/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Alger og svamp
Fra : Sixs
Vist : 367 gange
40 point
Dato : 20-07-04 15:33

I dag døde min Mickey platty af svamp og jeg døjer meget med alger i mit akvarie. Det er på 50 L med to planter og nu 5 fisk (en kampfisk og 4 Mickey´er) og jeg har lys på i max 10 timer, men alligevel er jeg nødt til at gøre det rent mindst én gang om ugen pga alger. Jeg kan næsten ikke se mine fisk - Hvad skal jeg gøre for at fjerne algerne?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-07-04 16:08

Hvis det er den slags grønne alger der sidder på glasset og planterne, kan de komme hvis akvariet står et sted med for meget sollys direkte på.
Man kan købe nogen fisk der spiser alger, sugemaller eller bare algeædere kaldes de også, men hvis det er meget slemt, kan de ikke holde det væk.
Så er løsningen at købe noget algegift at hælde i vandet.

Med hensyn til svamp, kunne det tyde på sygdom i dit akvarie, der skal du købe noget hos dyrehandleren og putte i vandet. Det er vist godt nok lidt halvdyrt, men ellers går der garanteret ikke længe før alle fisk er syge og dør.

Kommentar
Fra : gitteshansen

Dato : 20-07-04 16:13

Grønne alger kommer af for meget lys, så lad ikke lyset være tændt så længe. Mit akvarie har kun lys i ca 4 timer om dagen. Et akvarie må slet ikke stå i solen, så går det rigtig galt.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 40 point
Dato : 21-07-04 11:33

Skift mere end 3/4 af vandet. Det kan løse problemet. Det lyder som der ikke rigtig er ballance i din flora/fauna. Når først algerne har fået overtaget kan det være svært uanset algeædere, slukket lys og andre krumspring at få ballancen på plads. Derfor tøm så meget af vandet som muligt, rens glasset, fyld op igen og lad akvariet køre som normalt, blot uden lys en uges tid. Det plejer at kunne genoprette ballancen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Sixs

Dato : 21-07-04 11:41

Det står ikke i direkte sollys men jeg plejede at have lyset tændt 8-10 timer. Mine planter er købt derefter så de burde kunne tåle det. Jeg rensede næsten alt vandet medn det har jeg prøvet før så ved det ikke virker. Jeg gik ned til dyrehandleren med fisken, men det foreslog bare at jeg satte min pumpe i igen og så rensede 1/4 del. Men intet af det virker.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 12:01
Godkendelse af svar
Fra : Sixs

Dato : 25-07-04 19:31

Tak for svaret molokyle. Jeg gjorde som du sagde og det har hjulpet... Tror med riden at jeg kan få et lidt klarer akvarie.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-07-04 22:41

Held og lykke

..nogen gange må jeg selv gøre det samme ...Sshhhhhhhhhhhhhh............

</MOLOKYLE>