/ Forside/ Interesser / Videnskab / Filosofi / Spørgsmål
10  ans 370
2. Verdenskrig - Jødeudrydelsen
Fra : pzyko
Vist : 1032 gange
100 point
Dato : 12-05-04 02:55

Når jeg stiller dette spørgsmål er jeg bange for at blive betragtet som "Nazist" eller antisemit. Det skal derfor som det første gøres klart for en hver der læser i dette indlæg at jeg på ingen måde har forbindelse til eller underkaster mig dette. Dette spørgsmål/indlæg går udelukkende på historisk interesse...

Efter at have modtaget den almene historieundervisning i skolen stiller jeg pludselig spørgsmålstegn ved udrydelsen af de 6 millioner jøder under anden verdenskrig som angiveligt skulle være udført af de tyske SS.

Første gang jeg begyndte min spekulation var da jeg læste nogle gamle tal i avisen "World Almanac". Tallene angiver den jødiske befolkning world wide. Senere har jeg så været rundt på diverse bibliotker og har fået lov at slå op i diverse gamle aviser for at finde flere mærkelige tal. Her er en liste:

National Council of Churches, 1930 - 15,600,000.
American Jewish Committee Bureau of the Synagogue Council, 1939 - 15,600,000.
World Almanac, 1940, side 129: World Jewish Population - 15,319,359.
World Almanac, USA 1946 - 15,690,000.
World Almanac, 1949, side 289: World Jewish Population - 15,713,638.
Statistical Handbook of Council of Churches, USA 1951 - 15,300,000.
World Almanac, 1996, side 646: World Jewish Population - 14,117,000.

Jeg undrer mig nu over at højeste fundne tal angiver en befolkning på 15,713,638 individer, og laveste tal angiver en befolkning på 14,117,000 individer. Altså en forskel på 1,596,638 individer. Ydermere skal det betænkes at det laveste tal stammer fra 1996. Hvor er de 6 millioner savnede jøder i denne statistik ???

Det er også ingået i den almene historie-undervisning at der alene skulle være blevet skudt 4 millioner jøder i Auschwitz. Da lejren kun fungerede i 4 år skal der altså være blevet skudt 2740 mennesker dagligt. Hvilket omfang skulle et kremitorium ikke have haft for at kunne tilintetgøre knap 3000 mennesker om dagen ???

Misforstå nu ikke dette indlæg. Jeg er ikke holokaust-benægter. Jeg er bare intereseret i hvordan den historie-undervisning man har fået kan stemme overens?

Det kunne jo være at en eller anden har en oldefar eller noget der kan fortælle lidt om hvordan man har båret sig ad og hvordan det hele hænger sammen....Vedkommende behøver jo slet ikke at give sig til kende hvis det ikke ønskes. På nettet er der jo trods alt mulighed for at være anonym. Jeg ville blot være meget glad og yderst taknemlig for et svar der kan fortælle hvordan tingene hænger sammen. Og også hvorfor de 6 millioner ikke indgår i statistikken ??

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-05-04 07:43

Hej tallet er vidt jeg husker ikke helt korrekt med 6 mil jøder.
De 6 milioner at tallet på mennesker der blev udrydet.
Tallet er sammenat af at der blev udrydet omkring 2,5 milioner Jøder.
Resten er andre typer som var uønsket i det tredie rige, syge, evnesvage, andre trossamfuds medlemmer mm.
Det kan være det retter lidt din statestik.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 12-05-04 07:57

Der er lige en lilel finesse du skal være opmærksom på, idet de tal du opgiver angiver det som man kan kalde rettroende jøder, altså folk der praktiserer jødedommen.

Hitler var så vidt ligeglad om man praktiserede jødedommen, og om man man hel, halv, kvart eller for den sags skyld ottendels jøde, forstået på den måde at hvis der i de forgangne generationer havde været jøde, så var man også på listen.

Jeg beklager at måtte meddele dig at der desværre nok ikke er grund til at stille spørgsmålstegn ved at der blev udryddet ca 6.000.000 mennesker, om det så var 2,5 eller 3,5 millioner jøder er vist for den sags skyld ligegyldigt, da det alene kan diskuteres ud fra hvordan du definerer en jøde.

mvh
Henning Borhcert

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 100 point
Dato : 12-05-04 08:24

Er det overhoved muligt i dag på verdensplan at lave en tilnærmelsesvis optælling af jøder eller for den sags skyld alle mulige andre trosretninger.
Hvordan har man optalt antallet af jøder? Hvornår er man talt med som jøde?- eks. skal bægge ens forældre være jøder, eller bare en af bedsteforældrene, eller skal man være tilknyttet en menighed, eller????? Religion har det godt i modgang. Så mon ikke der er mange der er blevet bevist om at de er jøder under og efter 2. verdenskrig.
Bag statistikker gemmer der sig en masse usikkerhed.

