/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Emesen
Fra : Toupie
Vist : 342 gange
100 point
Dato : 04-05-04 17:18

Hej Emesen, jeg fulgte lige med på sidelininen i http://www.kandu.dk/dk/spg/40023 og som tak for svaret, som jeg også kunne bruge, får du lige en tilkendegivelse i form af point

// Toupie

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 17:30

Forklar så lige hvad en port er?? Hvis jeg må spørge i din tråd??

Mordex

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-05-04 17:35

Hej Mordex, jamen det må du da Jeg er ikke sikker på jeg kan give dig det mest korrekte svar, for så meget nørd er jeg heller ikke men det er "åbninger" i windows (eller måske sikkerhedsfejl!!) som gør, at andre udefra kan hacke sig ind på din computer, eller en orm kan snige sig ind. Bedre kan jeg ikke forklare det, og jeg er sikker på at der er andre herinde der kan gøre det bedre

// Toupie

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 17:43

Ok. Det er en fin nok forklaring.
Så må jeg prøve at lukke mine porte, ikke? Eller er det ikke nødvendigt når jeg har antivirus, spywareguard, spywareblaster og ad-aware?????
Det kan godt være jeg lyder dum, men som læst tidligere her på kandu, så findes der ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar

Mordex.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-05-04 17:48

Du skal ihvertfald opdaterer din windows men du kan jo også altid tjekke det link som Emesen gav i det andet spørgsmål og tjekke om du har åbne porte...

Og nej, der findes ikke dumme spørgsmål .....kum folk der ikke har forstået spørgsmålet og derfor måske svarer dumt

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 17:51

Jeg prøver.........

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 17:56

Ok.
Alle er grønne, så det tyder kun godt...... .

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-05-04 18:22

Hvis dine porte er stealthed får du ikke ormen! Har du osse været inde på windows update og få de sidste nye sikkerhedspatches er alt i orden! Hvis dit antivirus program er opdateret skulle det osse snuppe den nye sasserorm!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 18:25

Mit Norton er opdateret, for det er købt legalt
Men Windows desværre................. jeg må hellere lade være med at sige for meget her på nettet
Men du forstår vel......

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-05-04 18:57

Derfor kan du godt bruge windows update Mordex! Den checker kun hvilket windows system du bruger, ikke om du har en legal udgave! At det så er bedst at have en legal udgave er jo en anden diskussion!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 19:06

Hov, hov...... hvem snakker om legal og ulegal windows???? Ikke mig

Men det er noget jeg vil kigge på alligevel.....

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 19:06

Skal jeg gå ind på microsoft??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-05-04 19:07

Under Funktioner i din IE browser og windows update!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-05-04 19:09

Jeg er sådan set ligeglad om versionen er illegal eller ej , bare vi får lukket de fandens sikkerhedshuller! Så længe der findes computere der ikke er patched, bliver ormen jo ved med at florere!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 19:12

Ulegal
Jeg vidste sq godt at det hedder illegal, men det er lige det med at huske de forskellige sprog....... jeg snakker og skriver på et par forskellige om dagen, så det kan godt blive lidt sjovt for nogen......

Ulegal............ *LOOOOOOOL*

Mordex.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-05-04 19:24

Kender det godt!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 04-05-04 19:28

Tedd
Tak fordi du tog over, mens jeg var travlt optaget andetsteds

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 04-05-04 19:49

Hvis jeg lige må blande mig lidt vedr. porte

Porte er "åbninger" i en firewall, de forskellige protokoller bruger hver sin port, http bruger én, ftp bruger en anden, der er flere forskellige andre porte, f.eks bruger Quake og kazaa også en port, disse porte skal stå åbne i firewallen, hvis man skal kunne kommunikere med de forskellige programmer, der kræver netadgang.

F.eks bruger den nye sasser-virus, port 445.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 20:16

Tak til tedd og Toupie
>>Soenne, vil det sige at hvis alle mine porte er stealthed/grønne, så kan jeg ikke få kazaa til at køre??

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 04-05-04 20:22

Jeg vil gætte på at grøn, betyder at de er åbne, ellers vil dit internet heller ikke fungere.

Iøvrigt kan du sætte op inde i kazaa, hvilken port den skal benytte.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 20:30

Hvad betyder så "stealthed" på engelsk??

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 04-05-04 20:32

Hvis grønne er åbne, så er alle mine porte åbne............... Kan det lade sig gøre?

Lad os nu se hvad Emesen siger når han engang komme herind

Mordex.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 04-05-04 20:50

Jeg har lige snuppet dette fra en side.

Let's start with an informal definition. "Stealthing" yourself, in network security, is nothing more than not responding to stimuli. This is also called by some programs "filtering" the traffic that was destined for you .

The argument, for those who don't already know, is that setting up your border device (firewall or router) to not respond to ICMP or connection attempts to your ports will give you added security. The idea is that if you don't send them a response at all, they won't know you are there and they will move on.

Ud fra dette mener jeg stadig at alle porte sagtens kan være åbne, såvidt jeg kan forstå betyder det at firewallen blokerer for indgående traffik, hvis man ikke selv har bedt om det, f.eks med et spil.
Så kan vi jo diskutere om det bare er mig der har en forkert forståelse af "åben", i hvertfald hvad angår firewall.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 04-05-04 20:51

Men jeg ved det ikke med sikkerhed, så det var måske en idé at vente lidt på rette.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 05-05-04 08:42

Ind af hovedindgangen via din Ip adresse (http://www.myip.dk)
Nu har du så forskellige porte som du kan gå ind og handle i.
Nogle kan du kun se ind i (hjemmesider)
Nogle kan du arbejde i ..............de porte kan være farlige
Nogle kan stå lukkede, men kan åbnes via password ........halvfarlige
Emesen.
Og Toupie - jeg bruger da selv svar i andres spørgsmål så dette er da ikke nødvendigt.

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 05-05-04 11:07

Emesen, jeg ved godt det ikke er nødvendigt og jeg giver heller ikke point hvergang jeg bruger et svar i andres spørgsmål.... men nogengange er man ikke klar over man har brug for svaret, før man ser det, du véd en "Aha-oplevelse" og i disse virus tider, så var dit svar lige sådan et svar

// Toupie

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-05-04 17:38

stealth - Heimlichkeit - μυστικότητα - usynligt - hemmeligt.
stealth port..............vises som om den ikke er til stede.
Emesen.