/ Forside/ Teknologi / Udvikling / DHTML / Spørgsmål
10  sandy 36
Mere om innerHTML ???
Fra : molokyle
Vist : 1258 gange
153 point
Dato : 26-06-04 01:34

Jeg er ved at nå grænsen for min viden/forståelse af HTML og JavaScripts og løber panden mod en mur, når det kommer til innerHTML.

Jeg har kigget lidt på disse 2 link :

1.) http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/r eference/properties/innerhtml.asp
2.) http://www.mozilla.org/docs/dom/domref/dom_el_ref8.html

Er der nogen der kan hjælpe mig med at forstå, hvad der rent faktisk sker her ???
Jeg kan nemlig ikke rigtig finde nogle tutorials/guides der beskriver brugen af innerHTML, for slet ikke at sige nogle eksempler ???

Jeg har leget lidt med det her : http://kandu.dk/dk/spg/42971 , men det har mest været eksperimenter og klippe/kliste ting.

Er der nogen der kender et godt site der omhandler denne form for DHTML, der ligger uden for DOM specifikationerne ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-06-04 05:35

<bogmærke>

Hej Molo jeg må lige være med.
Bare ikke lige nu ;-(

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-04 09:17

natmaden -> Hop du bare på toget

Denne tråd bliver nok lidt af en 'legeplads' for nørder. Efterhånden som jeg får boget den og leget lidt med klodserne, vil jeg smide eksperimenterne herind, når der er noget jeg ikke forstår. Der vil sikkert også optræde andre elementer uden for DOM spec. f.eks innerTEXT.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 26-06-04 09:53

Man støder af og til på mange nye muligheder, til hjemmesidernes legeplads.
Men syntes nok at man skal holde et niveau, hvor alle skal have mulighed for at se de sider man lægger ud på nettet.

Det er ikke alle der kan få glæde af de avancerede hjemmesider, hvilket jeg er stødt på mange steder, vel sagtens fordi vedkommende ikke vil opdatere sin browser. Af og til ser man at Javascript er slået fra, vel sagtens for at undgå de muligheder det giver. - Andre vil kun have siderne i ren tekst.

Så man skal jo vælge sine siders design, så de dækker bredt, hvis man gerne vil have de skal ses!

Severino

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-04 10:21

severino -> Hvis man laver sit arbejde ordentligt er der altid en vej uden om problemerne ved at holde sidens accessability i top. Dvs. at inkorporere alternativer i koden, der automatisk tager over i de tilfælde du nævner.

Det er god skik at lave tekst/menu til de, der ikke kan bruge applets. ..at give mulighed for at ændre tekstsørrelse. ..at holde farver inden for den Web-faste scala, ..at bibeholde funktionaliteten for folk der har slået javascripts fra osv. osv. osv. Dette kan sagtens rent teknisk lade sig gøre.

Iøvrigt diskuteres der ikke accessability her, men du skal da være velkommen til selv at oprette en tråd om emnet. Jeg deltager gerne og kan komme med forslag til at løse de problemer, du måtte have i den forbindelse

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-04 16:45

BEMÆRK :

I mit spørgsmåls 1. link = 1.) http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/r eference/properties/innerhtml.asp

Hvis I kopierer hele URL'en ind i browserens adresselinje og vælger Gå vil I få en fejl !!!

Kandu.dk har været så venlig at forære URL'en et mellemrum i ordet : r eference
...det skal selvfølgelig være : reference

Ret det før I prøver URL'en

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-04 21:34

[hør] Tænker HØJT :

Hmmm... det er lidt wierd; object.innerHTML virker på indholdet mellem start og slut tag i det element (object) det referere til.

Manipulerer man et tag's innerhtml, ændre man altså på tag'ets scope, men ikke på tag'ets virkemåde iøvrigt.

Forstår jeg rigtigt ???

Muligvis endnu sværere at arbejde med end "custom event handler'e" i javascript !
I ved; når man fanger et event uden om med : window.captureEvents(Event.XXX|Event.YYY|Event.|...);

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-04 21:36

Nåeh ja.. 3 Z'er på kandu.dk kan virke ret søvndyssende

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-06-04 23:54

Gransker man denne side og søger via browserens menu : Rediger -> Søg på denne side [ innerHTML ] vil man finde to eksempler : http://www.mozilla.org/docs/dom/domref/examples.html

..nemlig brugt som retur værdi fra en funktion og som reference ved en tildeling.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 153 point
Dato : 27-06-04 01:48

Bare for at du ikke skal sidde der og snakke med dig selv,
Vil jeg lige sige at jeg engang læste lidt om det i en bog/hæfte fra libris/idg.
nu kan jeg ikke finde det, men det kommer. sidder netop og bladre i 'Web Develoloper's Secrets' af Harold Davis.
jeg er nu ikke sikke på at det var der jeg så det, men man støder jo ind i meget andet spænende i sådan en mursten
af en bog.
Og så lige et tip (lidt ved siden af emnet) http://www.e-boghandel.dk/shop/item.asp?id=551762

Osse for at trække tiden ud

!

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 06-07-04 23:11

Tak for at trække tiden ud natmaden

Jeg læser videre ..og vender frygtelig tilbage til jer : ajohansen, go'natmad m.fl. ....når jeg er blevet klogere på : innerHTML, innerTEXT, ...og mystiske ting, som : http://search.microsoft.com/search/results.aspx?qu=innerHTML&View=msdn&st=b&c=4&s=1&swc=4

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 07-07-04 08:13

Ja den tr-----------ak nok lidt u------d.

http://www.kandu.dk/dk/spg/44536

Natmaden.... på morgenmad.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 09:39

Tak for igår

Her er det eksempel jeg fotalte dig om :
Kode
<html>
<head>
<title>innerHTML test</title>
</head>
<body bgcolor="#FFCC30">
<p><h1>Overskrift</h1></p>
<span id="tekst" style="position:absolute;top:50%"></span>
<p>fyld</p>
<p>mere fyld</p>
<input type="text" onKeyDown="document.getElementById('tekst').innerHTML = this.value;">
</body>
</html>

Det er et potentielt stærkt værktøj, man har her.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-07-04 09:45

Ps. Eksemplet fungerer en smule bedre, hvis man i stedet for event'en 'onKeyDown' bruger 'onKeyUp'.

</MOLOKYLE>