/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Beskidt vand og bobler på akvariets vægg~
Fra : diana82
Vist : 720 gange
150 point
Dato : 10-05-04 19:34

Jeg vil gerne indrømme det, jeg er nybegynder i alt dette akvarie-dims og har derfor nok ikke så meget styr på det som jeg burde.

Idag har min kæreste og jeg købt et akvarie i en dyrehandel. Det er et på 110 liter, 80X40X35, altså et, synes jeg selv, pænt stort et. Vi har købt 5 planter med hjem, lidt grus og sten og lidt træ + det begyndertilbehør som var med i akvariet da vi købte det; pumpe etc.

Vi havde tænkt os at putte planter + tilbehør ned i og så kunne fiskene komme efterhånden, efter en uges tid.

Som sagt så gjort. Vi hælder grus og sten og træ ned i akvariet. Fylder det 1/3 med vand, planter vandplanterne og fylder så resten op. Det var meget beskidt, vandet i starten og nu, 4 timer efter, er det stadig lidt beskidt og der er bobler overalt på "væggene". Vi har startet pumpen men det synes ikke at hjælpe. Nogen gode råd?

Vi har tænkt os at skifte vand i morgen hvis det ikke er forbedret, men ville lige tjekke med de der ved noget om akvarier først.

Mvh

Diana

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-05-04 19:40

Lad det stå nogle dage, det er bare ilten der sætter sig på glasset.
I har vel husket at rense gruset?
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : diana82

Dato : 10-05-04 19:42

Ikke for at lyde som en totla amatør... men skulle vi da gøre det?

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 160 point
Dato : 10-05-04 19:44

Du skriver det var meget beskidt?? Så er der noget galt med mindre dit vand i hanen er beskidt.
Sten og grus skal skylles i så mange hold vand at vandet til sidst er rent.
Når du siger træ går jeg ud fra at det er gammelt moseeg eller lignende. Frisk træ må ikke komme i et akvarie.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-05-04 19:45

Ok. så er det bare med at tømme igen og begynde forfra.

Kommentar
Fra : diana82

Dato : 10-05-04 19:57

Jeg vidste så ikke at de skulle skylles... det nævnte ham i dyrehandlen ikke og vi tænkte ikke på det... Træet var flydetræ eller sådan, købt i dyrehandlen.

Det har lidt med vandet at gøre da vores vandværk lige havde fikset et problem i nærheden men det opdagede jeg først efter de første 50 liter... :)

Så det er bare med at pille det ud og så om igen.

Hvilke fisk ville du anbefale os? Vi har mest købt akvariet fordi vi er vilde med synet af vandplanter... vi har selvfølgelig tænkt os at købe en sugemalle men er ellers tomme for ideer.

Godkendelse af svar
Fra : diana82

Dato : 10-05-04 20:00

Tak for svaret dabj, det var rart med lidt professionel støtte.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-05-04 20:29

Tjaaa-først vil jeg lige sige at 5 planter rækker som en skrædder et hvis sted.
I skal nok begynde med nogle nemme begynderfisk og her skal det nok fortrinsvis være levendefødende:
Guppy
Platty
Sværddrager
Molly
der ud over måske et par guramier samt en stimefisk: zebra eller hvid skybjerg
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : diana82

Dato : 10-05-04 20:30

Hvor mange planter vil du da estimere at der er brug for?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-05-04 20:50

Det er ikke nemt at svare på for det afhænger jo af hvilke slags det er, men i det hele taget kan man ikke få for mange. Det er også forskelligt hvor gode planterne er til at lave ilt.
Start med Vallisneria som er gode til at formere sig og lidt Vandpest som flydeplanter så er du godt igang, og du vil hurtigt finde ud af hvad der går bedst i netop jeres akvarie.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : diana82

Dato : 10-05-04 21:00

oki takker for rådene... :)