/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
Hvad betyder....
Fra : kid
Vist : 5911 gange
100 point
Dato : 04-07-04 15:28

Hvad betyder 8ball - jeg ved selvfølgelig at det er 8ball i pool osv.
Men som symbol har den da nogen større betydninger, fx som tattoo - logo osv. ??

Håber i kan hjælpe.....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 15:42

Nej, det er vist et rent amerikansk slang fenomen. Præcis som catch22 på engelsk, 10-4 ; også amerikansk, der er overtaget på dansk som : Ti fire.

Tal ord har altid indgået i bevingede ord, ordsprog og vendinger. Som regel er det dog de 'magiske tal som 3, 5, 7, 9 og 13.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 15:42

Nej, det er vist et rent amerikansk slang fenomen. Præcis som catch22 på engelsk, 10-4 ; også amerikansk, der er overtaget på dansk som : Ti fire.

Tal ord har altid indgået i bevingede ord, ordsprog og vendinger. Som regel er det dog de 'magiske tal som 3, 5, 7, 9 og 13.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 04-07-04 15:51

Molo>>

Selvom det er slang kan det jo godt have en betydning

JEg følger tråden af nysgerrighed, for jeg vil egentlig også gerne kende baggrunden

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-07-04 16:01

Better_Performance -> ..en betydning ? :Ja, men en STØRRE betydning, hvori jeg tilllægger spørgeren at mene : En større psykologisk/symbolsk betydning. Eftersom spørgsmålet er stillet i kategorien : Filosofi.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 04-07-04 16:06

Molo>>

Vi har jo før set at kategorien ikke er helt i overensstemmelse med spørgsmålets karakter, me ndet kan jo være vi skal opfordre kandu til at oprette en kategori med navnet "Hvad betyder diverse udenlandske slangudtryk"

Kommentar
Fra : kid

Dato : 04-07-04 16:29

Jeg tænkte nu mere på hvorfor der er så fandens mange der får tattooveret en 8ball i div afskygninger, hvis den har nada betydning :D
Det vil jo ikke være fedt !
Der må være et eller andet - har den ikke betydning for held, uheld - ondskab (mange for tattooveret den med div dæmoner, drager osv) eller noget andet - har også set den i film, spil loger...

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 04-07-04 18:54

-ikke fordi jeg ved en dyt om det.Men jeg ku da forestille mig noget med,at det er 8ballen der er den udslagsgivende i spillet,et symbol på skæbne/held....-hurtig afgørelse

Og så gør det jo heller ikke noget at den er sort-med et evighedstegn på.....sejt

hehe

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 04-07-04 19:07

Hej
Der er snart lige så mange bud på hvad det betyder som der er fjer i en pude.
Jeg har set en filmn i dag hvor han kunne spørge en 8 ball til råds, lidt som en krustal kugle.
Her er der diverse bud, bl.a. held, indsigt i fremtiden, ikke finde sig i status quo m.m.
http://www.faqs.org/qa/qa-766.html
mvh. ahtn

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 100 point
Dato : 21-07-04 15:53

er tilbøjelig til at give "michaelmoeslund" ret.

8ball'en er den udslags givende på den grønne filt, den har ganske korrekt det matematiske tegn for uendeligt. Og samtidigt er 8ball'en blevet et kæmpe hit i U.S.A. hvor den er produceret som en kugle med to svar muligheder nemlig ja/nej, hvis man nu skulle være ubeslutsom og ikke selv kunne finde ud af hvad man vil.

Den er altså et symbol på skæbne og uendelighed = Du kan gøre hvad du vil, men du kan ikke løbe fra din skæbne!!
Vh fluffy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 15:55

Lyder meget plausibelt fluffyclaus & michaelmoeslund

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : kid

Dato : 21-07-04 19:22

Tak for svaret fluffyclaus.
Det må være det bedste svar - så du får sku' mine points !! En skal jo ha' dem ikk :D

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-07-04 19:33

kid -> Jo ! ..og jeg synes de havnede rette sted

</MOLOKYLE>