/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Kampfisk : Skal jeg købe en ny han ?
Fra : molokyle
Vist : 1796 gange
191 point
Dato : 02-07-04 13:20

Jeg ville ellers spørge på : http://aquaa.dk hvor jeg også slår mine folder, som : 'molokyle'

Det ser imidlertid ud til siden er nede ???

Så her kommer mit spørgsmål :

Min gamle han : http://www.jjphoto.dk/fish_archive/aquarium/betta_splendens.htm afgik ved en stille død af alderdom, 3 min. før den famøse fodbold-landskamp vi tabte 0-3.

Jeg har netop for et par dage siden købt en ny. Imidlertid er det en noget 'klein' 'blå' gut. De to gamle og mægtige hunner (..den ene 'vildtfarvet', den anden 'blå'), som ellers har deres eget hieraki (..den 'blå' er fører hun), tryner og underkuer den bette fyr, så han knapt tør stikke snuden frem.

Skal jeg købe en stor stærk han, til at sætte tingene på plads? Evt. ved at 'smadre' den lille nye han og derved sætte sig i respekt hos hunnerne ?

Eller skal jeg lade 'stå til' og leve med at min han gemmer sig for de fæle hunner ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-07-04 13:26

Køb en ny han, vi vil se blod

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 13:36

Du må gøre en indsats for det svage køn Molo.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 13:36

>Hannerne<

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 13:42

Zerg911 -> Hvorfor overrasker din kommentar mig ikke ? Velkommen tilbage... det er langtid siden

BjarneD -> Du overrasker mig også Jeg vidste ikke du havde forstand på fisk ???

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : the1best

Modtaget 201 point
Dato : 02-07-04 13:43

Giv ham dog en chance, det kan jo være, han vokser sig stor og stærk med tiden.
Aner det ikke.

Skal vi til begravelse, eller fiskemiddag?

Det er da godt det ikke er større dyr end fisk du har med at gøre. Jeg syntes, du har lidt svært ved at holde liv i de små svømmende tingester.

The1best

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-07-04 13:44

Heh tak Molo.. har lige haft et 11 ugers skole ophold

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 13:49

Zerg911>> Jeg har over hovedet ikke forstand på noget som helst, måske lige bortset fra humor og måske vil du låne lidt.
Bortset fra det så fanger jeg fisk med største fornøjelse, men det bassin er nok lidt større end Molos.
Har du forstand på noget Zerg911?? Ja. jeg forventer mig ikke noget af en, der skriver sådan en kommentar.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 13:52

Undskyld jeg læste overskriften forkert i forbifarten. Molo den var til dig.
Undskyld Zerg, men det var stadig omkring det jeg har forstand på

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 13:56

Molo jeg har da bemærket, at du også interesserer dig for de fisk man får på krogen, både sildene og dem med man fanger med snøre, men på den anden side set det gør du måske med det hele.
Akvariefisk, har prøvet, men de døde alle sammen.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-07-04 13:59

heh BjarneD det går nok alt samment. Kan jo tag det

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 14:00

Sådan skal det v ære

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 14:03

BjarneD -> Tag det nu roligt

Zerg911 -> [hør] Ja ..og du har ik' forandret dig eller lært en skid på den skole ....garanteret !!!

Jeg hælder sgu også mest til en rask gang kampkunst .....bare for at se naturens retfærdighed ske fyldest

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 14:09

the1best -> Må hellere lige fortælle dig : At købe akvariefisk er lidt af et lotteri. De bæster får sgu ikke grå hår og rynker. Lige som de er aller flottest ....Phfffftttt. Lige som en stueflue der bare dejser om. Døden kommer pludseligt ...!

