/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kgl. norske Livregiment
Fra : PederM
Vist : 1396 gange
50 point
Dato : 02-05-04 22:34

Ved nogen om det Kgl. norske Livregiment i København ca 1800 kun bestod af nordmænd eller om det bestod af soldater fra hele det danske rige?
mvh Peder

Accepteret svar
Fra : Chamira

Modtaget 60 point
Dato : 02-05-04 22:54

Hej Peder

Ved ikke så meget om det, men faldt lige over dette på en norsk hjemmeside om uniformer se specielt denne sætning

Citat
Norske Livregiment til Fods (et dansk regiment til tross for navnet...)

Citat
Tegningen er hentet fra 'The Military Costume of Europe', av John Booth, London 1822.
Uniformene i den danske hæren så absolutt ikke slik ut i 1822, men det gjorde de i 1807, den siste gangen engelskmenn og dansker røk i tottene på hverandre. Dette er da også en god fremstilling av munderingen før endringene i 1810.

Bildet viser to danske offiserer, fra hhv. Det Norske Livregiment til Fods (et dansk regiment til tross for navnet...), og Skiællandske Jæger Corps. Disse uniformene tilsvarer regimentsfargene til 1. Trondhjemske Infanteriregiment og Det Norske Jæger Corps.

Fundet her: http://heim.ifi.uio.no/~oddharry/dsfmc/dnbild.html
Under afsnittet Infanteriofficerer

Mvh. Mira

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 03-05-04 00:30

> PederM
Regimentet bestod af både norske og danske soldater. Endvidere var der også "lejesoldater" fra andre lande. Samarbejdet fortsatte jo indtil "17. maj", som stadig er Norges Nationaldag.
/PG

Godkendelse af svar
Fra : PederM

Dato : 03-05-04 09:12

Tak for svaret Chamira.