/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Harddisk i anden computer
Fra : grausen
Vist : 310 gange
200 point
Dato : 09-05-04 19:58

Hejsa
Jeg ved ikke helt om det er den rigtige kategori, men jeg prøver.
Jeg har lånt min svogers computer, der er en del hurtigere end min og så tænkte jeg, fint nok, jeg sætter bare min harddisk over i hans computer og så har jeg en hurtigere computer, men nej den gik ikke. For det viser sig nu at den ikke vil boote fra harddisken kan nogen forklare mig hvorfor og om det evt kan lade sig gøre på nogen måde?
Håber I forstår hvad jeg mener ellers så spørg endelig

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 210 point
Dato : 09-05-04 20:08

Hvis det er en harddisk med xp på, så kan du godt opgive, men de andre udgaver af windows skulle kunne.
Måske skulle du prøve at resette bios, og om muligt en opgradering af denne, og så lige spørgsmålet om bundkortet overhovedet understøtter harddisken hvis den er for "stor".
Så der kunne godt bruges lidt flere oplysninger.

ellebye

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-04 20:14

Xp - kan (ikke altid)tilrette sig en ny computer, når den er indstalleret på en anden.
Du skal lige se om den er sat på primary IDE kabel.
Hvis din HD er en IBM ell. lignende og svoger har flere HD i sin comp skal din sættes til slave present.
"Svogers" bios skal også stå til auto ved harddiske.
Hvilket styresystem er der på din HD.
Eyvind.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 09-05-04 20:14

Hej Ellebye
Det er en harddisk med xp på, men jeg tror nu ikke den er for stor, for den harddisk min svoger selv bruger, er noget større, end den af min, som jeg ville sætte over i

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-04 20:22

Viser din HD sig ved opstart på svogers comp.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-05-04 20:26

Så er jeg bange for du godt kan opgive, det er en typisk beskyttelse fra microsoft side når licensen er aktiveret, mange af oplysninger om "computeren" ligger registreringsdatabasen, og dette er for stor en "opgradering" for xp. Det svarer til at du ikke har registreret din licens, og at perioden er udløbet, så går hele systemet simpelthen i "baglås".

Det er ikke engang sikkert at du kan få xp til at virke selv efter en formatering, da oplysningerne om computeren ER registreret. I dette tilfælde skal man kontakte microsoft for at få en ny kode til windows.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 09-05-04 20:32

Hej igen
Hvis det kan hjælpe så er begge harddiske af mærket maxtor

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 09-05-04 20:55

ja den har fundet harddisken hvis man kan sige det sådan, den kan bare ikke starte op...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-04 21:08

Hvis HD er master på IDE og den er aktiv - men ikke vil starte - så desværre som ellebye siger - det kan den ikke.
Eyvind

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-05-04 21:09

Mærket er underordnet, du kan simpelthen ikke starte op.
Og hvis du formatere hardisken først, vil installationen gå i stå når du prøver at aktivere windows.

I den retning har microsoft "lavet" deres arbejde godt.

(Når jeg virker så skråsikker, er det selvfølgelig fordi jeg selv har prøvet det, og har også haft kontaktet microsoft. Du skal simpelthen have en ny installationskode.)

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 09-05-04 21:14

øv, det var ærgerligt, men så et lille tillægsspørgsmål. Kan jeg på en nem og hurtig måde lave så jeg kan dele filer/programmer fra min computer med min svogers?
Grunden er at jeg ville konvertere nogle filer på hans computer og det ville jo være dejligt at gøre det på hans da den er en del hurtigere end min......

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 09-05-04 21:18

Jeg har jo stadig hans computer her

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-05-04 21:33

Hvis hans harddisk er formateret i ntfs kan du godt sætte din på som slave, men hvis hans harddisk er fat32 format, så umiddelbart nej.

Du skal have din harddisk tilbage til din egen computer og sætte hans harddisk som slave, så kan du frit kopiere over til hans.

Men hvis din hardisk er formateret i fat32 er der ingen problem.

Ntfs kan godt læse fat32 men desværre ikke omvendt.

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 09-05-04 23:11

av, det lyder besværligt........
Min harddisk er tilbage i min computer og svogers computer er som den altid har været, kan man så ikke på en eller anden måde lave noget fildeling via de 2 komputere?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 09-05-04 23:57

Har du ikke en cd-rom brænder og på den måde overføre filerne?? ved at brænde dem ned på en disk?

Ellers begynder det at blive lidt indviklet.

Hvis du har en router til internettet kan du forbinde begge computere i et netværk.
----------------------------
Du kan måske bruge twistet kabel mellem com-portene og dermed overføre filerne, men det kræver så at du har kablet.

----------------------------
Ellers er den letteste metode at tage hans harddisk ud, sætte den til slave, og forbinde den i din egen computer.
----------------------------

Endelig den sidste mulighed at tage en backup på nogle disketter for så at udpakke dem på den anden.

----------------------------

Det er lige de ideer jeg kan komme på. Men den nemmeste ville være lige at demontere din svogers harddisk og sætte den over i din egen.

Godkendelse af svar
Fra : grausen

Dato : 10-05-04 06:25

Tak for svaret ellebye.