Imidlertid er en 'skrælling' ikke værd at samle på Man kan vælge at lade den 'gemme' sig ihjeld ...eller man kan lade den slås for sit liv. Hvorfor tror du det hedder : Kampfisk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-07-04 14:11

heh troede ikke man skulle gå på skole for at lære noget, men for at fordrive tiden og holde os unge ude af kriminalitet
Men det er nu godt at man kun har fremmøde man-tors og så skal der jo drikkes om torsdagen når de servere fadøl i 3timer "gratis" for 50kr

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-07-04 14:12

Men molo.. lad den lige se lidt bruce lee film først, den skal jo have en chance...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 14:14

Molo nu skal jeg hold eigen med tvetydige kommentarer - hvert fald de næste par timer.
Hej med jer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-07-04 14:18

Jeg ville issolere den ene hun et stykke tid, så han kun skal "manne sig op" mod en hun et stykke tid. Byt så om et stykke tid. Og så tror jeg han er klar til begge to.
Emesen.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-07-04 14:19

Molo du kunne også købe en bande til den lille hanfisk så kan de hjælpe med at tæve den store stykke hun

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 14:20

Hai -> BjarneD

Zerg911 -> Du kunne jo kigge forbi at se på ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-07-04 14:22

Måske ??? Men jeg bor desværer i Århus og i denne weekend skal jeg drikke, og næste weekend skal jeg til løkken.. og drikke
sårh.. du kunne filme det

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 14:23

emesen -> Dén går ikke. Den tilbageværende hun (..de er ret stærke begge 2 altså) vil føle den har 'vundet' og bruger så AL energi på at holde hannen væk. Som det er nu, ska' de også måle sig indbyrdes; hunnerne imellem. Dyrepsykologi ...altså

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-07-04 14:26

Det var skam også en dyrepsykologisk betragtning.
Tøser pleje at blive blide, når de er alene.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 14:28

Zerg911 -> Jeg har lige været omkring Århus til Skt.Hans Et par timer med bus, så er du i Valby : Bus 888 retur (Busterminalen) = 400 kr. (..for en retur/VOKSEN) ..har du studiekort koster det 120 kr hver vej !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 02-07-04 14:29

heh 400 kr for at se 2 fisk tæve hinanden? ej.. kan jeg nok gøre billigere

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 14:36

Dét tror jeg på Zerg911

Husk : Kampsport mellem dyr er i danmark strengt forbudt

..og dog : Dyrekampe mellem fisk, hunde, høns, snegle ...og hva' har vi : http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbpress.nsf/27628865E06D4B61C1256B800079E5CC/8279CF74FD365491C1256CD700425DB4?opendocument

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-07-04 15:37

Det var da et godt link, så måske skulle man fortælle om dine vederstygligheder overfor dine stakkels fisk, som jo kæmper for deres liv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 17:07

Man kan læse dyreværnsloven her : http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=402/sprog=1/grp=2/menu=2/

I loven Kap. 3 §17 stk.1 og stk.2 ligger den eneste begrænsning for at arrangere offentlige kampe mellem dyr.

Dvs. det rent faktisk er tilladt at gøre det for sin fornøjelses skyld derhjemme

Derfor ville en stramning af loven være på sin plads

Noget andet er at lade dyrenes instinkter komme til udtryk i form af territorial kampe, således at de er istand til at leve et værdigt dyreliv på naturns præmisser. Istedet for at isolere individerne hver for sig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-04 17:15

Hov hov - det er ikke på dyrenes præmisser.
I de fleste dyreverdener, har de jagede en mulighed for at trække sig overfor den mere stærke...............eller slås til den bitre ende.
Eyvind.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 17:49

Eyvind -> Dette er ikke korrekt mht. Kampfisk. Stod det til en Kampfisk han havde han en hel rismark for sig selv. Sådan er verden bare ikke indrettet. Derfor kæmper de indbyrdes.

http://akva-net.hjem.orangenet.dk/bettasplendens.htm

I et akvarie skal man aldrig holde flere fisk end de har den samme plads, de ville have i naturen og man bør altid sørge for der er rigeligt med gemmesteder i form af vegetation, sten og rødder, hvis disse findes på dyrenes habitat. Et akvarium på størrelse med en rismark ??? Dette er urealistisk også for Kamfisken i naturen.

http://www.fishtank.dk/artikler/kampfisk.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-04 18:31

