/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Mine fisk dør
Fra : Julie18
Vist : 2642 gange
40 point
Dato : 01-06-04 12:39

Jeg har en bowle (med ilt, plante ovs) Jeg har haft det i ca 10 dage nu. Men mine fisk er begyndt at dø. Først døde der en lille koldtvands malle, så en slørhale, og så en slørhale til.. Min sidste slørhale har hele tiden haft det fint, men er nu begyndt, at opføre sig mærkeligt. Den er sådam "bedøvelses-agtig" og har fået nogle hvide prikker over hele kroppen, dog mest på finnen. Tror også snart at den dør (?) jeg har en halv kokosnød med hul i akvariet, men den er renset (uden sæbe eller andre midler) HVORFOR BLIVER MINE FISK SYGE?

Kommentar
Fra : Julie18

Dato : 01-06-04 12:48

Tror måske, at jeg har fundet ud af hvad det er-- fandt på nettet, at det er en almindelig sygdom... problemet er så nu, at jeg bliver nødt til, at få renset min bowle. har ikke flere fisk;( men en stor mysteriesnegl.. den bærer da smitten med sig ? Bliver jeg nødt til at aflive den? hvis ja, hvordan? og hvordan bærer jeg mig ad med at rense bowlen 100 %. Pumpen kan da ikke klare en hurtig tur i kogende vand... eller???
help!!!

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 03-06-04 12:25

Det er rigtigt at det er en sygdom der er pokkers dyr at behandle for.
Din snegl skal du have aflivet - det gør du simpelt hen ved at bringe en gryde vand i kog og smide sneglen ned i gryden. Den er død det øjeblik den rammer vandet.

Hvad er det for en pumpe du har?? Hvis det er sådan en kun med en svamp kan du sagtens kodge den men det er ligeså nemt at lade den være i ca. 1 uge, da de aerobe bakterier så vil dø af sig selv.

Bowlen kan du bare rense med acetone. Det gør man også når man samler akvarier. Bare sørg for at lade det fordampe og lav så et par ordentlige vandskift efterfulgt af en modningsprocess på 2-3 uger, hvorefter de sætter dine nye fisk end i - held og lykke! Bare rolig... Det lyder mere voldsomt end det egentlig er.

MVH
Andraes1982

Kommentar
Fra : Julie18

Dato : 06-06-04 19:09

men... hmm.. min snegl har det jo fint.. og da det er over en uge siden fiskene døde, r der så nødvendigt? behøver j at rense bowlen? hvis bakterierne alligevel dør efter en uge, så er der vel ingen grund til at udsætte den for stærke rensningsmidler?
-men ellers tusind tak for hjælpen;)
-Julie

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 06-06-04 20:36

Du kan godt lade din snegl leve, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det vil gå.

Bakterierne dør af sig selv, hvis pumpen ikke er i brug (!)

Hvis du ikke vil bruge kemikalier kan du tømme bowlen og lade den stå et par dages tid uden noget vand i, men det vigtigste er filtret!

MVH
Andreas1982

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 40 point
Dato : 06-06-04 23:36

Det er ikke lige til at sige hvorfor fisk bliver syge, men du havde ikke haft dem så længe, så det mest sandsynlige er "transportskade". Fisk er meget følsomme med f.eks temperaturforskelle i vandet. Men måske var de allerede syge da du fik dem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-04 23:40

Du behøver IKKE at bruge en masse rensemidler, du skal bare komme medicinen i akvariet ifølge brugsanvisningen. og det er altså ikke så dyrt . Købes i akvariebutik.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 07-06-04 01:23

Dova - hendes fisk er jo døde...
Synes måske nok de 70,- FaunaMor koster er meget ifh. prisen på en ny mysteriesnegl....

Andreas

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-06-04 15:18

Altså Andreas, hvis nu hun var ked af, at skulle tømme hele akvariet og starte fra bunden, virker medicinen altså også i vandet, og uanset hvor meget sten, filter o.s.v. bliver rengjort er der ingen garanti for, at smitten bliver fjernet af det.Tro mig jeg har haft akvarier i 30 år, og ved hvad jeg snakker om.

Kommentar
Fra : Julie18

Dato : 07-06-04 15:29

hmm... tror jeg venter lidt.. skal på ferie om fire uger, så synes, at det ville være smartest at vente... Har ikke noget filter, men sådan en luftsten, der er tilsluttet en pumpe uden for akvariet. Min plante er ved at være lidt død og grim, så den skifter jeg bare. Stenene skal koges, kokosnødden ligeså. kan luftstenen tåle at blive kogt?
Overvejer at dræbe min snegl (snøft) i aften... og så slukke for det hele.
Super ærgeligt at jeg nu skal til, at bruge endnu flere penge. Ikke sjovt for en slunken SU!!!
-tak for svarene;)
-Julie-

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-06-04 20:36

Det er altså ikke godt uden filter. Vandet bliver lynhurtigt dårligt når det ikke bliver renset. Det kan være derfor fiskene blev syge.

