/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
CPU L2 cache samt SSE
Fra : steenfibiger
Vist : 911 gange
180 point
Dato : 10-05-04 20:53

Min PC har et lydkort, men jeg kan ikke få den til at sige noget med Real Player, hverken afspilning af CD elller radioprogrammer fra Danmarks Radio. Efter analyse af min PC med EVEREST er de eneste fejlmeldinger jeg får følgende: Ingen CPU L2 cache fundet. Det kan give ydelsesproblemer, samt: SSE er ikke understøttet. Opgrader din CPU for at øge hastigheden på programmer der benyttter SSE.
Motherboard Navn er DFI K6BV3+/66/ / K6XV3+/66, BIOS er fra Phoenix Technologies Ltd. og System BIOS er mere end 2 år gammel.
Hvad betyder de meddelelser jeg har fået fra EVEREST, og har det nogen betydning for at få lyd på min PC? Hvordan får jeg lyd på min PC?
Jeg håber at dette var klart nok! Tak for hjælpen,
Steen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-05-04 20:55

Tvivler på det er det! Virker lyden ellers?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-05-04 21:46

Nej, problemet er at lyden slet ikke virker!

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 10-05-04 22:33

Hvilken CPU har du ??

Hvis du kigger i enhedshåndteringen, er der så nogle gule eller røde markeringer af dit lydkort.

Umiddelbart har meldingen fra EVEREST intet med lyden at gøre, SSE er et instruktionssæt til multimedie som Intel indførte fra Celeron 533A, og det understøtter dit bundkort ikke. L2-cache kan jeg fortælle dig om, når du fortæller hvilken CPU du har.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 10-05-04 22:35

Fortæl lige hvilket lydkort du har og om du kører win98

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-05-04 22:37

Der skulle gerne være henvisninger til drivere til dit lydkort i Everest! Under PC og opsumering!

Kommentar
Fra : boegvad

Dato : 11-05-04 01:58

for lige at indføje en ekstra kommentar så kan det aldrig skade at opdatere din bios - 2år er måske en smule efter udløbsdatoen

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 20-05-04 10:45

Hej Sonne, Tedd og Bøgvad.
Tak for jeres kommentarer. Nu er jeg kommet tilbage igen og kan svare på jeres spørgsmål:
CPU: AMD k6-2, 550 MHz (5.5 x 100)
Motherboard navn: DFI K6BV3+/ 66 / K6XV33+/66
Motherboard chipset: VIA VT 82C598 Apollo MVP3
Styresystem: Windows 98 Second Edition
Lydkort: Fortemedia FM 801 Audio Controller

Og til Bøgvad: hvordan opdaterer jeg min BIOS.

Tak for jeres hjælp
Steen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-05-04 13:44

Prøv at downloade drivere til dit lydkort her
http://members.driverguide.com/driver/detail.php?driverid=33377

Brug login/password drivers/all

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 22-05-04 13:09

Tak tedd,
Jeg forsøgte at downloade drivere fra den adresse, men ingen drivere passede helt til navnet på mit lydkort (Audio Controler manglede i navnet). Men jeg blev kørt rundt i hele driverquide.com med alt muligt jeg skulle downloade. Jeg fik også udskrift af alle mine drivere og Capabilities.
Det eneste jeg opnåede var at min ISDN-formindelse blev afmonteret og jeg måtte have support fra get2net for at genetablere den.
Jeg er stadig helt uden lyd i min PC!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-05-04 13:12

Det jeg sgu ked af!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-05-04 13:19

Har du forøvrigt installeret Via driverne?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 31-05-04 10:46

Tak Tedd, for din ihærdighed. Men jeg er nødt til at få at vide, hvordan jeg kontrollerer om Via driverne er installeret, og hvordan jeg gør det, hvis de ikke er installleret.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-05-04 12:54

Det kan du se under enhedshåndtering

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-06-04 13:43

Tak, det prøver jeg næste gang jer er ved den pågældende PC med Windows 98.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-06-04 12:08

Vi er korrekt installeret og virker korrekt. Der er ingen opdaterede versioner, som virker bedre. Så det er ikke her problemet ligger. Tak for hjælpen Tedd, Sønne og Bøgvad. Jeg har desværre ikke fået lyd på endnu.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 13-06-04 12:10

Via DRIVERNE er korrekt installeret og virker korrekt, men der er ingen lyd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-06-04 12:21

Du kan lige prøve at downloade Everest her http://www.lavalys.com/index.php?page=products_index
Der kan du under PC og opsumering se lidt mere om dit lydkort, så kan det være vi kan finde den rigtige driver! Noget andet er at der er noget der tyder på at du har en konflikt mellem isdn og lyd!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-06-04 12:22

Nå ok du har everest! Hvad siger den nøjagtigt om dit lydkort?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 14-06-04 12:01

Tak Tedd, jeg ser på det igen når jeg kommer til den PC igen.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-06-04 22:29

Har lyden nogensinde virket ?
Har du prøvet at afspille CD'er med andet software ?
Prøv evt. at geninstallere real-player.

