/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Peugeot Speedfigt 100 1998 Tænding m.m
Fra : tadeo
Vist : 393 gange
100 point
Dato : 30-04-04 21:19

Jeg har et problem med tændingen, der er strøm på batteriet, et nyt tændrør er monteret, der kommer ingen gnist når jeg aktiverer starteren , startspærren blinker når jeg har taget nøglen ud, kan det være tændspolen?, jeg har set benævnelsen CDI, jeg formoder det er startspærren?
Jeg håber nogen kan hjælpe!

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-04-04 21:35

CDI er ikke startspærren.CDI(Control Digital Ignision)altså den digitale tændingskontrol til tændrøret.Hvordan Peogeot
har lavet startspærrekredsløbet er ikke til at vide,det kan jo bl.a.også drille din C.D.I..
Hvis du har fejl på noget af det,hen til Peogeot.De har dyre Computersystemer som måler dine kredsløb ud.
Lad være med noget som helst selv,så bliver det først rigtig dyrt.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-04-04 21:43

Nej CDIèn har ikke noget med startspærren at gøre, men er en enhed der skal give gnisten når der kommer en impuls fra tændingsenheden.
Men du kan jo godt have kuk i startspærren, eller CDIèn eller impulsgiveren, eller tændrørshætten, eller stopknappen.
Du skal jo have tændrørsgevindet ned mod topstykke eller mod en skrue der har stel, for at få gnist.
Hvis der ikke er gnist, kan du også prøve at skrue tændrørshætten af, og se om tændrørsledningen kan give en gnist på 1/2 cm ind til stel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 30-04-04 22:43

pallbhansen
Jeg har selvfølgelig holdt tændrøret mod stel, jeg kender godt metoden med tændrørsledningen, men hvordan kan jeg kontrollere om det kunne være tændspolen? Jeg har læst spørgsmålet med svar fra den 13.-04.-04, hvor "lillehammer" havde nogenlunde det samme problem.

Mh

tadeo

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-04 00:12

For at kontrollere den skal du bruge et ohmmeter og kende værdierne.
En ny koster 210 kr ved http://www.west-import.dk/
Men som keldd siger, så er det måske en fejl kender og de ved hvad der plejer at være galt med din model.
Jeg er mest tilbøjelig til at tro der er fejl på den startspærre, har du læst brugsanvisningen igennem.
Måske kan det hjælpe ar tage en ledn. af batteriet og vente 1 min, sætte den på igen, eller er det fordi strømmen har været væk, at startspærren låser?
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : tadeo

Dato : 01-05-04 15:48

Tak for svaret pallebhansen.

Det var tændspolen der var stået af, jeg har monteret en ny

Mvh
tadeo