/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Bogføring af udestående fordringer
Fra : findovia
Vist : 966 gange
500 point
Dato : 03-05-04 15:32

Jeg har sendt en faktura til en klient i 2003. Han har ikke betalt endnu.
Jeg kan ikke finde ud af, hvordan jeg skal bogføre dette.
Jeg har oprettet en debitorkonto under AKTIVER, hvor det skyldige beløb bør figurere, men hvor skal det modposteres?

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 03-05-04 15:35

modposteringen vil formentlig være VARESALG EX. MOMS og UDGÅENDE MOMS

når han engang betaler, vil du skulle kreditere AKTIVPOSTEN og debitere BANKEN

god fornøjelse!

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 03-05-04 15:56

Jo, men så kommer beløbet jo til at figurere, som en indtægt, hvilket betyder, at jeg kommer til at betale skat af det i 2003, og det ønsker jeg naturligvis ikke, før jeg faktisk har modtaget pengene.

Accepteret svar
Fra : JimsChatox

Modtaget 510 point
Dato : 03-05-04 16:06

nej det kan jeg godt forstå, men hvis dette svar kom en medarbejder på skattevæsenet for øre, ville det nok løbe koldt ned af ryggen på ham.....

du skal naturligvis medregne indtægten i det år hvor det pågældende arbejde er udført......eller i det år hvor du udsteder fakturaen....alt afhængigt af hvilket indtægtskriterie du kører med.

Du vil blive nødt til at medregne indtægten i 2003, men viser det sig at debitor ikke kan betale af den ene eller anden grund, og du kan dokumentere dette, kan du føre beløbet tilbage også skattemæssigt i 2004.

Godkendelse af svar
Fra : findovia

Dato : 03-05-04 16:19

Tak for svaret JimsChatox.
Ja, det anede mig; men det huer mig ikke.