/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Kinesisk på Århus Uni!
Fra : rbille23
Vist : 889 gange
179 point
Dato : 11-05-04 12:27

Jeg søger erfaringer fra folk der studerer/har studeret kinesisk på Århus Uni, jeg har allerede en del info om uddannelsens opbygning mv. men savner oplysninger om "dagligdagen" på studiet.

Jeg har ingen fornemmelser for, hvordan livet som studerende på uni er, f.eks. timetal mv.

Det siges at studiet kræver meget selvstændighed, osv. på hvilken måde?

Og hvordan adskiller "kinesisk"på uni sig, fra f.eks. gym? (jeg mener undervisningsformen/atmosfæren)

Jeg har hørt at grammatikken første år, er umådelig svær, nogle gode råd?

Håber der er een eller flere, der vil øse ud af deres erfaringer, alle gode råd eller erfaringer er velkomne!!!

Accepteret svar
Fra : gryaskaa

Modtaget 179 point
Dato : 15-05-04 19:27

Hej rbille
Jeg har læst japansk på århus universitet, men er nu overført til København. Studierne er rimeligt sammenlignelige hvad angår studiemiljø, og på min årgang har vi haft meget sammen med de kinesisk studerende.
Det er et helt vildt interessant studie, men det ligger op til én selv hvad og hvor meget man vil have ud af det. Hvis man giver det en skalle og rejser til japan/kina -jeg mener det normalt ligger efter 1. studieår, bliver man rimelig god, og mange får fritidsjobs som guider og rejser jævnligt på kortere ture til kina. De kommer på den måde jævnligt tilbage og får brugt det sprog de har lært.
Det kræver at man selv gider give det en ekstra skalle, hvis man vil blive rigtig god, for man kan godt klare sig igennem med minimun indsats. En enden ting er, at man efter 1. -måske 2. år oplever at sidde 3-4 stykker på et fag, og det kan være noget ensomt, og det bliver meget let at falde fra. Det er nok det der får "vores" studie til at skille sig mest ud fra andre.
Mht. atmosfæren er det meget op til den årgang som starter, men jeg har haft en rigtig god oplevelse af studiemiljøet, dog ER det et solo studie efter de første år, men man får rigtig mange internationale venner, som man jo så må nøjes med at maile med....

håber du kan bruge det, ellers skriv igen.

Kh Gry

Kommentar
Fra : rbille23

Dato : 16-05-04 20:04

Hey Mange tak!!!

Det jeg frygter mest er nok grammatikken, som du jo af gode grunde ikke kan kommentere nu hvor du læser japansk! :)

Du skriver at man kan klare sig igennem med "minimum indsats"? Dvs. gennemføre studiet, men altså som du selv skriver uden at blive "rigtig god"?

Men jeg tænkte også lidt på hverdagen på uni, hvordan kunne en typisk uge f.eks. se ud for dig 1.år? mht. timetal, forberedelse mm.?

Har du været i Japan et semester eller to? Jeg har nemlig overvejet både kinesisk og japansk, men endte med kinesisk fordi det virkede lettere at få økonomisk hjælp til udenlands rejser mm.

Kommentar
Fra : gryaskaa

Dato : 17-05-04 10:15

Hej hej
Ja, det er meget lettere at få støtte til udenlandsrejser når man læser kinesisk. Derudover er det rigtigt dyrt at rejse i Japan, men det bør nok ikke være det der afgør hvilket et af fagene du vælger. Jeg har været i Japan 4 gange, somregel på legater der har fået det til næsten at løbe rundt. Det løber vel op på i alt 1 3/4 år i Japan.
Japansk grammatik ER også sværere end kinesisk. Jeg selv er ingen gramma-ørn, så jeg kan forsikre dig om, at det kan læres af alle, og faktisk er mere anderledes end det er svært -man skal fange en helt anden måde at tænke grammatisk, og det kan være ret interessant, selvom man tror man går rundt og "hader" grammatik.....

Hvor meget forberedelse man har, er meget forskelligt fra person til person. Man har generelt timer hver dag på første år, senere måske 3-4 gange om ugen. På første år har man vel -et slag på tasken - to til fire timer hver dag, og vil man være velforberedt, kan man regne med dobbelt så meget forberedelse derhjemme, men så er man også velforberedt. Jeg læser selv på overbygningen og har en søn, derfor er jeg afskåret fra at læse ret meget udenfor "normal arbejdstid", hvor min søn er i vuggestue. Det løber fint rundt semesteret igennem, kun ved eksamenstid er der noeget mere arbejde med det.
Men det er lidt svært helt at gøre det op på den måde, for det har det med at blive en livsstil eller en passion. Det er næsten nødvendigt for at læse et fag, der er så fjernt fra alt andet.

Jeg ville, hvis jeg var dig, seriøst overveje hvor jeg ville læse kinesisk og om det virkelig skal være det. Det munder ikke ud i nogen specifikke jobs, og det er lidt svært for de der er blevet færdige overhovedet at få jobs, medmindre man er villig til at rejse udenlands i en periode. I det hele taget er studierne rettet meget imod det private erhvervsliv.

Jeg ved ikke om man kan læse kinesisk på handelshøjskolen i Kbh. men det formoder jeg stærkt. Det er nok en uddannelse med lidt flere muligheder. Desuden er det ikke sikkert at der er så meget at "komme efter" på overbygningen i Århus -skønt den er bedre for kinesisk studerende end japansk, men man kan blive nød til at rejse til Kbh. sådan som jeg selv har gjort.

Dette er ikke for at skræmme dig, for jeg er selv meget glad for mit fag og mit studie, men det er et studie hvor ens fremtid kan være noget broget -og det er jo mange år man bruger på det! Hvis du bare er helt vildt interesseret i østen, så er det det rigtige studie for dig også!

Kh. Gry

Godkendelse af svar
Fra : rbille23

Dato : 17-05-04 16:14

Tak for svarene Gry! Jeg er nu sikker på at jeg har valgt rigtigt! :D

Har du "mange" venner eller bekendte, der har læst kinesisk og nu står uden job? Jeg er lidt bekendt med problematikken. Jeg vil hovedsageligt læse kinesisk pga. min interesse for østen, jeg er godt klar over at studiet ikke kvalificerer een til at blive f.eks gymnaiselærer eller lign. som f.eks. japansk. Men for mig betyder det ligeså meget at studiet er spændende, fordi det jo er en stor del af ens liv man bruger på det.

Jeg vil jo også tro, at man 3.år kan læse et sidefag, der gør studiet mere spiseligt for det private erhversliv, vil gerne arbejde indenfor eksport/import eller evt. turisme, men selvfølgelig med mere vægt på kultur end økonomi. (grunden til at jeg vil læse på uni, istedet for handelshøjskolen)...

Kommentar
Fra : gryaskaa

Dato : 18-05-04 09:12

Hej Rbille
Det lyder som om du har valgt rigtigt, ja!! God fornøjelse med det! Tak for pointene!

kh gry