Ok - jeg gi'r mig.
Husk at give de nye unger lidt "infusorier"........man har vel læst det meste.
Eyvind.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 18:47

Eyvind -> infusorier laves nemt på ganske alm. spinatblade

Hvis du vil vide præcist hvordan ? Stiller du blot et spørgsmål

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-04 18:50

Jeg kan da godt stille et spørgsmål.....................men er du vimmer, så råbes der bare pointfusk.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 19:11

Ja pas endelig på. Bl. a. Return er meget opbragt over, at nogen "kender" hinanden og angiveligt sørger for at han/hun ikke får alle de point der stiles efter, og hvad har det med fisk at gøre, aner det ikke, men der er ved at gå fisk i det.
Bjarne ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 19:14

Eyvind ->

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-04 19:17

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 19:21

BjarneD -> Hvad return og andre mener om at 'kende' hinanden: Rager mig en pap-and

Dette er MIT spørgsmål stillet for MINE påænger og jeg gør som det passer mig. Hvis noget i modsat fald ikke slulle skulle passe mig her i MIN tråd, skulle I såmen nok få det at vide

Jeg har masser af tid til sludder og til at vente på et brugbart svar, men det åbner dog ikke op for 'gratis' information om infusorier. Man skal spørge for at få svar ...har jeg altid lært hjemmefra

..og her på Kandu.dk koster det altså påænger ....gerne rigtig mange

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-07-04 19:27

Molo, midt i alt det fiskede finder jeg enighed, ikke uventet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-04 19:47

Det var altså ikke noget spørgsmål, men et "gratis" velmenende råd.
>>>>Husk at give de nye unger lidt "infusorier"<<<<
Hvis der er noget jeg ikke ved om fisk, så spø'r jeg et sted hvor det er uden point.
Eyvind.
Et 14 kvm værelse med akvarier kampfisk/børnegumlere og meget andet havde åbent vindue hele vinteren i flere år for at der ikke blev for varmt i rummet.
Nu varmes rummet op af diverse comp.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-07-04 20:15

Eyvind ->

Jeg ville også gerne have spurgt andet steds, som du kan læse af mit spørgsmål

..men nu blev det altså hér, hvor man kan spise sammen med fiskene

...og holde varmen = computer OG akvarie !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-04 15:53

Nu har jeg grublet og gumlet lidt på det og er ud fra disse argumenter :

Zerg911's argument : Kamp.
BjarneD's : argument : (S-)kønhed.
the1best's argument : Lad leve.
emesen's argument : Del og hersk.

..nået frem til denne konklusion :

Køb et nyt lille 45 l. akvarie til små 400 kr. Jeg har nemlig allerede : Grus, planter, lysamatur, rør og luftpumpe. Mangler kun en lille termostat. Min lille han Kampfisk, den vildtfarvede hun Kampfisk og min ensomme dværg gurami hun flyttes til den nye lillle balje. Som selskab får disse 3 fisk et nyt dværg gurami par, så der ialt er 3 dværg gurami (1 han, 2 hunner). Dette har jeg erfaring for går fint

I det store basin kommer jeg en ny STOR 'blå' Kampfisk han. Senere kommer der jo også mine 2, for længst bestilte, dværg Smerling

Jeg trækker slår lige en tening : Zerg911=1, BjarneD=2, the1best=3, Eyvind/emesen=4, 5 & 6 er nitter.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-04 15:54

Jeg trækker slår lige en tening ??? ...sludder : Jeg slår lige med en terning !

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-04 15:55

En 3'er !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 03-07-04 16:24

Jeg takker.

Så må jeg jo snart slå et smut forbi amar og kigge på de små svømmende ???
Sms'er når jeg er i nærheden.

The1best :-=

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-04 16:41

Molo - så er der alligevel lidt humanistiske tendenser tilbage her i verden.
Eyvind.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-07-04 17:06

Eyvind -> Hvis det er mig du mener ? ...er svaret et rungende ....måske !!!

</MOLOKYLE>