/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java / Spørgsmål
10  mccracken 320
java
Fra : faetterper
Vist : 630 gange
15 point
Dato : 05-06-02 16:45

hej er der nogen der fatter at bruge java.util.date idet jeg har lavet en system over nogle brugere der kan leje biler i et bilfirma. Men jeg skal kunne udleje dem i bestemte ugenr. men jeg har svært ved at få indført et eller andet der kan gøre det. Så hvis en eller anden kan hjælpe mig eller evt. ved hvor på nettet jeg kan få svar ville det være fedt.

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 25 point
Dato : 05-06-02 16:51

jeg fandt lige den her stump kode til dig, så du kan komem videre :

--------------------------
Her er koden :
Håndterer datoer :

For at få dags dato i SQL format :
java.util.Date today =
new java.util.Date();
java.sql.Date sqlToday =
new java.sql.Date(today.getTime());

For TImestamp er det den samme metode
java.util.Date today =
new java.util.Date();
java.sql.Timestamp now =
new java.sql.Date(today.getTime());

Du kan også bruge Date, Time eller Timestamp i en forespørgsel v.h.a. JDBC escape koder :
Date {d 'yyyy-mm-dd'}
Time {t {'hh:mm:ss'}
Timestamp {ts `yyyy-mm-dd hh:mm:ss.f . . .'}
note: the .f .... is optional

For eksempel, vil et udtryk med en dato se sådan ud :

java.util.Date today =
new java.util.Date();
java.sql.Date sqlToday =
new java.sql.Date(today.getTime());

String query =
"select * from cust where purchase_date < { d '" + sqlDate.toString() +
"' }");

Med et PreparedStatement, behøver du ikke JDBC escape koder JDBC-driveren vil gøre jobbet for dig :
java.util.Date today =
new java.util.Date();
java.sql.Date sqlToday =
new java.sql.Date(now.getTime());

PreparedStatement p = theConn.prepareStatement
("select * from cust where purchase_date < ?");
p.setDate(1, sqlToday);

Kommentar
Fra : Mimer

Dato : 18-07-02 10:20

Hmmm... Det er rigtig nok at java.sql.Date kan/skal anvendes ved kontakt til databasen, men jeg er ikke helt enig i at det er et fyldestgørende svar

Problematikken omkring java.util.Date er at det blot er en klasse til at holde et tidspunkt (i en meget stor long) i millisekunder, siden et defineret tidspunkt i 70'erne... Derfor er der heller ikke rigtig nogen fornuftig funktionalitet på den klasse, og ikke ret mange brugbare metoder man kan kalde... Hvis man derimod vil lave kalender-gymnastik (som bladre dage/uger/måneder/år frem i tiden eller finde ud af om det er søndag) skal man have fat i java.util.Calendar og dens extendende klasse java.util.GregorianCalendar.

Du kan læse om GregorianCalendar her (og se et eksempel på brugen af den):
http://java.sun.com/j2se/1.4.1/docs/api/java/util/GregorianCalendar.html

Hygge