/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Menneskesyn og dualisme.
Fra : qfha
Vist : 2555 gange
100 point
Dato : 04-05-04 17:02

Hvor møder man først det dualistiske menneskesyn?

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 04-05-04 17:08

Hej qfha

Det dualistiske menneskesyn optræder først ved Platon (428-328 f.Kr.):
Mennesket = spaltet i sjæl og legeme, svarende til skellet mellem ideer og fænomener.

Mvh Niels

Accepteret svar
Fra : NielsPT

Modtaget 110 point
Dato : 04-05-04 17:10

Forestillingen om det dualistiske menneskesyn kan føres helt tilbage til Platon, som mente, at sjælen i dens tid på jorden havde en krop, før den igen forlod den sansebare verden og vendte tilbage til den tidløse færd. Denne opsplitning kom også til udtryk hos Descartes (1596-1650) som delte virkeligheden op i to substanser: den kropslige (res extensa) og den sjælelige (res cogitans). Han så kroppen som en kompliceret maskine som måtte forstås alene, mens sjælen var en rent tænkende substans som måtte forklares ud fra tankens egen logik.

Tyvstjålet fra: http://www.socialpsykiatri.dk/index.dsp?page=1246&ps=/realpage.dsp#

Mvh Niels

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-05-04 17:20

Hvordan passer man så Hellenismen og Gnosis ind tidsmæssigt i forhold til samme problematik.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 04-05-04 17:30

jeg melder pas

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-05-04 17:37

Det forstås.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-05-04 17:48

Gnosticism Gnosticismnŏs´tĬsĬzem, dualistic religious and philosophical movement of the late Hellenistic and early Christian eras. The term designates a wide assortment of sects, numerous by the 2d cent. AD; they all promised salvation through an occult knowledge that they claimed was revealed to them alone. Scholars trace these...

Fundet på et af mine favorit websteder
http://www.encyclopedia.com/html/g/gnostici.asp
Der kan du selv læse videre...

Go' læsning
frieda

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-05-04 18:32

Frieda>Udmærket link, jeg fandt også hellenismen der.
Jeg lægger også 100p ud til dig.
qfha

Godkendelse af svar
Fra : qfha

Dato : 04-05-04 18:36

Tak for svaret NielsPT.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-05-04 18:40

skidt med det.
det er dejligt, når der er spørgsmål, der gør en selv nysgerrig.
Jeg skal lige have læst lidt om dualisme

frieda

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 04-05-04 18:50

Frieda > Pas på, det tager om sig. Men interesserer man sig for videnskabsteori i almindelighed kan det godt give nogle aha oplevelser, og man finder nogle sammenhænge man ikke var helt bevidst om før.
Den klassiske skoling er jo ikke det man gør mest ud af i DK.