/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Ave Maria
Fra : kylling
Vist : 1234 gange
20 point
Dato : 02-06-02 20:00

Hvordan beder man en rosenkrans?
Man læser ofte i irske eller italienske romaner at katolikker "dømmes" til at bede x-antal rosenkranse for hvad de end har skriftet til deres præst.Jeg har selv fået en rosenkrans som gave af en spansk veninde, men hun har svært ved at forklare hvordan den bruges.

Kommentar
Fra : StineB

Dato : 02-06-02 20:53

Hej Kylling
Se på www.catholic-web.dk, der står en forklaring.

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 30 point
Dato : 02-06-02 19:33

fandt dette på www.katolik.dk

HELLIGE TEGN - Rosenkransen
Biskop Egon Kapellari, Østrig (oversat af sr. Bernarda O.S.B.)

En bønnesnor med 59 "perler" af træ, glas eller andet måske kostbart
materiale samt et kors, det er rosenkransen. Denne krans af perler er for
mange katolikker et helt uundværligt in- strument som et helligt tegn på
bønnen, når man tager den i hånden og lader den glide mellem fingrene.
Sådanne bønnesnore til at ledsage lange bønner finder vi også hos ikke-
kristne trossamfund, for eksempel i Islam, hvor snoren skal hjælpe med til
at nævne Allah's navn netop 99 gange.

Millioner af katolikker beder dagligt rosenkransen, om ikke den hele så
dog en del af den. Rosenkransbønnen består af 15 dele - "led" - hvor hvert
led består af et "Fader vor" og ti "Hil dig Maria", mens man betragter -
mediterer over - 15 "mysterier" om Guds forløsende virke i Jesus Kristus.
Som regel beder man kun en tredjedel, det passer med antallet af perler på
kransen, altså 5 gange 1 Fader Vor og 10 Hil dig Maria, og måske nævner man
også navnet på mysteriet. Man har tre forskellige "rosenkranse", nemlig de
fem "glædens mysterier", fem "smertens mysterier" og fem "herlighedens
mysterier".

Man overvejer dermed den vej, som Maria er gået sammen med Jesus. "Jesus,
Guds Søn og menneskesøn, som blev undfanget ved Helligånden, båret til
Elisabeth og født i en stald; Jesus, som i angstens time svedte blod, blev
pisket og kronet med torne, som bar sit kors på smertens vej og blev
korsfæstet; Jesus, som opstod fra de døde, vendte hjem til sin Fader i
himlen, hvorefter Helligånden blev udgydt over Kirken, og Maria, Kirkens
Moder, blev hentet hjem og kronet med himmelsk glans". Ofte vil man indlede
mysterierne med at bede den apostoliske trosbekendelse og tre Hil dig Maria
med en bøn om, at de tre gud- dommelige dyder må forøges i os: tro, håb og
kærlighed.

For mange katolikker er rosenkransbønnen fremmed. Unge mennesker synes
ofte, at den er lang og monoton. Men mange store personligheder i Kirken
har elsket netop denne bøn. I den større bue, som rosenkransen udspænder
fra det ene mysterium til det næste, har den bedende altid plads til, sammen
med sine egne glæder og sorger, at indeslutte andres glæder og sorger i sin
bøn.

Når rosenkransens perler glider gennem fingrene, vil fred tage bolig i
hjertet og sprede sig til andre. Den fred lyser op i en lille del af verden
og forvandler den. Den rosenkransbøn, som til en begyndelse synes monoton,
danner hele tiden en overgang fra mundtlig bøn til betragtende bøn, har
Adrienne von Speyr, mystiker i det 20 århundrede, sagt.

"Bed uden ophør", sagde apostlen Paulus til de kristne i Thessalonika (1
Thess 5,17). I Kirkens tidligste munkevæsen i ørkenen opstod, inspireret af
denne tekst af Paulus, en tradition med vedvarende bøn, der fulgte
åndedrættets og hjerteslagets rytme, og som ikke blev afbrudt, fordi man
beskæftigede sig med manuelt arbejde.

Denne vedvarende bøn var ikke en monoton gentagelse af ord og ikke et
magisk forsøg på at modtage guddommelig kraft, men snarere en længsel efter
at blive indviet i mysteriet omkring foreningen med Gud.

Den, der bad på den måde, blev som en kilde af fred og åndelig glæde.
Den vestlige kirkes rosenkransbøn, som blev opfundet af en karteusermunk,
har samme udgangspunkt som den østlige kirkes Jesusbøn. Dens vej fører over
Maria til Jesus.

--
Andreas Eskerod

"kylling" <kylling.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:%ZsK8.37169$4f4.1271791@news000.worldonline.dk...
> Hvordan beder man en rosenkrans?
> Man læser ofte i irske eller italienske romaner at katolikker "dømmes"
> til at bede x-antal rosenkranse for hvad de end har skriftet til deres
> præst.Jeg har selv fået en rosenkrans som gave af en spansk veninde, men
> hun har svært ved at forklare hvordan den bruges.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.368 / Virus Database: 204 - Release Date: 29-05-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 19:35

Du kan læse hvordan her: http://www.megaga.dk/rosenkrans/intro2_frame.html

--
Andreas
"kylling" <kylling.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:%ZsK8.37169$4f4.1271791@news000.worldonline.dk...
> Hvordan beder man en rosenkrans?
> Man læser ofte i irske eller italienske romaner at katolikker "dømmes"
> til at bede x-antal rosenkranse for hvad de end har skriftet til deres
> præst.Jeg har selv fået en rosenkrans som gave af en spansk veninde, men
> hun har svært ved at forklare hvordan den bruges.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.368 / Virus Database: 204 - Release Date: 29-05-2002

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 21:10

stine, du i familie med asger bo brejner?

--
Andreas

"StineBrejner" <StineBrejner.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:nLtK8.14354$N46.668675@news010.worldonline.dk...
> Hej Kylling
> Se på www.catholic-web.dk, der står en forklaring.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.368 / Virus Database: 204 - Release Date: 29-05-2002

Kommentar
Fra : StineB

Dato : 03-06-02 10:54

"andreas" skrev d. 02-06-02 21:10 dette indlæg :
> stine, du i familie med asger bo brejner?
>
> --
> Andreas
>
> "StineBrejner" <StineBrejner.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:nLtK8.14354$N46.668675@news010.worldonline.dk...
> > Hej Kylling
> > Se på www.catholic-web.dk, der står en forklaring.
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.368 / Virus Database: 204 - Release Date: 29-05-2002
>
> Hej Andreas
Min mand, Henning Brejner født i 1956, som desværre døde for lidt over en måned siden, vil på en eller anden måde være i familie med "Asger Bo Brejner" - men jeg/vi kender ham ikke.

Godkendelse af svar
Fra : kylling

Dato : 07-06-02 19:10

Tak for svaret andreas.
Det var et flot og fyldestgørende svar du havde fundet til mig.Som du nok kan forstå er jeg noget af en novice ud i søgemaskiner og deres brug. Endnu en gang tak.Hilsen Kylling