Kommentar
Fra : Julie18

Dato : 07-06-04 22:03

Nje, det det er altså ikke derfor... Hvade dem jo kun i meget kort tid, så det er begrænset hvor beskidt vandet kan nå at blive. Havde jo også to maller og en sneget til at rense. Og brugte en slamsuger til at fjerne skidt fra bunden. De var jo helt fra starten sløve...
-Julie

Kommentar
Fra : Julie18

Dato : 07-06-04 22:04

Ved at de var sløve, fordi min søster også har slørhaler og de er utrolig livlige.. dem havde hun købt kort tid forinden--- bare i en andet dyrehandel.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 08-06-04 01:18

Julie.... Nu bør slørhaler slet ikke holdes i en bowle - guldfisk ligeså, så jeg foreslår at du køber dig et rigtigt akvarie. Jeg er selv på SU, men for tiden kan man få et splinbternyt 250l. Effectline med armartur for 1998,- + pumpe ( 850,- ), men så er du også godt kørende.... ;)

Ellers må du da godt købe mit 128l.

Andreeas1982

Kommentar
Fra : Julie18

Dato : 08-06-04 13:40

Men hvad pokker er forskellen på en bowle og et akvarium? har jo præcist de samme ting i min bowle som der er i et akvarie.. og det er vel næppe formen der er den afgørende faktor? og hvor pokker skulle jeg lige få tre tusind kr fra???
Men ellers tak for a j må købe dit, Andreas.. men takker lige nej i første omgang;)

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 08-06-04 14:37

Forskellen er størrelsen.... En bowle indeholder max. 45l. vil jeg skyde på, men hvis du spørger en fiskehandler vil evdkommende sige at alt under 128l. KUN er til yngel eller karantæne akvarie.
Det er desuden nemmere at holde værdierne nede i større akvarie, da du har en større "buffer".

Udover det så mener jeg at dit spørgsmål er blevet besvaret, så skal vi ikke lukke menet?

Med venlig hilsen
Andreas1982

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-04 17:32

Jeg vil godt give Andreas ret i det med bowler til fisk. Både formen og størrelsen er uhensigtsmæssig til fiskehold. Det er vist mere et spørgsmål om "smart" design end hensyn til dyrene.

Kommentar
Fra : Julie18

Dato : 08-06-04 18:17

altså.. nu vil jeg godt lige sige, til mit eget forsvar, at jeg spurgte dyrehandleren (faktisk spurgte jeg tre) om det var hensigtsmæssigt at holde slørhaler i bowle hvis man havde ilt. Svaret blev selvfølgelig, at det kunne man sagtens. Og tænkte nu ikke på designet... men nu har jeg altså bowlen. og hvis jeg kun har to små slørhaler i den, så kan jeg ikke se det store problem... Så desuden nogle små halv liters-tingester med en kampfisk i. Det er efter min mening uacceptabelt...
Julie

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-04 22:30

Det var ikke bare for at hakke på dig, men mere en kritik af meget af det uhensigtsmæssige skrammel der bliver solgt til opbevaring af dyr. Det gælder også for f.eks. bure til marsvin m.m. .Ved du hvorfor kampfisk får lange finner? Fordi de står i små glas hvor de kan se andre kampfisk. Og så står de og spiler finnerne ud så de vokser unaturligt. P.g.a. at finnerne er anstrengende at slæbe på bliver de ikke ret gamle. Men folk vil hellere købe en FLOT kampfisk end en med naturlige finner.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 08-06-04 23:16

Det var slet ikke for at genere dig og jeg er da også sikke rpå at det nok skal passe dyrehandlerne gav dig ret i at man godt kunne - at man ikke bør er en anden sag..
Som en god regel kan man derhjemme læse om de fisk man regner med at købe og så nøjes med at købe dem når man kommer ned i dyrehandleren. Det tager max. ½ time og dine filsk vil takke dig bagefter...

Akvariesiden.dk er en god side at spørge. Folk er mere interesseret i fiskenes velbefindende end i overlevelsesrater og man får, som regel, et høfligt og hurtigt svar.

Som sagt: det var ikke for at genere dig!

Med venlig hilsen
Andreas1982

Kommentar
Fra : Julie18

Dato : 08-06-04 23:40

Nej okay.. det var altså ikke for at snerre:) man lærer jo af sine fejl, og det var så åbenbart en fejl, at lytte til hende der solgte mig dem. Hun sagde endda til mig, at hun selv havde en bowle derhjemme-- men hva pokker... min snegl har det rigtig godt-- tror den nyder, at have en stor dejlig bowle for sig selv.. måske skulle jeg bare lade det blive ved sådan...
-Julie

Kommentar
Fra : Julie18

Dato : 08-06-04 23:40

Nej okay.. det var altså ikke for at snerre:) man lærer jo af sine fejl, og det var så åbenbart en fejl, at lytte til hende der solgte mig dem. Hun sagde endda til mig, at hun selv havde en bowle derhjemme-- men hva pokker... min snegl har det rigtig godt-- tror den nyder, at have en stor dejlig bowle for sig selv.. måske skulle jeg bare lade det blive ved sådan...
-Julie

Godkendelse af svar
Fra : Julie18

Dato : 10-06-04 22:15

Tak for svaret dova.