om dit spørgsmål er besvaret ??? ellers vil gerne lige kommentere at selvfølgelig kan vi ikke rede hele verden.

Kommentar
Fra : danielskovmand

Dato : 11-07-05 19:39

jo det kan man !!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-05 21:13

danielskovmand -> Man kan redde sin seng !!! ....og sig ud af de værste problemer på hjemmefronten, men at redde verdenen ???

..u-landenes 'problemer' starter på hjemmefronten

Væk med korrupte politikere, veletablerede udenlandske firma'er (Coca Cola Company & Uni-Lever bl.a) og stren-rige farmere (= Mærsk skattely & afskrivninger) ..spekulanter ...der blot ser 'arbejdet' og ny-erhvervelsen af landbrugsjord, samt billig lokal arbejdskraft, som en god investering med et ren- og profi-tabelt afkast

.. i liberal sammenhæng og i det 'frie initiativs' hellige navn!!!

</BEVAR CHRISTIANIA>