/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
plæneklipper
Fra : CCjunior
Vist : 9360 gange
50 point
Dato : 23-04-04 17:42

jeg har en Briggs & strattion 35 classic plæneklipper som jeg ikke kan få til at køre ordentligt..den " prutter "..
jeg har skiftet tændrør.. har haft luftfilteret af.. men det hjalp ikke..jeg har manuelt givet den lidt ekstra gas men man fornemmer at den stadig gør det.. dog knap så meget..hvad kan der være galt.. er det kaburatoren der er stoppet eller hur..

Junior

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 23-04-04 18:33

Du kan prøve at se om den kører bedre uden luftfilteret, men ellers skal du finjustere stilleskruen på karburatoren.
Du skal også sørge for at den er blæst ren oppe under svinghjulet, hvor blæseren blæser på gasplastpladen.
Og så selvfølgelig ren olie.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 23-04-04 19:22

brug dette website, den er på engekske??

http://www.briggsandstratton.com/display/router.asp?docid=65871

NB: Du kan ikke justere hastighed motoren med skrue på karburatoren da det er kun til tomgang! hastigheden holdes konstant af fjerde system på karburatoren som skal være ca. 3700 omd. held og lykke. En hyppige fejl på B & S er knækket fjerde eller tab af sådan. Således at motoren (hunter) jagter sin normalt hastighed

C......

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-04-04 19:27

Det er membranen mellem kaburator og tank Hvis din klipper er så ny at der er primer på altså pumpekaburator er der ikke en stilleskrue på Luftfilteret renser du ved evt. at dyppe det i ren ajax vride det skylle det igennem i rent vand og lade det tørre ud evt ved hjælp af trykluft
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-04-04 19:31

Jeg glemte lige at sige at gummiet i membranen bliver slattent med tiden og virker derfor ikke efter hensigten mere det koster ca 60 kr at skifte Jeg skifter en del af dem for tiden
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-04-04 22:30

Du skriver ikke hvor gammel den er,men dit kontaktsæt kan også være
ved at stå af.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 23-04-04 23:12

Hej.
Som gammel havemaskinemand vil jeg da gerne give mit besyv med. Skil karburatoren fuldstændig ad. Rens det hele i gennem med noget rensevæske ( det gamle benzin som er i tanken), blæs derefter det hele igennem med trykluft. Der sidder højst sandsynligt noget nullermand i bunden af det ene sugerør plus at det filter, der sidder på det andet rør trænger sikkert også til at blive blæst igennem.
Hvor bor du? Du er velkommen til at kigge forbi min hjemmeside:www.bottruphavemaskiner.webbyen.dk
Hvis du bor i dette område, er du meget velkommen. Så skal jeg gerne hjælpe dig.

God weekend.

Peter.

Kommentar
Fra : OR

Dato : 24-04-04 12:28

Hej.

Rens den karburator !!!
Husk også at rense beszin tanken så problemet ikke bliver ved

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-04-04 13:16

Ccjunior det er membranen jeg er ganske sikker det kan i meget sjældne tilfælde også være skidt i kaburatoren men som sagt sjældent Og selvfølgelig skal luft filteret være helt rent
God dag Mvh Sune

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 24-04-04 19:51

Jeg skifter ikke membran ret tit, så det tror jeg absolut ikke på. Det skyldes, at den ikke kan få benzin nok og det skyldes, at den er beskidt. Membranen holder tæt til den får luft, dvs. indtil at den kommer til at ligge adskilt. Så stivner den og bliver træt. Rens nu det hele grundigt igennem, så kører dyret. Membranskift er kun en fordyrende reperationsudgift, som for det meste slet ikke er nødvendigt. Til gengæld skal man ikke spare at skifte tændrør, også selv om den har aldrig så fin en gnist. Den skifter jeg faktisk på alle mine servicemaskiner og selvfølgelig også på mine salgsmaskiner. Vil overhovedet ikke bruge tid på at spekulere på, om den tænder fire gange på en omgang.

Peter.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-04-04 22:47

Botgård hvad er det for noget ævl jeg arbejder også med de maskiner hver dag når det er sæson til det og skifter en masse membraner da det er det der er i vejen især på kaburatorer med primer (pumpekaburator) og det er fordi at et ganske lille område af menbranen bliver slattent og ikke stift og det er meget sjældent at der er skidt i filter eller sugerør endsige kanaler Og hvis du er så dygtig til at få dem til at gå ordentligt uden at skifte membran så har jeg da lige en 10 stykker du lige kan rense for mig så sparer jeg da en masse penge for du kan åbenbart trylle Og selvfølgelig er det da også tit tændrøret det er galt med men hvis du skifter tændrør og den er renset igennem i kaburatoren og den stadig hoster og humper Så er DET MEMBRANEN
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 25-04-04 00:42

Jeg holder med Botgård. Det er meget sjælden om ikke meget meget sjælden at man skal skifte membranen på B+S motoren det er som regel skidt eller justering af systemet det er fejl.

mvh C.....

