/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Audio - et spørgsmål om Hz
Fra : Andreas1982
Vist : 434 gange
50 point
Dato : 26-04-04 12:44

Jeg ved godt at dette spørgsmål ikke passer herind, men jeg ved ikke hvor jeg ellers skal stille det...

Jeg står overfor at skulle købe et par høretelefoner men jeg ved ikke så meget om audio så hvor mange Hz skal sådan nogle helst være på?

Mit valg står mellem:

1. Sennheiser HD 212 Pro med 12 - 19000Hz
2. Sennheiser HD 497 med 24 - 22000Hz

De skal bruges til at lytte til klassisk, jazz og stille rock.Ved ikke om det er diskanten eller bassen jeg skal lægge vægt på.

Er der nogen der kan hjælpe mig??

Venlig hilsen
Andreas

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:51

Underornet, idet du alligvel ikke kan høre yderenderne af tonespektret. Ligeledes er det stærkt interessant at kende tolerancerne de er opgivet inden for?.

Prisen er antagelig heller ikke ens.

Bedste dommer er dig og dine ører, ikke nogle tal.

Accepteret svar
Fra : zomp

Modtaget 60 point
Dato : 26-04-04 12:51

hvor gammel er du? hvis du er over 20 kan du ikke høre noget under 45 hz og over 16000........men det betyder stadig lidt for oplevelsen af lyden...... tag valg 2 mht. klassisk musik?!?!?

jeg ville gå ned i butikken og opleve begge, mit bud er at du ikke kan høre forskel.... men tag din ynglings CD med og vælg udfra den...

mvh

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 12:52

....eller som 3773 siger: vælg ud fra prisen!!!

mvh

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:54

Den ene er åben den anden lukket. Dette giver sansynligvis en forskel i luftligheden og dynamikken.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 26-04-04 12:54

Forskellen i pris er på 50,- så det skal ikke være det der skiller vandene.
Ang. lytte-oplevelsen så kan jeg ikke høre dem da forretningerne her hvor jeg bor ikke har dem og jeg har fundet dem på internettet.

VH
Andreas1982

Er det sikkert at gå ud fra at valg 2 er det kloge??
Man skulle da tro at Pro. er bedre end ikke pro.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 12:55

Næh, næh, Zomp. Vælg ud fra havd du hører! Det er hvad jeg skriver.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 26-04-04 12:56

Hvad betyder det med åben og lukket??
Bekager min dumhed men vil gerne have noget der i orden når jeg spendere 500,- på det.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 26-04-04 13:04

hvis du kører meget i bus--> vælg den lukkede version (takker)

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 26-04-04 13:05

For mange år siden anmeldte jeg audiologisk udstyr til et magazin. I den forbindelse fik jeg bl.a. også rigtigt mange hovedtelefoner ind, som jeg skulle anmelde.
Der er meget stor forskel på lytteoplevelsen fra person til person, med de samme hovedtelefoner. Derfor skal du, som det også er nævnt her, tage et stykke musik, du kender rigtigt godt med ned i butikken for at lytte til det med de forskellige hovedtelefoner.
Hvis du derefter er i tvivl om, hvilken du skal vælge, så tag den mest neutrale. På længere sigt vil du blive træt af al for "fed" (læs eks. BAS) lyd....
held og lykke BVH..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 13:05

Begge to er fremragende hovedtelefoner. Du bliver ikke snydt med nogen af dem. "Pro" er heller ikke en´ubetinget kvalitetsbetegnelse.

Jeg ville nok vælge den åbne, altså 497. Men jeg tror nu nok jeg allerede ejer 4 stk 212'ere.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 26-04-04 13:16

Okay - nu skal de bruges i stilhed derhjemme om aftenen mens jeg sidder i min stol med rødvins-/whiskeyglasset i den ene hånd og en god bog i den anden, så det bliver nok den åbne 497`er.

Bas osv. - tjaa... Det er jo den "rene" musik jeg vil høre. Altså sådan som kunstneren har tiltænkt den så det skal alligevel bare slukkes!

Tak for hjælpen!

MVH
Andreas1982

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 13:18

Husk at acceptere et svar Andreas.

Godkendelse af svar
Fra : Andreas1982

Dato : 26-04-04 14:38

Tak for svaret zomp.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-04 14:40

I lige måde Andreas