/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Blå mandag
Fra : dreyer
Vist : 800 gange
100 point
Dato : 11-05-04 09:33

Hvordan er blå mandag opstået? Hvornår? Hvad er baggrunden?

Hilsen
Dreyer

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 110 point
Dato : 11-05-04 09:46

Hejsa

Prøv at kikke på dette links

http://www.1klik.dk/artikel/default.asp?id=FA/103

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 11-05-04 09:46

Når man farver med indigo (samme kulør som de blå cowboybukser) skal farvestoffet iltes, for at det igen kommer på en vand-uopløselig form. Derfor blev det nyfarvede tøj hængt til luftning. Det var ikke nær så hårdt som selve farvningen. Her fik man også lov til at komme ud i den friske luft, i stedet for at svede i den fugtmættede lummervarme stinkende luft, der var i farveriet. det lugter ikke særligt godt når man küpefarver.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 11-05-04 09:47

Og så er der blå mandag. Blå mandag blev i middelalderen anvendt om fastelavnsmandag, men er i dag gået over til at betyde frimandag – en såkaldt kitdag. En dag hvor man med eller uden tilladelse holder sig borte fra sit arbejde. I dag forbinder man også blå mandag med en tømmermandsdag, en pjækkedag eller lignende.
/PG

Kommentar
Fra : briani

Dato : 11-05-04 09:48

Hovsa

Hele linket kom ikke med

jeg prøve lige igen

http://www.1klik.dk/artikel/default.asp?id=FA/103

Ellers så må du kopierer hele linket op i adresselinjen

Brian

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-05-04 09:56

Blå mandag
For flere hundrede år siden var Rosenborg Have et yndet udflugtsmål for det bedre borgerskabs konfirmander. Faktisk blev den tradition til det vi i dag kender som konfirmandernes blå mandag. Andre konfirmander drog til en park tæt ved Langebro, hvor der var forskellige forlystelser -og så var der endelig de lavere sociale lag. De fejrede blå mandag på de københavnske værtshuse og oplevede -ikke sjældent den første rus.

Og konfirmanderne ude på landet ? Ja, de havde ingen blå mandag. De arbejdede allerede -og havde kun fri om søndagen.

Ovenstående fra denne side
http://www.dr.dk/kanal94/konfirmation.shtml

mvh ans

Kommentar
Fra : briani

Dato : 11-05-04 10:07

Okay det vil ikke som jeg vil,så laver vi lige linket om til denne her

http://shor.ter.dk/972259576

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-05-04 10:09

Her fra Dansk Folkemindesamling

http://www.dafo.dk/konfirm/mandag.cfm

mvh ans

Godkendelse af svar
Fra : dreyer

Dato : 29-08-04 19:58

Tak for svaret briani.