Ps: hvis det var som Sune siger så har fabrikken funden på en godt fidus?? B+S motoren er leveret over hele verdan uden navnværdig problemer at denne art!!!!

Jeg ville anbefale Sune at tage på en fejlfindings kursus så han kunne lære at reparere B+S motoren uden at det kostede kunden udnodige penge til membranene!!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-04-04 01:01

Dok Dok i er sku kloge men jeg glæder mig til at hører cc Hvad han kommer frem til
Sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-04-04 01:25

Ikke bande sune,og hvorfor vil i ikke skifte
knikserne,det må du da også have gjort nogen gange sune?
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-04-04 21:19

De nyere modeller har elektronisk tænding keldd

Cc Junior er du der?????
Mvh Sune
Ps jeg bander da ikke Sku Nå

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-04-04 22:56

Er der elektronisk tænding på en 35classic?Sune,
den lyder da lidt gammel.
(gud ved om jeg får mit sæde i morgen).
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-04-04 08:56

Det kan der godt være keldd Elektronisk tænding har da eksisteret de sidste 10-15 år På B&S motorer og forøvrigt kan man sagtens lave den om ganske let der skal bare en ny tændspole på
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-04-04 09:11

Okay,min var 26år,men den rendte min datter med sidste år,
så måtte jeg købe en anden,og den har jeg ikke haft splittet ad endnu.
Men CCjunior,kunne måske fortælle os hvor gammel den er,den
historien her handler om.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 26-04-04 19:04

Uha... sikker mange svar...
jeg er desværre på skole hele ugen så jeg kommer først til at rode med den igen i weekenden..men jeg tror måske jeg har fundet fejlen...
jeg tror det det selvjusterende gas spjæld.. den har godt nok stået inden for i kælderen hele vinteren men måske har den " låst " sig lidt... mit næste forsøg er pille plastik viften af og gi det en ordentlig omgang wd40...
det er som om den ikke kan hitte ud af hvor mange omdrejninger den skal køre med...

Keldd.. den er såmænd fra sidste år så den burde jo ikke fejle noget...men man ved jo aldrig...

Junior

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-04-04 19:19

Det lyder spændende,selvjusterende gasspjæld,ja den er god nok(automatchoker?),og rens tændrøret,det er nok
sodet godt til,og lad os høre hvad historien ender med.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 26-04-04 19:33

jeg har skiftet tænrøret.. jeg har prøvet at køre uden luft filter..det hjalp ikke..
det jeg mener med selvjusterende gas spjæld er :
der sidder en luft påvirket " vinge " som gir gas alt afhængigt af omdrejningerne..
hvis omdrejningerne falder så åbner den lidt for gassen og modsat når den stiger i omdrejninger...
hvis den nu sidder lidt fast så den reagere langsomt..så stiger og falder omdrejningerne jo hele tiden og den går ( på nordjysk) træls

Junior

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-04-04 19:36

CC junior hvis du en anden gang skriver hvad det er for en model det drejer sig om er det også meget lettere og hvis den kun er et år gammel tror jeg heller ikke det er membranen og den plasticvinge sidder som regel ikke spor fast men gasspjældet kan godt sætte sig i plastickaburatoren så giv den en dråbe olie og arbejd lidt med den.
Keldd Jeg så en spritny 35 classic med B & S Motor elektronisk tænding motorbremse(dødemandskontakt)og opsamler til 1100 Kr

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-04-04 19:40

Ups jeg mener ikke hvilken model det har du jo skrevet men hvor gammel den er er vigtigt sorry
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-04-04 19:44

Ja ja junior,vi forstår skam jysk(dælenedme)tror jeg nok det hedder,her i panelet.
Det lyder som du har rimelig fod på det,så du må rode lidt endnu.Det varer ikke længe
så slår du græs igen,men lad os høre når du får ram på den.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-04-04 19:56

"en luft påvirket " vinge " som gir gas alt afhængigt af omdrejningerne"
CCjunior: Prøv at læse det første indlæg igen: "Du skal også sørge for at den er blæst ren oppe under svinghjulet, hvor blæseren blæser på gasplastpladen."
Og den snak om membran, er noget ævl, når membranen er defekt, kan den slet ikke starte.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-04-04 19:57

Ja,den er fin sune,men jeg måtte op med 4000 for en 51s(Stiga)hvis speciale er langt og vådt græs,
virkelig en fed sag.Og jeg har ikke været inde og rode i den endnu,jeg slår bare græs.
(jeg har kraftstejlme ikke fået det sæde endnu)
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-04-04 20:02

