/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Ny maksine - hvad ville du vælge?
Fra : Dkkasper
Vist : 366 gange
150 point
Dato : 24-06-04 13:33

Jeg skal have ny maskine - jeg ligger vægt på stabilitet, hastighed samt støjsvag maskine.

Hvad skal jeg vælge?

Jeg er især usikker mht. bundkort, grafikort og harddisk på maskinerne. Kan du give mig en god kommentar med på vejen?

hvilken ville du vælge? D eller G? og hvorfor?

Jeg har ikke flere oplysninge end dem som er givet nedenfor.

    D    G

CPU   Intel Pentium4 3.0GHz 800FSB 1MB Cache   Intel Pentium4 3.0GHz 800FSB
Bundkort   MSI PFISR NEO2, SATA, RAID    Asrock P4VT8, 800FSB, SATA, 6 x USB 2,0
Ram   2x 512MB PC3200 DDR400 GEIL     1024 MN DDR Ram
floppy   Samsung 1.44Mb    1,44 mb drev
Grafik   GeForce FX5500 256Mb TV-OUT DVI    GeForce FX5500 256Mb TV-OUT DVI
drev   Liteon Combo DVD brænder 8X +/-    LG combo DVD/RW 4081
Harddisk   samsung i SATA/150 GB     Maxtor 160GB 8MB Cache 7200rpm Fluid, 8MB
kabinet   Codegen 3306 m/usb2.0 og audio i front   sort/sølv desing kabinet 300 W m 2 x usb i front
   Lownoise køler og kabinet.    Nexus Silent CPU køler PHT 3600.
OS   Windows XP Pro DK    Windows XP Pro DK

Pris   9.280    8.050

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-06-04 14:18

Umiddelbart meget ens! Så jeg tror ikke jeg ville gi 1200 mere for en PC med DVD brænder og sata disk!
Så ville jeg hellere opgradere grafikkortet til f.eks. et nvidia 5900 xt eller tilsvarende ATI

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-06-04 16:19

Jeg syntes også du får for lidt for pengene ved at vælge D.
Konfigurationen på G er da glimrende med mindre du har specielle behov.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-06-04 18:31

Hvorfor sammensætter du ikke din egen computer, feks inde ved: https://ssl.itbutikken.dk/default.asp
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 24-06-04 18:59

Nogen kommetarer til bundkortene og harddiske?

Har set der ved nogen maskiner står HT efter intel P4 (ved hvad det står for) men har det nogen ydelseseffekt på en maskine?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-06-04 19:37

Det står for hyper threading! Cpu'en skulle være i stand til at lave to opgaver samtidigt, istedet for at bruge tid på at skifte i mellem dem! Det kræver dog at programmerne kan gøre brug af dette, og det er der ikke så mange programmer der kan endnu! Begge de 2 opstillinger du har vist har hyper treading!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-06-04 19:46

Bundkortene har så vidt jeg kan se identiske chipset, men MSI bliver regnet for en af de bedre bundkort. Tvivler dog på at der er den store forskel på ydelse!
Harddiskene der er SATA'en på papiret hurtigst, men det kræver at den er sat rigtigt op!

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 25-06-04 10:30

Tedd: Hvorfor er grafikkort som du anbefaler(nvidia 5900 xt eller tilsvarende ATI) bedre end det viste i tilbuddet?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-06-04 10:44

DKkasper, hvis man skal vurdere reelt skal man vide hvad du vil bruge maskinen til.
Til spil kan du nok ikke få grafikkortene hurtige nok, men hvis du ikke spiller store avancerede spil er der ingen grund til at ofre ekstra på grafikkort da priserne stiger kraftigt med ydelsen. Mange spilfreaks vil sikkert anbefale en AMD processor, men jeg sværget til Pentium4, der arbejder sikkert med stabil ydelse.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 150 point
Dato : 25-06-04 12:09

5900 xt har en langt bedre ydelse til spil end fx 5500! Ganske vist har 5500 250 mb ram ifh 5900, der har 128 mb ram! men 5900 er langt hurtigere fordi det arbejder dobbelt så hurtigt intern! kortet kan købes for under 1400 kr, så det er ikke den store udgift, og du skal måske kun give 300 kr extra hvis du beder pc butikken opgradere før du køber computeren!

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 25-06-04 12:15

jeg takker - er der nogen forskel i støjen fra de to kort?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-04 12:17

Udtalelser som at pentium arbejder mere stabilt end amd, kan ikke få mig til andet end at trække på smilebåndet! Der sidder amd cpu'er i mange servere, som kører mindst lige så stabilt som pentium! Det er heller ikke et tilfælde at amd lige nu sælger flere cpu'er end intel! Forøvrigt drejer spørgsmålet her ikke om amd contra intel bjarne Men nu du er inde på det, ville jeg da hellere købe en pc med 64 bit amd processor til samme pris som de pentium cpu'er spørgsmålet her drejer sig om!

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 25-06-04 12:18

hvorfor hellere 64 bit amd processor?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-04 12:19

støjen fra kortet afhænger jo mest om den blæser fabrikanten af kortet sætter på! Her er det lidt af en jungle, da man jo normalt ikke kan låne sådan et kort hjem! Men f.eks. 5900xt har ikke ry for at være meget støjende! som regel vil strømforsyningen larme mere!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-04 12:24

Se det er jo et helt andet spørgsmål Dkkasper! Jeg mener generelt amd har et langt bedre pris/ydelses forhold en intel, så du får altså penge til overs til andet spændende hardware, når du køber en amd i stedet for en intel! 64 bit cpu'en er i mine øjne lidt mere fremtidsikker en intel's 32 bit processor, så det vil osse spille ind, hvis jeg skulle vælge processor nu!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-06-04 16:24

Du har meget at lære Tedd, bl.a. at du ikke ved alt!!!
Fjerner flueben.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-04 16:56

Der er da ingen grund til at spille fornærmet BjarneD! Du har din mening jeg har min! Og jeg er altså ikke enig i at Intel er mere stabil end AMD. Mener heller ikke du finder noget belæg for myten hvis du går ind på seriøse sider som Tom's hardware og Anandtech. Hvis man går et stykke tid tilbage til Pentium3 og amd k7 processorer, vil jeg give dig ret, men ikke med pentium4 og athlon xp.
Næh vel jeg ikke alt, det ville da osse være kedeligt!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-06-04 16:59

"Jeg trækker på smilebåndet" Du har fået storhedsvanvid Tedd. En ting er at have en mening en anden er, at man skal HÆVDE den som fakta ved enhver given lejlighed.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-06-04 17:22

Øh det er da dig der hævder at Intel er mere stabil end AMD? Eller har jeg misforstået noget!

Underlige ord at bruge om en anden bruger! Storhedsvanvid og tror han ved alt! Det eneste jeg har sagt er at det er en myte at tro Intel er mere stabil end AMD. Lidt ligesom at sige man mister håret hvis man vasker håret i wash 'n Go i mine øjne! Men hvis du er så sikker på det så kom med nogle beviser istedet for bare at lukke noget ud!

Hvem pokker har tisset på din sukkermad i dag? Regnede dig ellers som en seriøs bruger af Kandu!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-06-04 17:26

Nå!

Godkendelse af svar
Fra : Dkkasper

Dato : 28-06-04 12:16

Tak for svaret tedd.