/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
oliemaleri på metal
Fra : moonlightd4u
Vist : 616 gange
100 point
Dato : 28-04-04 20:28

søger gode råd fra kunstner. Vil gerne lave et maleri med oliemaling på plant metal. Ikke bare et tyndt lag, men med en del effekter. Hvordan skal metallet behandles før det kan males med oliemaling? Er der noget bestemt metal, der egner sig bedre en andre typer? Hvilke ting skal jeg være opmærksom på? Skal det efterbehandles for at kunne holde? Hvor lang tid skal det tørre?

Tusind tak for hjælpen!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-04 20:55

Du skal grunde metalpladen først med metaloliemaling og metalpladen skal selvfølgelig være afrenset for olie og hvilket metal du vælger er ligefedt Hvis det skal hænge indendørs er der ikke grund til at efterbehandlre men til udendørs kan du jo sprøjte med lak Tørretid ka du jo få oplyst på emballagen
Mvh sune

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 28-04-04 22:26

Hvad vil du med den metalplade, hvilken efekt vil du udnytte? Hvad er det for et metal?

Kommentar
Fra : moonlightd4u

Dato : 28-04-04 23:41

kender du ikke det med at have en ide, som du vil føre ud i livet. Jeg synes, at det vil se helt fantastisk ud, at lave et maleri på en rustik metalplade, letvægts, hængt i wire. Det er ikke vigtigt, hvilket metal det er... sålænge at det kan lade sig gøre at male på det! Har du nogle gode råd??? Er du enig i at metallet skal grundes med metaloliemaling, hvorefter det uden problemer kan bemales med oliefarver!!! Jeg skrev også yderligere kommentar i mit spørgsmål "olie på metal", som burde have dækket dine yderligere spørgsmål her Sætter stor pris på hjælpen!!!
mvh Karina

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 29-04-04 09:08

Årsagen til at jeg spørger, er om det kan oxidere/ruste, og dermer give problemer, og om det er fordi du vil kunne se metallet igennem farverne. Du vil på www.rosmon.dk og på www.kunstner.net kunne se, at jeg laver mange forskellige sjove ting. Da jeg som underviser, ser det som min vigtigste opgave, at få elevernes drømme til at gå i opfyldelse, er jeg nødt til, at vide hvad den drøm går ud på.

Du skriver letmetal, og der vil aluminium være god, da den vil være uforandret i 1.000 år, næsten. du vil derfor, uden forberedelse kunne male direkte med acryl, og ikke være bange for afskalning. hvis du ikke plejer at polere din halvtøre oliefarver op, vil du ikke kunne se forskel.du kan sagtens lasere, du skal blot bruge vand.

Bruger du en plade der kan erodere, så giv den en klar celluloselak, så du lukker for alt ilt, og får pladen forsejlet i det stadie du vil, og brug derefter acryl, som beskrevet.

Du kan sagtens deabejde metalpladen først, og derefter forstærke det beabejdede med dine farver, således du trækker forhøjninger frem med rene klare og lyse farver, og huler ind med mørke og dusede farver. Jeg gør tilsvarende med mine skulpturelle malerier.

Hvis du vil have det til at fremtræde som oliemaleri, så mal alligevel med acryl, og slut af med at lasere med olie, så får du ikke de store ubehagelige overraskelser, men sørg for en ordentlig kvallitet. jeg kan også få problemer, - hvis kvalliteten i farven er for ringe.

Mvh
A.C.Rosmon

Det var for at du ikke skulle kunne føre din idé ud i livet, men også få et godt resultat ud af det, og, at det skal kunne holde mindst 200 år efter du er død!
acr

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-04-04 09:09

UNDSKYLD
.......kun kunne......

Godkendelse af svar
Fra : moonlightd4u

Dato : 29-04-04 09:26

Tusind tak for svaret A.C.Rosmon mvh. Karina

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-04-04 10:25

Det kunne være interessant at se det færdige resultat engang. Har du ikke andre muligheder, kan du se om www.kunstner.net er noget for dig, da man endnu kan lave et gratis galleri, men skal straks lægge mindst et billede ind, for ikke at kage det, både for sig selv og andre.

Kommentar
Fra : moonlightd4u

Dato : 29-04-04 13:19

Lyder som en rigtig god ide!! Har en del spaendende billeder, som jeg har lavet. Når "metalprojektet" er lavet, skal jeg nok fremvise det på linket/galleriet. Tak for tippet Selvom man er amatørkunstner, er det jo dejligt at kunne vise sine malerier frem! mvh. Karina