Palle du har åbenbart ikke styr på alt kan jeg se
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-04-04 20:38

Nej men jeg påstår det heller ikke.
Men jeg påstår at en 1 år gammel plæneklipper der HAR fået nyt tændrør, ikke har en stiv membran.
Og jeg påstår at hvis den starter let nok, er membranen og tændrøret og tænding, OK.
Tilbage er der karburatoren, der kan være rystet lidt løs, og skal strammes mod cylinderen, og justeres på stilleskruen, og den er ikke kun er til tomgang, men bestemmer blandingen generalt.
Forøvrig er Stiga en rigtig god plæneklipper, specielt dem man sidder på (Park)
Og forøvrig er Briggs & strattion en 50 timers motor, selvom man siger navnet med respekt (Hvorfor har jeg aldrig regnet ud, for den er ikke spor bedre end de andre 50 timers motorer)( Bare min mening, den må jeg vel godt have, eller må jeg Sunowich?)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-04-04 00:35

Selvfølgelig har du lov at have din egen mening Palle og vi er helt enige om at en 1 år gammel maskine ikke skal have skiftet membran som jeg også lige sagde i mit indlæg fra kl 19.36
Mvh Sune
Ps. CC det kan også være skruerne der holder kaburatoren mod tanken der hvor den omtalte membran sidder imellem der sidder løse
Keldd
mangler lige at jeg så omtalte maskine i Brugsen

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 28-04-04 23:17

Hej folks.
Så er jeg med igen. Min pc brændte lørdag nat og alt er gået tabt. Nu har jeg fået en ny i gang, så nu er jeg fit for fight. Med hensyn til stilleskruen, skal den skrues i bund og derfter 1½ omgang ud. Derefter er det finjustering, det gælder. Små nøk. Men det forudsætter at maskinen er gjort ordentligt ren, både i tank, karburator, luftfilter og selvfølgelig omkring stopledning og kontakter. Det er i virkeligheden en nem ting, at få en B & S motor til at køre ordentligt. Jeg har en gang påstået, at jeg kunne lave dem med bind for øjnene, men jeg har godt nok ikke prøvet det endnu. Måske det skal være i morgen.

Peter.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-05-04 23:42

Øhhh Botgård en 1 år gammel classic 35 har vist primerkaburator uden stilleskrue

CcJunior har du fået den til at gå ordentligt ?????
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 13-05-04 00:00

De laver da stadig den gamle model uden primerbold. Har faktisk en Bilka-maskine inde i øjeblikket til en garantireperation. Og den er 3-4 uger gammel og HAR stilleskrue.

Peter.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 13-05-04 18:06

Den går ikke optimalt endnu.. men nu er min underbo gået igang med at pille ved den..så det er ikke sikkert at den overlever
men så snart at fejlen er fundet skriver jeg det selvfølgelig...

Junior

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-05-04 11:33

Bilka må ha nogle gamle modeller på lager så
Ja ja junior jeg ved jo godt hvad der helt sikkert vil hjælpe men det har jeg jo skrevet og diskuteret med de kloge hoveder såe pøj pøj med den
Jeg fjermer flueben nu

Hav en god dag mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 10-06-04 18:53

Tak for svaret pallebhansen.

maskinen kører stadig ikke ordentligt.. måske fordi jeg ikke har været hjemme til at kigge på den det sidste stykke tid..hehe..
det kan være spørgsmålet kommer op at vende igen..

Junior

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-06-04 17:02

Selv tak.
Måske er det fordi du ikke har kigget alvorligt nok på den, eller måske fordi du skubber gassen for langt frem/tilbage så den aktiverer scookeren, og derved er ved at drukne.
Men i alle tilfælde er de fleste plæneklippere 50timers motorer, som man siger, og er beregnet til at leve 50 timer, og så er det ikke engang løvn.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-07-14 15:17

Prøver at ta`en 10 år gammel tråd op igen.

Citat
Jeg holder med Botgård. Det er meget sjælden om ikke meget meget sjælden at man skal skifte membranen på B+S motoren det er som regel skidt eller justering af systemet det er fejl.

Så holder du på den forkerte hest.
Citat
men hvis du skifter tændrør og den er renset igennem i kaburatoren og den stadig hoster og humper Så er DET MEMBRANEN

NEMLIG!!!
Jeg må gi` Sunowich helt ret. Påstanden om den slet ikke kan køre,med en defekt menbran,passer heller ikke. Min maskine var vældig nem at starte,men efter 2-3 minutter,humpede den. Osede. Tydeligt at den blev overfodret. Nu har jeg lige skiftet membran. (60 kr.). Og motoren går som en drøm. Min slåmaskine er fra 2010.

M.