/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Drømme og deres betydning for mennesket.~
Fra : PaoloPernille
Vist : 862 gange
50 point
Dato : 25-04-04 22:18

Er der nogen som kunne tænke sig at hjælpe mig.

Opgaven går ud på at skrive en tekst om " Drømme og deres betydning for mennesket".

Teksten må meget gerne være halv lang, da det er et seriøst svar jeg søger. (Jo længere jeres tekst er, jo større chance er der for at få min point.....)

Jeg håber der er nogen der kan og vil hjælpe mig....

På forhånd tak....

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 25-04-04 22:22

PaoloPernille

Jeg både kan og vil, men det kniber lige lidt med tiden Hvornår skal du bruge det til???

// Toupie

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 25-04-04 22:23

http://www.oestrogen.dk/visArtikel.asp?PageID=8192

hey..
prøv at se denne side...
der er også massere at hente hvis du søger under "drømme" og "betydning" på f.eks. google
/janni_s

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 25-04-04 22:24

Hvis du skal have nogle herinde ti lat lave dine lektier og du vil lokke med dine point, så skal du nok smide lidt mere end 50 af dem i puljen

Kommentar
Fra : PaoloPernille

Dato : 25-04-04 22:26

Hej Toupie....
Hmmm tja skulle faktisk bruge det til tirsdag, så det er jo ikke fordi der er specielt meget tid.....

Men jeg håber du kan hjælpe mig....

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 25-04-04 22:26

BP:

Hvis hun/han vil oversætte noget for mig fra engelsk til dansk, behøver der såmænd slet være point i puljen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-04 22:26
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-04 22:27

næne ...??? Nævne ...selvfølgelig !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 25-04-04 22:27

Det engelsk jeg skal have oversat er til i morgen så det er endnu mindre tid men jeg skal nok skrive det, hvis jeg får tid, men det bliver tidligst i morgen formiddag

// Toupie

Kommentar
Fra : PaoloPernille

Dato : 25-04-04 22:32

..."Better_Performance".....

Idet jeg spørger pænt og høfligt om der er nogen der har lyst til at hjælpe mig, og ikke truer folk om det, mener jeg ikke at det er forkert.... Og desuden prøver jeg ikke på at lokke nogen, da det er frivilligt om man vil svare på spørgsmål her inde, og da jeg kun har meget få point, kan jeg desværre ikke udlove flere.

Og hvem i alverden har sagt at det er lektier jeg skal bruge det til!!!!!

Nå men what ever, det må du egentligt selvom...... Du må have en fortsat god aften.....hmmm???

Kommentar
Fra : PaoloPernille

Dato : 25-04-04 22:35

hmm tja selvom jeg ikke længere er studerende, kan jeg vel godt hjælpe med dit engelsk.....

Kommentar
Fra : PaoloPernille

Dato : 25-04-04 22:37

hvorfra får i egentligt de der smiley-ansigter fra????

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 25-04-04 22:41

PaoloPernille

Gå op, øverst i venstre hjørne og tryk på "kom godt igang" - nederst på denne side ser du hvordan

"mit" engelske er ikke mit, men min søns som jeg har lover at lave, så han ikke knækker nakken på det men det er meget, så det var mere som en joke jeg skrev det

// Toupie

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-04 22:48

Ja, ser her : http://kandu.dk/dk/faq.asp#20

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : PaoloPernille

Dato : 26-04-04 08:48

ok det er bare iorden . takker :0))

Kommentar
Fra : PaoloPernille

Dato : 26-04-04 08:49

hmmm det virkede ikke . hvorfor mon???

Kommentar
Fra : PaoloPernille

Dato : 26-04-04 08:51

Jeg prøver sku lige igen, jeg skal jo lære det.

Jo det virkede sku, .... hmm men det tog sku også sin tid....

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 26-04-04 09:25

Har du tænkt over, at surealisme, faktisk kan betraktes som, at kunstneren drømmer højt på læredet, svarende til at tænke højt. Når vi drømmer, får vi nogle forvanskede billeder/oplevelser,som fortæller noget om os selv og det vi har oplevet. Jeg opfatter det som kroppens måde at komunikere med intelektet på, hvilket også kan være tilfældet med billedkunst.

Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 50 point
Dato : 26-04-04 09:42

Hej PaoloPernille.
Mener du dagdrømme eller de drømme, vi har om natten? For der er vel egentlig stor forskel, men jeg forestiller mig, at du nok har tænkt på de drømme, vi har om natten.
For mig at se, er vores drømme en direkte adgang til det ubevidste, det vil sige alle de følelser og stemninger, du har indeni dig, som du enten ikke er i stand til at mærke eller ikke tør mærke af én eller anden grund. Om natten "går proppen af champagneflasken" ofte, og mange af ens dagsrester (det vil sige ting, du har oplevet på det sidste, som har på virket dig på én eller anden måde, - bevidst eller ubevidst)
kommer frem. Alt dét med drømmetydningsbøger har jeg ikke så meget fidus til, da min erfaring er, at vi hver især skaber et drømmesprog/symbolsprog, som er i overensstemmelse med vores psyke og vores virkelighedsopfattelse. Derfor tror jeg ikke, at andre kan tolke ens drømme ligeså godt, som man selv ville kunne, hvis man gjorde et grundigt stykke arbejde for at lære sit eget sprog at kende. For mit eget vedkommende har jeg igennem mange år ført drømmedagbog. Det siges vistnok, at man i gennemsnit har 6-7 drømme pr nat, men jeg har aldrig kunnet huske mere end højst 4. Det er i perioder, jeg har ført drømmedagbog, og altså ikke hver dag. Jeg har især gjort det i perioder, hvor jeg har haft brug for at være meget lydhør overfor "min indre stemme" og har arbejdet intenst med mig selv.
Mine drømme har ofte været ret fantastiske og meget dramatiske, så det er altså et kendetegn ved mig og min psyke, at jeg har en tendens til at dramatisere tingene lidt.... Omvendt kan det jo også vidne om en meget følsom natur, hvor de ting, man bliver påvirket af, går ind og virker meget kraftigere end på de fleste. Det er højst forskelligt. Personligt har jeg brugt mine drømme til at få en dybere forståelse af, hvordan jeg egentlig havde det dybest inde. Det har betydet, at jeg i travle og stressede perioder har fået hjælp til at forstå, at jeg faktisk havde det værre og at presset var større, end jeg egentlig ville være ved. Og så har jeg taget denne indre stemme alvorligt og sørget for at passe bedre på mig selv. Eller også har jeg i meget svære stunder haft de smukkeste og stærkeste og lyseste drømme, som bekræftede mig i min egen indre styrke og at min underbevidsthed/sjæl godt vidste, at "alt var godt" i virkeligheden, og at jeg ville komme gennem tunnelen og ud i lyset. Det er dog også hændt, at jeg troede, jeg havde det fint og følte mig meget tryg i forhold til noget eller nogen, men hvor mine drømme har fortalt mig, at noget "var helt galt" og igen, at jeg skulle passe på mig selv og måske trække mig lidt.
Jeg nævnte tidligere, at jeg ikke tror på drømmetydningsbøger, men der findes dog nogle gode symbolbøger, hvor man kan se, hvad det betyder, hvis man f.eks. drømmer om en tiger. Mange ting er arketypiske symboler (kan jeg ikke forklare dig her, - så må du ud og læse lidt Jung) og i den symbolordbog, jeg tænker på ( Symbol ordbog,J. E. Cirlot, Visdomsbøgerne, Sankt Ansgars Forlag) kan man gå ind og slå op, hvorledes forskellige ting gennem tiderne er tolket af forskellige kulturer. Nogle kulturer tolker ens, i andre er der forskelle på visse ting.
Håber du har fået lidt at gå videre med, - jeg tager ihvertfald mine drømme ret alvorligt, som du kan forstå. Mange mennesker siger, at de ikke drømmer om natten, men det gør de altså. Mange kan blot ikke huske det. Man skal vende sin opmærksomhed imod "drømmelivet" for at opdage og udforske det.
Held og lykke!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 26-04-04 10:27

