/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Skaarupgaard skove v/aarhus
Fra : lykkebo4
Vist : 860 gange
105 point
Dato : 24-04-04 10:45

er der nogle der kan hjælpe ang. distriktet inden for arbejderne i 1840 og op efter inden for skovene i Skaarupgårds distrikt og navnet er Søren Hansen og ane Larsdatter

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 24-04-04 12:03

Hej!
Jeg forstår ikke helt hvad du mener. Mener du om arbejderne havde ét bestemt distrikt de arbejdede i? Eller der hvor de boede?
Hilsen Jeannie

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 24-04-04 12:12

til Jeannie.
er meget interesseret i begge dele. Og da jeg er interesseret de arbejdsområder der har været i sådan nogle områder- da jeg er igang med min slægtsbog.
karin

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 24-04-04 12:18
Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 24-04-04 12:37

tusind tak for det. men jeg er også intereseret i hvor bebyggelserne lå for de ansatte i skoven. vedkommende var skovfoged indtil sin død 1868 da stod der ved hans død skovfogedhuset. og begr. i Elsted kirke og hans kone døde i Todbjerg sogn 1873 men begr. i Elsted kirke

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 24-04-04 15:14

her på dette link, (Danmark før, nu) kan du finde oplysninger om skoven omfang, i dag og for 100 - 150 år siden.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 24-04-04 15:15
Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 25-04-04 13:44

er der andre som har forbindelse med dette område især inden for sin slægt. Og findes der billeder af husene af skovfogedernes huse?

Accepteret svar
Fra : fleng

Modtaget 105 point
Dato : 25-04-04 15:05

her er først en link til landsarkivet i Viborg: http://www.sa.dk/lav/ : http://ddd.dda.dk/

http://ddd.dda.dk/asp/vis_husstand.asp?amt=aarhus&herred=Vester+Lisbjerg&enhed=Elsted&stednavn=Elsted+By&matr_nr_adresse=Et+Huus&matrikel=&kilde=FT-1860&indtastningsnr=C1793&husstands_familienr=75

Under dette link fandt jeg følgende
aarhus, Vester Lisbjerg, Elsted, Elsted By, , Et Huus, 75, FT-1860
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Søren Hansen, 63, Gift, Skovfoged, Huusfader, , Barløse Sogn, Odense Amt
Ane Larsdatter, 54, Gift, hans Kone, , Gamtofte Sogn, Odense Amt
Andrea Sørensen, 13, Ugift, [deres datter], , her i Sognet
Apolline Sørensen, 11, Ugift, [deres datter], , [her i Sognet]

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 25-04-04 15:08

til fleng. tak for hjælpen, som jeg stadigvæk er glad for at få ekstra oplysninger, og om det idet hele taget er billeder derfra

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 25-04-04 15:08

til fleng. tak for hjælpen, som jeg stadigvæk er glad for at få ekstra oplysninger, og om det idet hele taget er billeder derfra

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 25-04-04 15:22

Måske kunne det tænke sig om Skårupgård lå inde med billeder fra den tid. Meget af det billedmateriale fra den tid er gået tabt. og endelig hvis nogen har, det er det sjældent man ved noget om personerne og stedet hvor det er taget.

Kommentar
Fra : lykkebo4

Dato : 25-04-04 15:38

til fleng. kan man ikke søge inden for de lokalhistoriske arkiver men hvor i dette område skal man gå ind

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 25-04-04 21:29

Hej lykkebo4 o det kan man godt, der hvor de nu findes fx findes der erhvervsarkivet og Historisk Samfund for Århus Stift Vester Allé 12 8000 Århus C ligesom der findes lokale arkiver i mange byer.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 25-04-04 21:29

Hej lykkebo4 o det kan man godt, der hvor de nu findes fx findes der erhvervsarkivet og Historisk Samfund for Århus Stift Vester Allé 12 8000 Århus C ligesom der findes lokale arkiver i mange byer.

Godkendelse af svar
Fra : lykkebo4

Dato : 28-04-04 14:21

Tak for svaret fleng.alene det at man har noget at gå efter- ved du noget om flk. før.
Lykkebo.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 29-04-04 09:59

ved du noget om flk. før. hvad mener du med det.