Og så lige den forklaring der mangler på level2-cache som du spurgte om. Det er et lille ekstra ram lager der består af en meget hurtig type ram (dyr), den gør cpu'en hurtig ved at gætte sig til hvad du vil som det næste og derefter indlæse dette i ram'en (den er god til at gætte), cache'en findes i flere level's, i dit tilfælde sidder level1-cachen i cpu'en (64kb) og level2-cachen sidder på bundkortet, hvis der er noget, det kan du se i din bios om det er slået til, hvis det ikke er slået til, så slå det til, det betyder en del for ydelsen.
Din cpu er iøvrigt den sidste fra AMD hvor level2'en sidder på bundkortet. Det er forresten hovedsaligt det der gør din cpu varm.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 15-06-04 10:43

Hej Sønne og tak for dette svar, som jeg arbejder videre med. Den tidligere ejer siger, at lyden har virket, men jeg har ikke haft lyden til at virke. Jeg har prøvet at afspille en musikCD og spilel lyd med anden software også. Real Player har jeg også geninstalleret.
Jeg prøver at arbejde vifdere med sagen.
Tak for alle tips,
Steen

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 15-06-04 20:34

Jeg tror slet og ret at lydkortet slet ikke virker, har du ikke et andet, evt. et du kan låne.

Jeg havde nok kasseret kortet, hvis ikke andet, så for at undgå bøvl næste gang.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 21-06-04 10:27

Nu fik jeg denne fejlmelding, da jeg forsøgte at høre radio på www.dr.dk:

Real Player

A General Error has occured

Cannot play back the audio stream: no audio hardware is avilable, or the hardware is not responding.

More information is available at the RealNoetwords costumer support website.

Betyder ovenstående, at lydkortet slet ikke virker?

De yderligere informationer jeg fik var:

General Error

You might receive a "General Error" message when using RealPlayer if the file or clip you are playing is unavailable or damaged, or if you have a damaged installation of RealPlayer. To correct this problem, you will need to verify if the error occurs with all clips, check your sound card and sound drivers, and possibly remove and reinstall RealPlayer.

Solution 1: Determine if the problem is with the specific file.

To rule out a problem with the file itself, try playing sample files:

1.. Open http://service.real.com/test/ in your Web browser.
2.. Click the links that match your connection speed. Dial-up modem users should choose the 28K or 56K links.
If the sample files play, then the problem may be with the specific file you were trying to play. If this is a local file, try re-downloading a fresh copy of the clip from its source. You will also receive a "General Error" message if the file you are attempting to play is on a network drive that is not connected.

If the sample files do not play, the problem is most likely with the sound card and/or sound drivers on your computer or the RealPlayer installation.

Solution 2: Update older sound card drivers.

RealPlayer requires that you have a sound card. If you attempt to play a clip that contains an audio track, and you have no sound card on your system, you will receive a "General Error." If your sound driver is corrupt or out-of-date, you may also receive this error.

If the installed driver is more than six months old, you should update it. Driver updates are usually available as a free download from the manufacturer's Web site. These drivers are usually updated every few months. After installing the drivers, be sure to restart your computer so the configuration changes take effect.

If updating your sound card drivers does not fix the problem, you may need to completely remove RealPlayer from your system. (You can reinstall it later.)

Solution 3: Remove and reinstall RealPlayer.

If the problem appears to be caused by damaged RealPlayer application files, removing and then reinstalling RealPlayer can resolve these problems.

Hvad skal jeg nu gøre?

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 180 point
Dato : 21-06-04 16:44

Problemet er at dit styresystem overhoved ikke registerer dit lydkort. Hvad siger den under Enhedshåndtering? Kontrolpanel > system > enhedshåndtering. Er der nogle gule advarselstrekanter der?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 21-06-04 19:39

Det ser jeg på næste gang. Tak for tipset Tedd.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-11-04 13:17

Tak for svaret tedd, jeg har stadig ikke fået lydkortet til at virke, og nu har jeg opgivet at få lyd på den maskine. Jeg ser, at jeg ikke tidligere har acecpteret dit svar, hvilket jeg beklager.