/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Elektroder - hvor?
Fra : mwinther
Vist : 452 gange
100 point
Dato : 30-04-04 23:14

Hejsa

Jeg er i gang med at lave en mekanisk hånd som skal kunne styres af musklernes spændingsfald ved sammentrækning/afslapning.

Til det skal jeg bruge et millivoltmeter og en elektrode af en art.

Er der nogen der ved hvor man kan få fat i disse ting?

Når jeg siger en elektrode af en art er det fordi jeg ikke er helt sikker på hvad jeg bør benytte. Men jeg havde forestillet mig en af de der runde selvklæbende elektroder som man ser i forbindelse med løgnedetektorer i alle hollywood film ;)

Hvis der er nogen der bare hare den mindste anelse om hvor jeg kan få fat i disse, så tøv ikke med at skrive!

..venter spændt.. :)

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 30-04-04 23:36

Du skal nok have fat i Simonsen og Weel. Det er ganske vist elektroder til ekg (elektrokardiografi), de laver, men dine muskler ligger meget tættere på huden end hjertets, så dine EMG-signaler (elektromyografi) vil bare gå meget tydeligere igennem. Ring eller mail til dem og fortæl, hvad du har gang i, og enten vil de forære dig noget eller også vil de fortælle dig, hvor du kan få fat i grejet. Sådan under hånden kan jeg fortælle dig, at vi på mit sted har lavet forsøg med et sæt emg-elektroder omkring de muskler, der styrer øjet op/ned og højre/venstre. Ved at projicere en cirkelbevægelse af et lyspunkt op på væggen kunne vi tydeligt skelne mellem de forsøgspersoner, der havde perfekt styr på øjnene og så de andre. Vi plottede signalerne (forstærket) ud på en XY-plotter. Nutildags vil man jo nok bruge et godt lydkort i en PC.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-04-04 23:37

Det er da muligt, at ham her har de følere du skal bruge:
http://www.aanielsen.dk/katalog.htm
Emesen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-04-04 23:38

Hvor skulle Aage nielsen have dem fra - og bruge dem til?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-04-04 23:47

Tja - det kunne da godt være at AN har nogle følere mage til dem der bruges i vejeceller, eller andet som ændrer modstand ved vridning/bevægelse.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-04-04 23:50

I øvrigt skriver jeg ikke om dine EKG elektroder, se lige på tiderne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-04-04 23:50

Åhjo - men de elektroder, som mwinthet efterlyser, er dem, der måler spændinger ("potentialer" med et fint ord) på huden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-04-04 23:50

Åhjo - men de elektroder, som mwinthet efterlyser, er dem, der måler spændinger ("potentialer" med et fint ord) på huden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-04-04 23:52

sorry emesen

Godkendelse af svar
Fra : mwinther

Dato : 01-05-04 05:29

Tak for et hurtigt svar pbp_et. :)