Hej PaoloPernille

Mit indlæg bliver ikke så langt som Axelise (hun har også klaret det helt fint) men jeg tror, at vores drømme er vores sjælelige spejl. De ting vi oplever i hverdagen, bliver bearbejdet gennem vores drømme .....også de ting vi oplever som vi ikke er bevidste om, det kan være sindsstemninger, psykiske påvirkninger eller problemer i hverdagen som vi "lukker" af overfor, men alligevel bruger en masse energi på. Jeg mener vi skal "lytte" til vores drømme, for de kan fortælle os ret meget om os selv (som Axelise også skriver). En teori er, at de drømme som er vigtige for os, men som vi ikke "lytter" til vil udvikle sig til mareridt; hjernens måde at gøre os opmærksomme på, at der er noget galt og som vi burde tage stilling til og gøre noget ved.

Det var meget kort herfra, men håber du kan bruge det

// Toupie

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-04-04 12:59

Ja, jeg tager nu en mere videnskabelig indgang til emnet. Tanker og drømme er rent fysiologisk og kemisk to sider af samme sag. I vågen tilstand kommunikerer neuronerne i hjernen via deres dendritter og axomer. Hvor to nervevceller er forbundet løber der en strøm (et spændings potentiale) og dette videregives fra celle til celle i synapsen. I synapsen overføres spændingspotentialet vha. K+ ioner. Når indtrykkene i løbet af dagen forplanter sig overalt i hjernen, kommer der uballance i ion ballancen i synapserne. På et tidspunkt skal ballancen genoprettes. Dette sker når vi sover. Stømmen løber, så at sige den 'anden' vej. Da tanker er strøm den ene vej kan man betragte strøm den 'anden' vej som drømme. De indtryk der skabte uballancen i vågen tilstand giver nu nogle tilsvarende, men mere kaotiske 'tanker' = drømme, når stømmen 'vender'. Dette er fordi; i vågen tilstand styres tankerne bl.a. af sanseindtryk. Disse mangler når man sover. F.eks. er synssansen inaktiv. Man sover jo med lukkede øjne. Aligevel skal synscentrets nerver jo også ballanceres, så vi oplever det som om vi ser noget = drømmesyn. Det samme gælder hørelsen og alle andre sanser.

Dette kan også forklare arketypiske drømme som f.eks FALD-DRØMME. Denne type drømme har vi alle. Vi falder og falder og falder... og ofte vågner vi af denne type drømme, da 'faldet' alarmerer hjernen og vores instinkter tvinger os til at vågne. Grunden til vi har falddrømme er at der, når vi sover, ikke er et 'tryk' under vores fodsåler, selvom vi drømmer vi står op. Dette tolker hjernen rent logisk som at vi falder.

Altså ingen 'hokus pokus'. Ren kemi

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 26-04-04 13:54

Alt det med dendritter og axomer ved jeg ikke noget om, men forklaringen angående vores fald-drømme lyder logisk.

Jeg selv drømmer meget ofte, at jeg sammen med en masse mennesker pludselig sidder splitterravende nøgen. Det har jeg aldrig rigtig fattet meningen med, fordi jeg mener jeg har et naturligt og afslappet forhold til menneskekroppen. I drømmen bliver jeg selvfølgelig meget flov, hviket der sikkert er ganske naturligt - det er jo ikke noget jeg ville praktisere til en familiekomsammen eller lignende, men omvendt er jeg heller ikke flov over min krop....Yderst mærkelig drøm synes jeg.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-04-04 14:12

Tja, nu har du da fået 2 forskellige tilgange til emnet: En følelsesmæssig/psykologisk og en mere videnskabelig. Interessant begge dele synes jeg, og den ene vinkel udelukker vel i grunden ikke den anden....

Godkendelse af svar
Fra : PaoloPernille

Dato : 26-04-04 16:01

tusinde Tak for svaret Axelise.
            Det var meget pænt af dig at hjælpe mig, ha en fortsat god dag.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 26-04-04 17:52

Selv tak, det glæder mig kun, hvis du har fået lidt inspiration til at arbejde videre.
Rigtig god arbejdslyst!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-04-04 18:21

Axelise -> Som jeg forstår dig ; har du ganske ret

Citat
..den ene vinkel udelukker vel i grunden ikke den anden....

..og PaoloPernillle : Pøj pøj med opgaven

</MOLOKYLE>