Auschwitz tror jeg var et helvede som vi idag heldigvis ikke har fantasi til at forestille os eller sætte os ind i. Prøv at gå på bibliotektet og låne bøger om det - der findes masser. Fra TV-serien Auschwitz husker jeg en scene, hvor flere hundrede mennesker - nøgne og udhungrede - blev gennet ind i et rum, og gasset ihjel. Næsten inden de var døde blev rummet tømt og nye sendt ind. Jeg tror ikke tallene er usansynlige.

Else

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-05-04 08:43

Citat
Ydermere skal det betænkes at det laveste tal stammer fra 1996. Hvor er de 6 millioner savnede jøder i denne statistik ???

Statistikken fortæller vidst ikke noget om antallet fødte i 1930 - 1996.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-05-04 09:21

Man skal altid tage tal der stammer fra undersøgelser under krig med et vist gran salt. Jeg tvivler ikke om at tyskerne med sædvanlig grundighed lavede statistikker over antallet af krigsfanger og internerede jøder, men de forskellige kommandanter har sikkert overdrevet lidt for at tækkes Hitler eller underdrevet lidt for at få flere midler/materiel/mandskab.

Upræcise tal forekommer under enhver krig. Det korte og det lange er; det er en forbrydelse mod menneskeheden at sætte aflivning af fanger i system.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 12-05-04 16:44

Man kan også tænke på en anden måde. Hvis man tager tallet fra 1939 (15,600,000). Og tallet fra 1949 (15,713,638). Så skal det altså betyde at en befolkning på 15,600,000 minus 6,000,000 altså ca. 10,000,000 på 10 år har formeret sig med 6,000,000...Det burde da ikke være muligt!!

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 13-05-04 07:49

Pzyko

Dit ræssonnement mangler en del i logik. Hvad skulle afholde en befolkning fra at lave en forøgelse af befolkningen med 60% over en 10 årig periode.

Du bør tænke på at dem der faldt først for nazisternes udryddelse fra jo de svage og gamle, der dels ikke kunne dels ikke orkede at flygte, så den del af befolkningen der var tilbage bør alt andet lige have et større fødselsrate end den øvrige befolkning.

Udover fødsler kom der altså også en del til, som ikke tidligere havde været registreret som troende jøder, idet man pludseligt havde fået øjnene op for et skæbnefællesskab. Herudover så var der en masse jøder i Sovjetunionen, der ikke officielt var registereret da det i det hele tage var et problem med registreringer, dels under krigen, men i allerhøjste grad under det styre man havde, og ikke mindst for en befolkningsgruppe som ikke var tolereret.

Jeg er faktisk ved at nå til den konklusion, at på den måde du afviser alle de oplysninger du allerede har fået her, så har du måske en snert af huden, hvad angår det du dybt bedyrer du ikke har. Dine indvendinger er ikke for mig at se betingede i historisk korrekthed.

Jeg ved godt at dette svar koster mig de mulige point, men dem afgiver jeg gerne for at få lejligheden til at sige at du befinder dig på tyndt vand her.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 13-05-04 16:00

Henning...

Der er intet hold i de sidste to spalter du skriver, men ellers lyder dit svar rimilig indlysende, men det jeg leder efter er bare ikke nogen der TROR at tingene hænger sådan sammen. Jeg vil gerne have en der VED hvordan det hænger sammen...Sådan en må der jo findes inden for landets grænser.....

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 13-05-04 16:04

Men forresten...Hvis der ikke snart kommer bedre svar så er da da intetder forhindrer dig i at løbe af med de 100 point!!

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 13-05-04 16:08

Du er simpelthen et vrøvlehoved. Du bortkaster alle kendsgerninger, under påberåbelse af ikke at have noget politisk motiv, og beder så om en der ved det.

Enhver der ved det, kan jo kun basere sig på de facts du alligevel blot ignorerer. Der har været rigtig mange gode svar her i tråden, så hvis det ikke er politisk du forsøger at markere dig, så luk spørgsmålet og bekæftig dig med noget mere fornuftigt.

mvh
Henning Borchert

Godkendelse af svar
Fra : pzyko

Dato : 13-05-04 19:11

Tak for svaret ElseR.

Kommentar
Fra : CO8

Dato : 02-01-05 12:13

Kig ... htt://fanger. dybdahl.dk/